رویترز: ذخایر شناور نفتی ایران 87 میلیون بشکه

به گزارش وبلاگ سیما، ذخایر شناور نفتی ایران از 63 میلیون بشکه در اوایل ماه دسامبر، به 87 میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.

رویترز: ذخایر شناور نفتی ایران 87 میلیون بشکه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، ایران که چهارمین ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد، به سرعت می تواند میلیون ها بشکه نفت خام صادر کند.

دولت آمریکا روز آدینه بعضی از تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران را برداشته است تا مذاکرات تسریع گردد.

به نوشته این گزارش، اعمال تحریم ها علیه ایران سبب شد تا صادرات نفت ایران از 2.8 میلیون بشکه در روز در سال 2018 به 100 هزار بشکه در روز در سال 2020 برسد.

بر اساس آمار موسسه تحقیقاتی کپلر، صادرات نفت ایران در حال حاضر، حدود 600 تا 700 هزار بشکه در روز است.

به گفته رویترز، به نظر می رسد ایران در نهایت برای از سرگیری صادرات نفتش، نفت کافی در جایی ذخیره نموده است.

بر اساس آمار موسسه کپلر، ذخایر شناور نفتی ایران از 63 میلیون بشکه در اوایل ماه دسامبر، به 87 میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است.

از طرفی، ذخایر در خشکی ایران در حال حاضر 49 میلیون بشکه است که در اواخر ماه می 2021 به اوج خود برابر با 66 میلیون بشکه رسیده بود.

همایون فشارکی، تحلیلگر ارشد کپلر گفت: این رقم تقریبا دو سوم کل ذخایر نفت خام و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی شناور در دنیا است.

رویترز مدعی شده است که بر اساس برآورد موسسه FGE، ایران حدود 120 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در مخازن ذخیره سازی خشکی خود دارد که تقریبا یک سوم از آن در مخازن ذخیره سازی خارج از این کشور و بیشتر در چین است و حدود 68 میلیون بشکه از آن بر روی آب ذخیره سازی شده است.

ایران چهارمین ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد.

بر اساس آمار اوپک بر اساس منابع ثانویه، فراوری نفت ایران از میانه 2 میلیون بشکه در روز در سال 2020 به 2.4 میلیون بشکه در روز در سال 2021 رسیده است.

ایران میخواهد در صورت لغو تحریم ها مقدار فراوری خود را به 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.

پیش از این نیز، شرکت های مشورتی و رصد انرژی گزارش داده بودند درحالی که ایران بر روی افزایش فراوری خود کار می نماید، انتظار می رود، به عنوان یک اقدام موقتی، شرکت ملی نفت این کشور، از ذخایر ساحلی و فراساحلی اش که تا 200 میلیون بشکه نفت در خود ذخیره دارد، صادرات انجام دهد.

بر اساس آن گزارش ها، این اقدام به ایران اجازه می دهد تا برای بیش از 6 ماه، یک میلیون بشکه در روز (یا یک درصد عرضه نفت در دنیا) بیشتر از قبل نفت صادر کند.

بعضی تحلیلگران معتقدند، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت بنزین و در آمریکا و افزایش تورم، سبب شده تا واشنگتن به لغو تحریم های ایران تشویق گردد، در این رابطه جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت گفت: برآورد هایی وجود دارد که افزایش قیمت نفت، آمریکا را تشویق به لغو تحریم های ایران و ورود نفت ایران به بازار نموده است.

احساس حاکم بر بازار نفت، همچنان افزایشی است و بانکداران پیش بینی می نمایند که نفت برنت به 100 دلار در هر بشکه برسد و عرضه نفت در دنیا همچنان پایین بماند.

به گفته تحلیلگران، نفت خام در امسال که تنها کمی بیش از یک ماه از آن گذشته، حدود 20 درصد افزایش ارزش را ثبت نموده است و احتمالا به دلیل تقاضای بالا در دنیا از 100 دلار در هر بشکه عبور کند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "رویترز: ذخایر شناور نفتی ایران 87 میلیون بشکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: ذخایر شناور نفتی ایران 87 میلیون بشکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید