برای آنانکه می بینند، اما کمتر دیده می شوند

به گزارش وبلاگ سیما، خبرنگاران/مرکزی سال 1991 بود که شورای عکاسی بین المللی هند 19 آگوست را رسما به عنوان روز دنیای عکاسی جشن گرفت و این روز رسما در تقویم دنیا جای داده شد.

برای آنانکه می بینند، اما کمتر دیده می شوند

به گزارش وبلاگ سیما، ارزش و اهمیت عکاسی و کار عکاسان به قدری است که قطعا شایسته وجود روزی اختصاصی در تقویم دنیای هستند، چراکه گاهی یک عکس می تواند دنیای را تحت تاثیر خود قرار دهد و اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

عکاسان می گویند حرفه عکاسی یکی از شیرین ترین و جذابترین حرفه هاست و شاید به همین دلیل است که افراد بسیاری دوربین به دست می گیرند و دیده های خود را ثبت می نمایند، اما کمتر کسی است که این جهت جذاب را تا خاتمه دنبال کند، مشقت های آن را تاب بیاورد و تصاویر بی مانند خلق کند.

دنیای عکاسی در هر رشته خود چالش ها و مخاطرات بسیاری را به همراه دارد و تنها علاقمندان واقعی به این رشته هستند که در روبروه با این مسائل و خطرات به هنرمندانی عمیق و با زاویه دید تخصصی و حرفه ای تبدیل شده و تصاویری بکر را رقم می زنند.

عکاسی حرفه ای مرز نمی شناسد، زمان و مکان در این حرفه معنا ندارد و دل به خطر زدن رکن اصلی این حرفه جذاب و در نوع خود پیچیده است.

با نگاهی گذرا به گذشته، قطعا تصاویری را به یاد می آورید که قاب هایی از بزرگترین رویدادها و حوادث تاریخ را تا آنجا که عمر عکاسی کفاف می دهد پیش روی دنیایان قرار داده اند، تصویر کودک مهاجر سوری که آب دریا جسدش را به ساحل سپرد، تصاویر نسل کشی در بوسنی و روهینجیا، آثار ویرانه های جنگ در افغانستان و یمن و سوریه، تصویر پدری بمی که فرزندان جان سپرده در زلزله اش را بر دوش برد و کودک عریان بمباران ویتنام، تنها بخش بسیار کوچکی از کوشش عکاسان برای اطلاع رسانی است که البته گاه به قیمت جانشان تمام شده است. هرچند آنچه عکاسان ثبت می نمایند همه فاجعه نیست و ثبت زیبایی های این کره خاکی و زیستمندانش یا رویدادهای بزرگ هنری و ورزشی و ... فراوریات ارزشمند دیگری هستند که این حرفه را در نگاه عموم بسیار جذاب و گاه اسرارآمیز می نماید و نشان می دهد که هنوز می توان به آینده دنیا و بشر امیدوار بود.

عکاسی حداقل برای اکثر فعالان این عرصه بویژه در ایران حرفه پر درآمدی نیست، اما پرخرج است. هرچند این ویژگی ها نمی تواند مانعی در جهت فعالیت عکاسان حرفه ای باشد.

وقتی عکاسی حرفه ای مقرون به صرفه نیست

یکی از عکاسان خبری استان مرکزی در گفت وگو با وبلاگ سیما اعلام کرد: هنر عکاسی تنها عشق و علاقه است و با درآمد آن نمی توان زندگی راحتی داشت و نمی توان به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد، اکثر افرادی که این هنر را دنبال می نمایند درآمد چندانی از آن ندارند و حتی اگر به عنوان شغل به آن نگاه نمایند، پیروزیت چندانی کسب نخواهند کرد.

محمد وروانی فراهانی گفت: البته اگر عکاسی در رشته هایی مانند عکاسی تبلیغاتی، مدلینگ و آتلیه دنبال گردد و به تکنیک های خاص این هنر مسلح گردد می توان درآمد بالاتری داشت، اما در بحث عکاسی خبری نمی توان درآمدی داشت.

وی با بیان اینکه این هنر سختی های بسیاری را بهمراه دارد و ضروری است که نگاه حمایتی به عکاسان فعال صورت گیرد، اضافه نمود: عکاسان آتلیه ای دارای صنف و اتحادیه هستند، اما دیگر عکاسان استان عضو انجمن عکاسان هستند که حدود 2 سالی است کار خود را در اراک شروع نموده است و شاید با پیشرفت کار خود بتواند رویه حمایت گرانه ای را برای عکاسان دنبال کند.

وروانی فراهانی توضیح داد: در شرایط کنونی که تجهیزات عکاسی به شدت افزایش قیمت داشته عکاسان باید مورد حمایت قرار گیرند چراکه با بروز کوچکترین مشکل برای تجهیزات، خسارت بالایی را متحمل می شوند که جبران آن سخت است و در این صورت عکاسی حرفه ای برای فعالان این عرصه مقرون به صرفه نخواهد بود و تنها باید از سر علاقه بدان پرداخت.

همه دوربین به دست شده اند/خلاء حمایت مادی و معنوی از عکاسان

دیگر عکاس اراکی نیز با بیان اینکه کسب درآمد از عکاسی کار سختی است، اضافه نمود: متاسفانه ذهنیت جامعه در خصوص عکاسی این است که این حرفه، شغلی ساده است و حتی انتظار ندارند در قبال عکسی که از آنها گرفته می گردد هزینه ای پرداخت نمایند. این باور در میان بعضی ارگان های دولتی و غیر دولتی نیز وجود دارد و بر همین اساس هزینه واقعی انجام یک پروژه عکاسی را نمی پذیرند.

محسن ملک حسینی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه همه دوربین به دست شده اند، گفت: تعدد افراد دوربین به دست که اقدام به عکاسی می نمایند خود یکی از عوامل این استنباط های نادرست نسبت به حرفه عکاسی است، جامعه نسبت به مسائل و سختی های این حرفه و هزینه های آن که بخش اعظم آن مربوط به استهلاک تجهیزات گرانقیمت عکاسی است بی اطلاع است و این عدم آگاهی باعث شده است که هزینه های بالای پروژه های عکاسی از نگاه افراد امری غیرقابل باور به نظر برسد.

وی توضیح داد: این باور نادرست باعث شده است که عکاسان نتوانند از این حرفه درآمد کافی داشته باشند و این امر در اراک بیشتر نمود پیدا نموده است.

ملک حسینی با بیان اینکه متاسفانه عکاسان هیچ ارگان حمایتی را در کنار خود ندارند، اضافه نمود: عکاسان آزاد که صنف یا اتحادیه خاصی ندارند. البته انجمن عکاسان استان اخیرا فعال شده ولی هنوز کارکرد اصلی خود را پیدا ننموده و حتی عکاسان خبری که زیرمجموعه رسانه ای خاص فعالیت دارند نیز آنچنان که باید حمایت نمی شوند و همچنان به صورت حق التصویر کار می نمایند.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها حمایت مادی که حمایت معنوی نیز از عکاسان دریغ می گردد، عنوان نمود: عکاسان به دلیل اینکه در همه وقایع و اتفاقات حاضرند مخاطرات و مشقت های بسیاری را تحمل می نمایند و ممکن است حضور آنان در بعضی رویدادها و اتفاقات به برخوردهای فیزیکی از سوی مردم یا نیروهای انتظامی بینجامد به همین دلیل این قشر علاوه بر حمایت مادی نیازمند حمایت معنوی نیز هست تا بتواند نقش تاثیرگذار خود را در عرصه اطلاع رسانی ایفا نماید. در چنین شرایطی این خود عکاسان هستند که باید پیگیر حقوق شان باشند. این مشقت ها در حوزه عکاسی خبری بیشتر هم است چراکه عموما عوامل بازدارنده در مقابل عکاس خبری قبل از پرسیدن هر سوالی درخصوص کارت خبرنگاری و مجوز عکاسی برخوردهای شدیدی با عکاس می نمایند که گاه به ضبط دوربین یا آسیب زدن به آن یا حتی آسیب دیدن عکاس منجر می گردد.

این عکاس اعلام کرد: در نبود حمایت های مادی و معنوی، عکاسان تنها به دلیل عشق و علاقه به این حرفه مشغولند و با همه تنگناهای مالی و خطرات و فشارها به کار خود ادامه می دهند.

بافت سنتی جامعه عکاس خانم را نمی پذیرد/آسیب به تجهیزات مساوی خاتمه کار عکاسی

یک بانوی عکاس استان مرکزی نیز به وبلاگ سیما گفت: مسلما سختی های کار عکاسی برای عکاسان خانم چند برابر است چراکه عموما فضای حاکم بر برنامه های مختلف فضایی مردانه است و این امر می تواند محدودیت هایی را برای عکاسان خانم بهمراه داشته باشد.

پریسا بهزادی با اشاره به اینکه عکاسی حرفه ای شغلی فعال و پویاست، گفت: غالب بودن فضای مردانه در حوزه های مختلف می تواند عکاس زن را معذب نموده و از طرفی دایره فعالیت او را محدود کند و این شرایط، فراوری عکس خوب را با سختی های بیشتری همراه می نماید بعلاوه اینکه عکاسان خانم با محدودیت های پوششی نیز روبرو هستند که ممکن است از سرعت عکس العمل و حرکت آنان بکاهد و از ثبت لحظات طلایی جا بمانند.

وی گفت: در حرفه عکاسی باید همواره تجهیزاتت را همراه داشته باشی. دوربین ها و لنزهای مختلفی که تحرک را سخت می نماید .

بهزادی با بیان اینکه جامعه عکاس زن را پذیرفته است و در قبال آن گارد نمی گیرد، اضافه نمود: علیرغم این دید کلی مثبت، اما بافت سنتی جامعه همچنان عکاسی یک خانم را به صورت کامل نپذیرفته اند و گویی این حرفه را کاملا مردانه می دانند در صورتی که امروز شاهد ثبت وقایع بکر توسط عکاسان خانم هستیم.

وی اضافه نمود: در کنار محدودیت ها و سختی ها حرفه عکاسی برای خانم ها خطرات بیشتری هم دارد، به عنوان مثال مردان در مقابل سرقت قطعا امکان مقاومت دارند، اما یک خانم عکاس امکان مقابله با سارقانی و مراقبت از تجهیزات عکاسی در مقابل سارقانی که به عنوان مثال سوار بر موتورسیکلت دوربین شان را با خود می برند، ندارند، علاوه بر این در عکاسی طبیعی، صنعتی و حتی خبری که باید برنامه های ویژه پوشش داده گردد عکاسان مرد راحت ترند و عموما خطری آنان را تهدید نمی نماید، اما این امر می تواند خطرات بسیاری را برای عکاسان خانم بهمراه داشته باشد.

بهزادی توضیح داد: تمامی تجهیزات عکاسان شخصی است و امکان آسیب دیدن این تجهیزات حساس بسیار بالاست و در شرایط کنونی با نوسانات بالای قیمتی اجناس مختلف، صدمه دیدن تجهیزات هزینه سنگینی را به عکاسان تحمیل می نماید که شخصا باید آنرا تامین نمایند و با توجه به درآمد محدود عکاسی این امر فشار مالی زیادی را به عکاس وارد می نماید و در چنین شرایطی شاید بیشتر دغدغه عکاس این باشد که تجهیزات فعلی خود را به خوبی مراقبت کند تا مبادا دچار صدمه گردد چراکه اگر این تجهیزات گرانقیمت آسیب ببینند و توان خرید یا تعمیر آنها وجود نداشته باشد عملا باید این هنر و حرفه را کنار گذاشت.

این عکاس که تجربه عکاسی پرتره و آتلیه را نیز دارد گفت: در عکاسی پرتره و آتلیه باید به دنبال بهترین تصویر از یک شخص بود که این امر ذوق و نگاه خاصی را می طلبد و از طرفی باید با سوژه تعاملی صمیمی شکل گیرد تا بتوان تصویری جذاب را خلق کرد و این امر شناخت بالایی نسبت به نور را می طلبد.

استهلاک بالای تجهیزات عکاسی خبری/اختلاف شدید قیمت دوربین با درآمد عکاسان

یکی از عکاسان جوان اراکی که چند سالی است به جرگه این حرفه پیوسته است اعلام کرد: عکاسی در حوزه های مختلف مشقت های خاص خود را بهمراه دارد و این امر باعث شده که این حرفه جزو مشاغل سخت قلمداد گردد،

فرزاد زنجیردار با اشاره به بعضی موانع برای عکاسی در زمینه های مختلف که گاهی به ممانعت های انسانی تبدیل و مانع انجام عکاسی خاصه در حوزه عکاسی خبری می گردد، اضافه نمود: این موانع درگیری هایی به دنبال دارد که حتی برای عکاس و تجهیزاتش خطرآفرین است. در گذشته اختلاف هزینه تعمیر یا خرید تجهیزات با درآمد کمتر بود، ولی با توجه به افزایش سرسام آور قیمت تجهیزات در ماه های اخیر، این اختلاف بسیار زیاد شده و باید به شدت مراقب تجهیزات بود چراکه خرید یا حتی تعمیر دوربین با درآمدهای فعلی به هیچ عنوان ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه کار عکاسی چیزی فراتر از عشق و علاقه است چراکه کسی حاضر نیست در قبال آسیبی که به تجهیزات گرانقیمتش وارد می گردد، درآمد اندکی داشته باشد و تنها یک عاشق عکاسی است که چنین ریسکی را می پذیرد، اضافه نمود: ورود به دنیای عکاسی سخت و ماندگاری در این عرصه سختتر است. باید تجربه بزرگان و صاحبان سبک را دید و شنید و از آموزش و حضور در دوره های عکاسی غفلت نکرد.

این عکاس جوان با اشاره به اینکه فضای عکاسی استان طی یک سال اخیر گرم تر شده و تعاملات بیشتری بین عکاس ان شکل گرفته است، گفت: عکاسی در هر حوزه و رشته نیازمند رویکرد، ادبیات و رفتار و تکنیک های خاص خود است و در این راستا تعامل با عکاسان فعال در حوزه های مختلف می تواند تجربه آفرین باشد.

زنجیردار توضیح داد: برای کسب درآمد در حوزه عکاسی افراد عموما به سراغ عکاسی آتلیه و مدلینگ و پرتره می فرایند اما علاقمندان واقعی به عکاسی عموما به سمت عکاسی خبری می فرایند چراکه این حوزه از عکاسی پویایی و واکنش سریع را می طلبد و فضای چالشی را برای عکاس ایجاد می نماید، سطح تعاملات افراد را بالا می برد و رفتارهای اجتماعی را ارتقا می بخشد.

وی اظهار کرد: نبود بازار و مارکتینگ قوی برای فروش عکس در کشور و عدم امکان کسب درآمد حرفه ای از این حوزه از خلاءهای موجود در این بخش است.

حق عضویت، تنها منبع مالی انجمن عکاسان/عدم پوشش بیمه ای عکاسان خبری

رییس انجمن صنفی عکاسان استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه بنای انجمن بر مبنای ساماندهی و رویکرد حمایتی از عکاسان پایه گذاری شده است، به وبلاگ سیما گفت: بنیان انجمن عکاسان در سال 93 گذاشته شد و در مدت فعالیت خود بدنبال ایجاد فضای تعاملی برای حضور همه عکاسان استان و بهبود صندلی عکاسان و انجمن در استان مرکزی و بهبود شرایط اجتماعی و مالی و حفظ حقوق معنوی عکاسان بوده است، اما متاسفانه همه کوشش ها در سایه فضای سنگین حاکم بر استان و عدم رویکرد حمایت گرانه از صنوف و فعالیت های جریان ساز فرهنگی و هنری قرار گرفته است .

عادل عزیزی با بیان اینکه هر انجمنی در ابتدای راه خود چون نهالی نیازمند حمایت است، اضافه نمود: هیچ گونه حمایت مادی مستقیم و غیر مستقیمی تاکنون به انجمن از طرف هیچ نهادی در استان و مجموعه های مربوطه نشده است و برنامه های انجمن صرفا با حق عضویت اعضا و برنامه های مشارکتی و برنامه محوری پیش رفته است و هیچ بودجه ای از محل دیگر تامین نشده است، درصورتی که طبق اساسنامه انجمن و با در نظر دریافت قانون موجود، امکان حمایت مالی از طرف استانداری مرکزی و اداره کل ارشاد و همچنین شهرداری وجود دارد، اما تاکنون این مهم در اولویت مسئولین نبوده و محقق نشده است .

وی توضیح داد: در گذشته مدیران استانی تعامل کمی با عکاسان و انجمن داشتند، اما خوشبختانه در حال حاضر با نگاه حمایتی از فعالیت های صنفی در مجموعه ارشاد استان تعامل مناسبی در این زمینه به وجود آمده است که قابل تقدیر است، اما این تعامل برای بهبود شرایط جامعه عکاسی نیازمند تقویت و نگاه ویژه تر است .

عزیزی با اشاره به فعالیت های انجمن و شناسایی و صدور کارت به منظور رسمیت بخشی و سهولت در انجام کار عکاسی عکاسان، اضافه نمود: مسلما برای حمایت از جامعه عکاسی استان باید منابع مالی در اختیار باشد و بسته های حمایتی برای این قشر در نظر گرفته گردد، اما یاری های مالی همچون پرداخت تسهیلات بانکی قرض الحسنه در اختیار انجمن قرار نگرفته و حتی برای عکاسان خبری هم از ردیف خاص خبری نیست و کمیسیون مطبوعات استان این تسهیلات را به خانه مطبوعات استان ارجاع داده است که تنها شامل بخشی از وبلاگ سیما شده است و عکاسان خبری از آن منتفع نشده اند و رایزنی ها در این راستا نیز تاکنون به خاتمه نرسیده است .

وی تاکید نمود: عکاسان در خط مقدم فضای خبری استان قرار دارند و در تمامی شرایط خطرساز حاضرند و با توجه به هزینه بر بودن تجهیزات و ابزار برای فراوری عکس با چالش های خاصی روبرو هستند، اما از بسیاری از حمایت ها که برای وبلاگ سیما لحاظ می گردد همواره محروم بوده اند .

وی ضمن اشاره به عدم پوشش بیمه ای عکاسان خبری گفت: انجمن در جهت کوشش برای بهبود شرایط حرفه ای عکاسان با رایزنی های اجرا شده در تهران با صندوق اعتباری هنر شرایط استفاده از تسهیلات بیمه هنرمندان را برای همه اعضای متقاضی خود حتی عکاسان خبری فراهم نموده است .

وی اضافه نمود: با توجه به هزینه بر بودن نگهداری و تعمیر دوربین و تجهیزات اعضای انجمن، با انعقاد تفاهم نامه ای با مدیریت تعمیرگاه مرکزی دوربین شرایط بهره مندی از تخفیفات ویژه فراهم شده است و همچنین هماهنگی هایی در زمینه تخفیفات شرایط چاپ و لابراتورها و خرید تجهیزات از بعضی از فروشگاه های معتبر فروش تجهیزات فراهم شده است که البته اکنون این امر تاحدودی تحت الشعاع نوسانات قیمت ارز قرار گرفته است .

رئیس انجمن عکاسان استان مرکزی با اشاره به برنامه ریزی جهت برگزاری جشنی ویژه عکاسان عنوان نمود: طبق موافقت اجرا شده در ستاد برگزاری آیین روز خبرنگار، در آیین بزرگداشت عکاسان از 12 عکاس خبری استان با حمایت اداره کل ارشاد تجلیل خواهد شد اما در حال حاضر با مسائل مالی در تامین هزینه ها روبرو هستیم که امیدواریم به زودی با جذب اسپانسر و حامی مالی مرتفع گردد و به زودی شاهد گردهمایی جامعه عکاسی در این جشن باشیم .

وی با بیان اینکه انجمن با برگزاری کارگاه های عکاسی متعدد با حضور استادان بنام از سراسر کشور و همچنین برپایی نمایشگاه های متعدد گروهی عکس و مسابقات عکاسی کوشش های بسزایی را انجام داده است گفت: انجمن برنامه های کاربردی و تخصصی بسیاری را در نظر دارد اما مورد حمایت قرار نمی گیرد در صورتی که اگر نگاه حمایتی باشد علاوه بر پشتیبانی از عکاسان انجمن می توان برای بالا بردن سواد بصری جامعه اقدام کرد و همچنین نشاط فرهنگی را افزایش بخشید و کارکرد واقعی عکاسی را در جامعه شکل داد .

عزیزی اضافه نمود: انجمن در حال حاضر دارای 80 عضو است و بودجه سالانه انجمن حاصل جمع حق عضویت اعضا و در حدود سه میلیون و 500 هزار تومان است که قطعا با این رقم نمی توان اتفاق بزرگ و موثری را در استان رقم زد اما به هرحال با حمایت مجمع عمومی شامل اعضای انجمن و همچنین کوشش های هیات مدیره تاکنون به دنبال شکل گیری یک صنف قوی بوده ایم و همچنان این کوشش را ادامه می دهیم اما مسلم است که باید حمایت مدیران را نیز برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در اساسنامه، در کنار خود داشته باشیم و امیدواریم با دریافت کرسی مشورتی در استان و دعوت به شورای فرهنگ عمومی استان پیروز تر عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای آنانکه می بینند، اما کمتر دیده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای آنانکه می بینند، اما کمتر دیده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید