کویر مرنجاب؛ هم نشینی بی نظیر بیابان و آسمان

به گزارش وبلاگ سیما، خبرنگاران: کشور ایران دارای آب و هوای بسیار متفاوتی است که بنا بر آن طبیعت های حیرت انگیز و متنوعی نیز دارد. در کنار تمامی جنگل ها و فضا های سبز و خوش آب و هوای این کشور می توان شاهد وجود آب و هوای خشک و بیابانی و همین طور کویر های زیبا و باشکوه نیز بود، کویر هایی که می توانند یکی از بهترین خاطرات سفر در زندگی افراد را رقم بزنند و زاویه دیگری از سفر و گردشگری را در ذهن مسافران ایجاد کنند، به همین دلیل نیز در این مطلب تصمیم داریم به یکی از کویر های زیبای ایران سری بزنیم و شما را با آن آشناتر کنیم: کویر مرنجاب!

کویر مرنجاب؛ هم نشینی بی نظیر بیابان و آسمان

درباره کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، یکی از زیباترین کویر های ایران در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان در استان اصفهان واقع شده است و فاصله آن تا آران و بیدگل چیزی حدود 53 کیلومتر، تا کاشان 62 کیلومتر و تا اصفهان نیز 72 کیلومتر است. این کویر در واقع از شرق نیز به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از غرب هم به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره می رسد.

کویر مرنجاب امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری کشورمان شده است و سالانه مسافران بسیار زیادی را از نقاط مختلف ایران و البته دنیا پذیرایی می کند. کویر مرنجاب شرایط اقلیمی ویژه ای دارد که باعث برجستگی و متفاوت شدن آن گشته است. این کویر آب و غذای مناسبی دارد و به همین دلیل هم در آن می توان با پوشش جانوری و گیاهی بسیار غنی روبه رو شد.

در این کویر حیوانات بسیاری از جمله گرگ، شغال، آفتاب پرست، بزمجه، روباه شنی، کفتار، مار، مارمولک، عقرب، شاهین، عقاب و... وجود دارند و این منطقه را به عنوان محل زندگی خود برگزیده اند. از میان گیاهان موجود در کویر مرنجاب نیز می توان به تاق، اسکنبیل، قیچ، گز، ارته، دم گاوی و... اشاره نمود، به همین دلیل است که کویر مرنجاب یکی از غنی ترین کویر های موجود در ایران به شمار می رود و توسط گردشگران مورد عنایت بسیاری واقع شده است.

جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب بخش های مختلفی وجود دارد که بازدیدنمایندگان و گردشگران می توانند از تماشای آن ها لذت ببرند. یکی از این بخش ها، جزیره سرگردان است. این جزیره در دریاچه مسیله واقع شده است و دور تا دور آن را نمک زار فرا گرفته است. در بعضی از فصول سال که در این منطقه بارندگی رخ می دهد، آب این نمک زار بالا می آید و منظره زیبایی را خلق می کند.

علاوه بر این جزیره، دریاچه نمک نیز بخش مهم دیگری از این منطقه را شامل می گردد. دریاچه نمک آران و بیدگل وسعتی در حدود 647 کیلومتر مربع دارد و یکی از مهم ترین جذابیت های گردشگری کویر مرنجاب به شمار می رود. در گذشته مردم معتقد بودند که این منطقه در حال حرکت است، اما بعد ها معلوم شد که تنها خطای دید حاصل از سراب، باعث چنین برداشتی شده است. آب دریاچه نمک بر اثر گذر زمان خشک شده است و امروزه تنها رد سفیدی از نمک بر روی زمین باقی مانده و منظره جالبی را خلق نموده است.

کاروانسرای مرنجاب نیز بخش عظیمی از گردشگری کویر مرنجاب را به خود اختصاص داده است. این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و در جهت جاده ابریشم قرار گرفته است، این یعنی در گذشته، کاروان ها برای گذراندن شب های خود به این کاروانسرا مراجعه می کردند، به همین دلیل هم کاروانسرای مرنجاب از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد و برای گردشگران نیز از نقاط جذاب بازدید در کویر مرنجاب به شمار می آید.

امروزه این کاروانسرا شرایط خوبی را برای مسافران فراهم نموده است و به بهترین شکل از آن ها پذیرایی می کند. یکی از اتاق های کاروانسرای مرنجاب به شکل سفره خانه در آمده است و غذا و چای مسافران را تامین می کند. به علاوه آنکه قسمت پشت بام کاروانسرا نیز محل مناسبی برای تماشای آسمان پرستاره کویر است و می توان از رصد ستاره ها در آن لذت برد، در نهایت نیز در ضلع جنوبی این کاروانسرا حوضچه ای واقع شده است که توسط درختان بید و کوره گز محصور شده است. این بخش به دلیل زیبایی زیاد خود، فضای خوبی را برای چادر زدن مسافران فراهم آورده است.

در کنار این موارد می توان به بخش های زیبای دیگری در کویر مرنجاب اشاره نمود که شامل تپه های شنی بلند، دریاچه های نمک، جنگل های تاق، آسمان پرستاره و فوق العاده شب ها و... می گردد. در این کویر شترسواری، موتورسواری و آفرود از محبوبیت بسیاری در میان گردشگران برخوردار هستند و می توانند لحظات شیرینی را برای آن ها رقم بزنند.

جهت های رفت و آمد کویر مرنجاب

یکی از مهم ترین معیار ها برای بازدید از یک منطقه توریستی، دسترسی و چگونگی جهت های رفت و آمد آن است. در رابطه با کویر مرنجاب می توان گفت که این مسئله و معیار، تقریباْ با مسئله ای روبه رو نیست. برای آنکه بتوانید به کویر مرنجاب راه یابید جهت های مختلفی پیش رویتان واقع شده است. یکی از این جهت ها شهر آران و بیدگل و به سمت پادگان ارتش و جاده خاکی مرنجاب است که چیزی حدود 45 کیلومتر طول می کشد تا به کویر مرنجاب برسید.

جهت بعدی، جهت پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز می گردد و بعد به مبارکیه، قصر بهرام، کاروانسرای سفیدآب و در نهایت مرنجاب منتهی می گردد، البته باید به این مسئله نیز اشاره کنید که تردد از این جاده تا سفیدآب به مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان احتیاج دارد.

جهت سوم و آخرین جهتی که برای رسیدن به کویر مرنجاب پیش رویتان واقع شده است جهت آران و بیدگل به سمت ابوزیدآباد است که در نهایت به کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می رسد.

بهترین زمان برای بازدید از کویر مرنجاب

طبیعی است که در مناطق کویری، فصل های گرم سال زمان مناسبی برای بازدید نیستند و می توانند مسافران را خسته و کلافه نمایند، پس اگر تصمیم سفر به کویر مرنجاب و بازدید از این منطقه زیبای کویری را در سر دارید بهتر است که در فصل های پاییز و زمستان اقدام نمایید.

در این مدت متوسط دمای منطقه مرنجاب در طی روز چیزی حدود 19 درجه است و در طی شب به 5 درجه سانتی گراد می رسد. این در حالی است که هوای روز کویر مرنجاب در فصل تابستان حتی به 40 درجه نیز می رسد!

منبع: برترین ها

به "کویر مرنجاب؛ هم نشینی بی نظیر بیابان و آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر مرنجاب؛ هم نشینی بی نظیر بیابان و آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید