خیابان اقتصاد رشت در انتظار رسیدن به بازار

به گزارش وبلاگ سیما، فرشته رضایی - رشت- خبرنگار: بازاریان رشت هنوز هم از آسیب های احداث پیاده راه در امان نیستند.

خیابان اقتصاد رشت در انتظار رسیدن به بازار

آنها معتقدند؛ به دلیل احداث این پیاده راه کسب و کارشان کساد شده است، اما گویا این معضل تنها گریبان آنها را نگرفته است. شهروندان نیز از نبود راه دسترسی مستقیم به بازار مرکزی گلایه دارند. محدوده رسیدن پیاده راه به بازار برای خودروهای شخصی مسدود است و فقط تاکسی ها در آن تردد می نمایند. ساخت این پیاده راه طرحی بود که در زمان شورای شهر چهارم و شهردار وقت مصوب شد. در حال حاضر فقط شهروندان رشت در این بازار تردد ندارند، بلکه تعداد زیادی از ساکنان شهرهای اطراف نیز به این مکان می آیند. جابه جایی اجناس خریداری شده توسط شهروندان و انتقال با تاکسی به مکانی که خودرو خود را پارک نموده اند، به راحتی ممکن نیست.

هرچند در اطراف خیابان شیک پارکینگ وجود دارد، اما اغلب کوچک و پر هستند. از سوی دیگر بعضی پارکینگ ها دورتر از محدوده بازار قرار دارند، مثل پارکینگ سبزه میدان یا صیقلان. ضروری است مدیریت شهری پارکینگ هایی برای دسترسی افراد به خیابان های نزدیک پیاده راه فراهم کند. خیابان هایی که می توان در آنها با همکاری نهادهای ذی ربط و تملک چندین مغازه، پارکینگ ساخت تا امکان دسترسی به بازار بهتر گردد. یکی از این خیابان ها خیابان اقتصاد است که از راستا سازمان زندان ها به بازار نزدیک است؛ خیابانی که از این نقطه شروع می گردد و به خیابان سعدی و نقطه ای که کلیسای ارامنه رشت واقع شده است، ختم می گردد، اما راجع به ساخت پارکینگ در این خیابان فقط صحبت می گردد و تاکنون در عمل اقدامی انجام نشده است.

  • در انتظار اقدام شورای شهر

رئیس اتحادیه اصناف گیلان و نایب رئیس اصناف کشور که مستقیم با بازاریان در ارتباط است، به وبلاگ سیما گفت: خیابان اقتصاد در مرکز شهر رها شده است و فکری برای بازگشایی آن نمی گردد. جلال الدین محمد شکریه ادامه داد: در صورت تملک پارکینگ نیروی انتظامی و چند مغازه که آنجا معارض هستند، خودروها می توانند با ورود به این خیابان، راحت تا خیابان سعدی و جنب کلیسا بروند.

رئیس اتحادیه اصناف گیلان اعلام کرد: همینطور در پارکینگی که خصوصی است و کارایی هم ندارد، شهروندان می توانند خودروهای خود را پارک نمایند. شهروندان پیشنهاد داده اند تا در پارکینگ اداره زندان ها دستفروشان ساماندهی شوند که به نظر من این موضوع کارکرد چندانی ندارد و باتوجه به احتیاج، باید آنجا نیز پارکینگ گردد.

وی اضافه کرد: در بسیاری از شهرها پارکینگ های سیار طبقاتی وجود دارد که حجم چندانی از شهر را اشغال نمی نمایند. اگر شما مثلا زمین یک پارکینگ عادی را 6 هزار متر مربع در نظر بگیرید با نصب پارکینگ سیار طبقاتی حجم این فضا به 20 هزار متر مربع می رسد.

شکریه ادامه داد: شورا و شهرداری و سایر دست اندرکاران باید برای یاری به بازاریان و آسایش شهروندان و همچنین رونق اقتصاد بازار رشت فکر اساسی نمایند. به دلیل نبود پارکینگ مناسب و نزدیک به بازار، کسب و کار در بازار خیابان سعدی هم دچار اختلال شده است و خودروهای عمومی فقط تا محدوده این بازار می توانند تردد نمایند.

این مسئول اعلام کرد: هر 4 طرف پیاده راه فضا برای تردد خودروهای شهروندان محدود است. در شورای چهارم رشت طرح احداث این پیاده راه مصوب شد. ما به این تصمیم احترام گذاشتیم، اما حالا که چند سال از احداث آن می گذرد، ایرادهای طرح معین شده است، بنابراین شورای شهر باید با جسارت، اقدام به اصلاح موارد معین شده کند. مگر ما در زمینه پروژه بی آرتی که ناموفق بود، به اصلاح اقدام نکردیم و نرده ها را برنداشتیم؟ پیشنهاد شد این نرده ها در محل تالاب عینک نصب شوند که جان پناه مردم باشد. در حال حاضر مردم هم از برداشتن نرده ها راضی هستند.

رئیس اتحادیه اصناف گیلان اضافه کرد: می توان در خصوص پیاده راه هم که طرح ناقصی بود، اصلاحاتی انجام داد. مثلا قرار بود پایین پیاده راه، زیرگذر ایجاد گردد که عملی نشد، اما می توان با اصلاحات یکی، دو راستا را از حالت راهبند خارج کرد. همچنین با ایجاد پارکینگ خودروهای شخصی را به آنجا انتقال داد.

وی اظهار امیدواری کرد شورای شهر، فرمانداری و سازمان های مرتبط در این راه همکاری بیشتری نمایند تا هم شهروندان و هم بازاریان از اجرای طرح رضایت داشته باشند.

  • تاکید بر اقدامات اولیه برای بازگشایی خیابان اقتصاد

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت هم با بیان این که باید اقدامات اولیه برای بازگشایی خیابان اقتصاد انجام گردد، گفت: مدیران شهرداری باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

حامد عبداللهی با اشاره به این که برای بازگشایی خیابان اقتصاد باید مذاکرات لازم با سایر ارگان ها انجام گردد، اضافه کرد: قراردادهای اولیه با بخش های اجرایی باید امضا گردد، البته این اتفاق نباید برای مردم مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: همه دست اندرکاران در مدیریت شهری باید برای یاری به بازاریان و اقتصاد شهر زمینه بازگشایی این خیابان را فراهم نمایند.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با بیان این که موضوعات مطرح شده در کمیسیون باید در کمیته فنی آنالیز گردد، گفت: مسدودی بعضی از بریدگی های خیابان ها باید قبل از انجام به مردم اطلاع داده گردد. عبداللهی با اشاره به این که کارها در شهرداری روی روال نیست، اضافه کرد: کارها در شهرداری بسیار کند پیش می رود و باید برای حل این آسیب اقدام جدی انجام گردد. وی با بیان این که باید در جلسه ها موضوعات مطرح شده معین تکلیف شوند، گفت: در کارگروه فنی ضرورت دارد موضوع بازگشایی خیابان اقتصاد آنالیز گردد زیرا نباید این جلسات بدون نتیجه باشد.

  • ارائه خدمات به بازاریان

رئیس شورای اسلامی شهر رشت اعلام کرد: همه مسئولان در جلسات عنوان می نمایند که می خواهند خدماتی به بازاریان ارائه دهیم. ما می توانیم با اقداماتی موجب ورود خودروهای شخصی به محدوده پیاده راه یا پارکینگ های این محدوده شویم.

اسماعیل حاجی پور ادامه داد: می توان از این خودروها عوارض دریافت کرد. از اهداف دریافت عوارض برای ورود به محدود ترافیک، رونق بخشی به وضعیت فعلی بازار رشت است، اما از سوی شورای ترافیک با آن مخالفت می گردد؛ در حالی که برای ورود به طرح ترافیک می توانند مجوز ورود بدهند.

وی با بیان این که شهرداری ماهانه 8 میلیون و 500 هزار تومان هزینه بابت اجاره پارک خودروهای نیروی انتظامی در خیابان اقتصاد(پشت اداره زندان ها) پرداخت می نماید، گفت: اگر شورای ترافیک استان اعتراض دارد باید نسبت به این مساله ورود کند. رئیس شورای اسلامی شهر رشت یادآور شد: این موضوع به صورت مکتوب به فرماندهی نیروی انتظامی اعلام شده است و انتظار داریم با بازگشایی این خیابان نسبت به برطرف مشکل تردد شهروندان اقدام گردد. بر اساس ماده 96 قانون، خیابان اقتصاد جزو شوارع عمومی بوده است و به مردم تعلق دارد. نباید از آنجا برای پارکینگ نیروی انتظامی استفاده کرد. فعلا در تلاشیم و هماهنگی با نیروی انتظامی ایجاد شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "خیابان اقتصاد رشت در انتظار رسیدن به بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان اقتصاد رشت در انتظار رسیدن به بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید