چگونه پیر نشوید؟

به گزارش وبلاگ سیما، خبر خوش اینجاست که مواد مغذی و آنتی اکسیدانهایی وجود دارند که می توانند با این فرآیندهای پیر شدن مقابله نمایند و حتی ممکن است بتوانند طول تلومرهای شما را افزایش دهند.

چگونه پیر نشوید؟

وبلاگ سیما| چه موضوع تماشا یک موی سفید در آینه باشد و چه چین و چروکهای دور چشم، فهمیدن اینکه دارید پیر می گردد، می تواند غم انگیز باشد. بسیاری از مردم وقتی که به این موضوع می رسند، پول زیادی را خرج آرایشگاه و کرمهای ضدچروک می نمایند، اما شما اگر در پی چیزی هستید که واقعاً تاثیر داشته باشد، به توصیۀ متخصصان پوست گوش کنید و به سراغ مواد مغذی ضدپیری بروید.

به گزارش وبلاگ سیما به نقل از Prevention.com، تعیین شده که بعضی مواد مغذی طول تلومر را افزایش می دهند. تلومرها سرپوشهای کوچکی در انتهای رشته های دی ان ای هستند که با پیری نسبت دارند. همچنان که پیر می شویم، تلومرهای محافظ کوتاهتر می شوند و دی ان ای به خوبی سابق فراوری نمی گردد. این فرآیند منجر به شکست سلولها شده که معنای پیری است.

یکی از فرآیندهای دیگری که موجب کوتاه شدن تلومر می گردد، فشار اکسیداتیو است. در این فرآیند مولکولهای بی ثبات به ساختارهای سلولی نظیر تلومر آسیب می زنند. با بالا رفتن سن، بدن توانایی خود را در خنثی کردن مولکولهای بی ثبات از دست می دهد.

تلومر شما شاخص طول عمر شماست. هر چقدر تلومر کوتاهتر گردد، وقت کمتری برایتان به جای مانده است. اما خبر خوش اینجاست که مواد مغذی و آنتی اکسیدانهایی وجود دارند که می توانند با این فرآیندهای پیر شدن مقابله نمایند و حتی ممکن است بتوانند طول تلومرهای شما را افزایش دهند.

این ویتامین ها به اسم آنتی اکسیدان عمل می نمایند و عملکرد سالم پوست و سایر ارگان ها را تقویت می نمایند. ویتامین A مولکولهای سرگردان اکسیژن را شکار می نماید و خنثی می نماید.

این ویتامین بعلاوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید که با بالا رفتن سن اهمیت بسزایی می یابد. منابع غذایی حاوی این ویتامین شامل گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه و صیفی جات رنگ روشن نظیر پرتقال، هویج و گوجه می گردد. سعی کنید در روز دو وعده از این مواد غذایی بخورید تا ویتامین A بدنتان تامین گردد.

ویتامین C که به وفور در مرکبات وجود دارد، برای فراوری و حفظ کلاژن لازم است. کلاژن عامل خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست است. ویتامین D هم از پیر شدن پوست جلوگیری می نماید. برای تامین ویتامین D بدن می توانید از لبنیات و مواد غذایی غنی شده با ویتامین D و یا مکمل بهره ببرید.

این چربی اعجاب انگیز از چند راه می تواند در سلامتی ما تقویت کند؛ از کاهش خطر بیماری قلبی و عروقی و التهاب گرفته تا بهبود سلامتی پوست و جلوگیری از درد مفاصل. پژوهشگران دانشگاه اوهایو دریافته اند که امگا 3 به حفظ طول تلومرها در افراد میانسان و سالخورده یاری می نماید. خوردن دو بار ماهی در هفته فواید بسیاری از نظر قلبی و عروقی دارد. اگر ماهی دوست ندارید، در آجیل (به خصوص مغز گردو)، روغنهای سبزیجات و تخم مرغهای غنی شده هم می توانید امگا 3 پیدا کنید.

همانند ویتامین های A، C، D، پلی فنولها هم آنتی اکسیدانهایی قوی هستند. پلی فنولها به مقدار فراوان در چای سبز و سفید و همینطور انگور، دانۀ انگور و دانۀ کاکائو یافت می شوند.

شاید شنیده باشید که زردچوبه خاصیت ضدسرطانی دارد. پژوهشگران دریافته اند که کارکامین (که مزۀ فلفلی رزدچوبه و بوی خردلی آن را فراوری می نماید) می تواند مانع رشد ملانوما و انواع دیگر سرطانها گردد. کارکامین بعلاوه باعث کاهش التهاب در بدن می گردد.

این مادۀ معدنی، نقشی کلیدی در 300 فرآیند حیاتی بدن ایفا می نماید. مهمیم ماهیچه ها استراحت داده و سیستم عصبی را آرام می نماید و از این طریق به ما در خوابیدن یاری می نماید. این ماده بعلاوه برای تنظیم ریتم ضربان قلب، فشار خون، سنتز پروتئین، تشکیل استخوان و کنترل قند خون اهمیت دارد.

این ماده بعلاوه با یاری به تقویت یکپارچکی و ترمیم دی ان ای و بعلاوه با کاهش فشار اکسیداتیو و التهاب، ممکن است بتواند به افزایش طول تلومر یاری کند. شما به صورت روزانه به 400 میلی گرم مهمیم احتیاج دارد. برای دریافت مقدار کافی از این ماده، گیاهان سبز تیرۀ برگدار، آجیل، تخم ها، لوبیا، ماهی و غلات درسته را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

این آنزیم نقشی حیاتی در فراوری انرژی برای سلولهای ما ایفا می نماید. بدن از CoQ10 استفاده می نماید تا مولکولی به نام آدِنوسین تریفوسفات فراوری کند که سوخت مرکز فراوری انرژی سلولها، یعنی میتوکندری، را تامین می نماید. همزمان با پیر شدن، فراوری CoQ10 در بدن کاهش یافته و نتیجۀ ناخوشایند این موضوع آن است که سلول هایمان دیگر کارایی گذشته را ندارند. CoQ10 مورد احتیاج بدن را می توان به وسیله خوردن گوشت قرمز، ساردین، ماهی خال مخالی و جگر تامین کرد. گیاهخواران با خوردن اسفناج و کلم بروکلی این ماده را وارد بدن خود نمایند.

منبع: Prevention.com

ترجمه: وبسایت وبلاگ سیما

منبع: فرادید

به "چگونه پیر نشوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه پیر نشوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید