شبکه های پستی ، حلقه حیاتی تجارت الکترونیک

به گزارش وبلاگ سیما، یک کارشناس امور پستی در یادداشتی از شبکه های پستی به اسم نبض و حلقه حیاتی تجارت الکترونیک یاد کرد.

شبکه های پستی ، حلقه حیاتی تجارت الکترونیک

به گزارش از، زهرا حاج رضایی ،کارشناس امور پستی در یادداشتی آورده است: در سال های اخیر دیجیتالی شدن فضای پیرامون اشخاص، فرصت هایی را ایجاد نموده است که در محدوده زمانی بیست سال پیش قابل تصور نبود.

آسانی دسترسی به اینترنت و در پی آن بهره مندی گسترده از شبکه های اجتماعی موجب توسعه ناباورانه فضای دیجیتالی شده است.

یکی از اصلی ترین شاخه های برآمده از این فضا، تجارت الکترونیک است. امروزه مصرف کنندگان می توانند در هر مکانی کالا ها را از فروشندگانی که تقریباً در هر نقطه از شهر، کشور و یا حتی جهان واقع شده اند، خریداری کنند.

تجارت الکترونیک مشاغل را قادر می سازد تا با ورود به بازار های تازه، موانع جغرافیایی را که قبلاً فروش طولانی مدت و فراتر از مرز را به چالش کشیده بود پشت سر بگذارند.

هر چند تجارت الکترونیکی تنها در صورتی امکان پذیر و پیروز است که کالا های معامله شده آنلاین از صاحبان کسب و کار به مصرف کنندگان نهایی تحویل داده گردد؛ به این ترتیب، نقش شبکه های تحویل در سرتاسر جهان، بیشتر و با اهمیت تر از هر دوره ای دیگر قابل تشخیص است که در جهت تازه گردش فراوری کالا و مصرف، اصلی ترین حلقه را شبکه های پستی به اسم نبض حیاتی تجارت الکترونیکی ایفا می کنند.

اهمیت شبکه های پستی به اسم فعال کننده تجارت الکترونیکی برای منطقه ها حاشیه ای کشور ها و نقاط با دسترسی سخت، که اغلب با چالش های انسجام و زیرساخت روبرو هستند بسیار برجسته است.

در ایران به جز شهر های عظیم، منطقه ها روستایی بخش گسترده ای از قلمروی جغرافیایی را تشکیل می دهند. با توجه به این که بعضی از این نقاط جمعیت اندکی دارند، اغلب از سرانه کمتری مانند مجتمع های تجاری و یا فروشگاه های فیزیکی هم برخوردارند ؛در نتیجه مصرف کنندگان و فراوریکنندگان می توانند با بهره گیری از توان شبکه پستی فرصت استفاده از تجارت الترونیک را کسب کنند. مشاغل خرد در این منطقه ها هم همانند همتایان خود در منطقه ها شهری فرصت های فروش کالا، دسترسی به کالا، دسترسی به خدمات وغیره را برخوردار هستند.

بنابراین به وسیله تجارت الکترونیک افراد در هر نقطه ای از کشور می توانند به فروشگاه هایی که در هر مکانی قرار دارند دسترسی پیدا کنند.

به طور تعیین، مشاغل مستقر در منطقه ها جانبی می توانند به تعداد بیشتری از مشتریان خارج از منطقه ها محلی خود دسترسی داشته باشند.

با تسهیل تجارت آنلاین شبکه های پستی به اسم یکسان کننده عمل به توسعه منطقه ها دورافتاده در سطح بالاتری یاری می کنند و به همین منظور در سال های اخیر توسعه زیرساخت های پستی با نگاه ویژه تری پیگیری شده است.

در زمان همه گیری کووید -19 و دوره های مختلف قرنطینه و تعطیلی های گسترده، شرکت ملی پست با افزایش توان خود، بدون لحظه ای تعطیلی در خدمت چرخه فراوری و مصرف کشور و برقراری ارتباط خرید آنلاین کالا و تحویل آن ها به روشی ایمن بوده است که مردم بتوانند در داخل منازل بمانند و از شیوع ویروس جلوگیری کنند، این امر در حالی ارزشمند بودنش نمایان است که اقتصاد مردم در ایام تعطیلی های گسترده، همچنان در کشور جهت خود را ادامه می دهد. این شرایط بعلاوه باعث شده است که گروه های بیشتری از مصرف کنندگان، مانند نسل های قدیمی تر، به صورت آنلاین درآمده باشند؛ بنابراین قرنطینه و تعطیلات سراسری در دوران کووید -19 اهمیت شرکت ملی پست را به اسم فعال کننده تجارت الکترونیک برجسته کرده است.

در دیگر نقاط جهان هم رونق تجارت الکترونیک ناشی از همه گیری کووید -19 اپراتور های پست را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس یک آنالیز از پست های ملی در اروپا، حجم بسته هایی که به وسیله این اپراتور ها در آوریل 2020 اداره می گردد به طور میانه حدود 30 درصد بیشتر از ماه مشابه در سال 2019 بود؛ و این آمار فقط برای ماه آوریل بوده است، هنگامی که اولین اثرات همه گیری شروع شد نکته جالبی که به طور گسترده ای در سراسر اروپا احساس می گردد این است که پس از فاصله گرفتن از زمان شروع اپیدمی و آرامش نسبی و بازگشایی ها اثرات تغییر عادات در بهره مندی از خرید و فروش الکترونیک پایدار و برقرار بوده است این شرایط در کشور ما هم به همین صورت ادامه پیدا کرد و استفاده مصرف کنندگان و فراوریکنندگان در دوران بازگشایی ها از سرویس های پستی در بستر تجارت الکترونیک همچنان رو به افزایش بوده و تبدیل به سبک تازهی در سبد خرید مردم شده است.

تمامی مراکز پستی جهان از جمله شرکت ملی پست ایران در حال نوآوری و سازگاری بسیار سریع با واقعیت تازه هستند.

در سال پیش رو، پست ایران فعالیت خود را با نگرش تغییر فرآیند های پستی و به روز رسانی های بیش از پیش شروع کرده است تا امانات و مرسولات پستی کمترین آسیب را ببینند و افزایش کیفیت رضایت مندی مشتریان را در پی داشته باشند.

می توان گفت بهره مندی از ظرفیت شبکه پستی کشور به اسم فعال کننده تجارت الکترونیک در شکل تازه رفتار های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. همان گونه که گفته شد افزایش دسترسی به اینترنت در جوامع، به طور طبیعی مدیران را به تصمیم گیری های تازهی برای توسعه این امر ترغیب می نماید.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شبکه های پستی ، حلقه حیاتی تجارت الکترونیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه های پستی ، حلقه حیاتی تجارت الکترونیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید