گردشگری با طعم تخریب محیط زیست

به گزارش وبلاگ سیما، ساری - خبرنگاران - گردشگری در مازندران همیشه با طعم تلخ تخریب محیط زیست است چراکه مجموعه ای از عوامل فرهنگی و ساختاری، دست به دست هم داده تا طبیعت، ساحل، کوه و دشت بی نصیب از زباله های برجای مانده از مردم بومی و گردشگران نباشد.

گردشگری با طعم تخریب محیط زیست

با یک نگاه می توان انواع پلاستیک تا مانده های غذا، پوست مرکبات، میوه و نیز انواع شیشه ها و بطریهای پلاستکی را درجای جای جاده ها، دامن طبیعت و پارکهای جنگلی مازندران مشاهده کرد که به راحتی از سوی مردم رها می گردد.

مازندران با دارا بودن موقعیت های ممتاز طبیعی ، تاریخی ، گردشگری و کشاورزی همه ساله میزان میلیون ها مسافر و گردشگر است که با پیشرفت تکنولوی حمل و نقل این میزان گردشگر روبه رجحان است در حالی که بسترهای لازم همزمان در همه بخش ها خصوصا در بخش خدمات شهری رشد ننموده است.

بر اساس امار منتشر شده میزان فراوری زباله در سطح استان هم اکنون روزانه 3 هزار تن است و این رقم در نوروز به شش هزار تن می رسد.

اگرچه فعالان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد، گام های بلندی در زمینه کاهش آسیب به طبیعت مازندران برداشته اند اما این کوشش ها در برابر وسعت تخریب تاکنون انچنان موثر نبوده است.

*کیلومترها به دنبال سطل زباله

یک فعال محیط زیست در گفت و گو با وبلاگ سیما اظهار کرد: مازندران، کلانشهری با انبوه گردشگران است که در کنار آثار مثبت گردشگری، بعضی پیامدهای ناگوار را هم در این زمینه شاهد هستیم.

نرگس مهدئی با بیان اینکه مردم باید آگاه شوند که آسیب رساندن به محیط زیست چه مخاطراتی برای آنها خواهد داشت، توضیح داد: معرفی فرهنگ و طبیعت مازندران به گردشگران، یکی از راه های جلوگیری از آسیب به زیست بوم این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه پارک های جنگلی در اختیار پیمانکاران بخش خصوصی است و گردشگران برای ورود به این نقاط، هزینه ورودی می پردازند، اعلام نمود: گاهی در پارک های جنگلی هم تا کیلومترها، سطل زباله ای وجود ندارد تا مردم زباله را در سطل زباله قرار دهند و به نظر می رسد در این زمینه با ضعف روبرو هستیم.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه شعار نریختن زباله در محیط زیست، از سوی مسئولان مختلف سر داده می گردد، اظهار کرد: ما هنوز در پاکسازی شهرها با مشکل روبرو هستیم و کمبود سطل زباله در بعضی نقاط شهری هم مشاهده می گردد و یا اینکه سطل های زباله شکسته بوده و با ایرادهایی همراه هستند که این یک آسیب است.

مهدئی با اشاره به اینکه زباله معضل بزرگی در مازندران است و با حجم گردشگرانی که به استان وارد می شوند با کوه زباله روبرو می شویم، اضافه کرد: مدیریت این حجم از زباله مهم است چرا که الان هم با حجم بسیار زیاد زباله تفکیک نشده شهری روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه افراد بسیاری داوطلب هستند تا در طرح های پاکسازی محیط زیست، فعالیت نمایند و این ظرفیت باید از سوی مسئولان به مشارکت گرفته گردد، گفت: بخشی از گردشگران، ناآگاهانه در حال تخریب محیط زیست هستند و نمی دانند چه اثرات زیان باری بر سلامت حیوانات جنگل، به بار می آورند.

گفت: فعالان محیط زیست، طرحی ارائه کردند مبنی بر اینکه مشوق هایی در نظر گرفته گردد تا گردشگران پس از استفاده از طبیعت، نسبت به جمع آوری زباله ای که فراوری شده اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح هزینه های زیست محیطی حضور گردشگران کاهش می یابد، اضافه کرد: می توان در پارک های جنگلی، در قبال اینکه گردشگران زباله خود را جمع آوری نموده و در سطل های زباله ریخته اند، مبلغ ورودی را به آنها برگرداند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه در واحدهای بوم گردی هم می توان مسائل زیست محیطی را برای گردشگران، پررنگ کرد، ادامه داد: اینکه گردشگران از ویژگی جنگل های هیرکانی، آگاه شوند و بدانند در چه فضایی قرار دارند این می تواند به حفظ محیط زیست یاری کند.

اگرچه در بعضی نقاط ممکن است سطل زباله ای پیدا نکنیم تا زباله را در آن بریزیم اما این دلیلی بر ریختن زباله در طبیعت نیست و مازندران پاک طرحی است که استاندار مازندران اعلام نموده بر اساس این طرح، پاکسازی مازندران انجام گردد و استانی تمیز و پاکیزه را در اختیار گردشگران قرار دهیم و همان استان پاکسازی شده را تحویل بگیریم.

**مردم به ریختن زباله در طبیعت حساس شده اند

مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت و گو با وبلاگ سیما اظهار کرد: در سال های اخیر سازمان های مردم نهاد و رسانه ها ورود خوبی به مسائل زیست محیطی داشته اند و مردم را در این زمینه حساس نموده اند.

حسینعلی ابراهیمی با بیان اینکه فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها اجرا شده و اگر کسی در طبیعت زباله بریزد مردم تذکر می دهند، اضافه کرد: بسیاری از مردم محلی و گردشگران، پس از استفاده از طبیعت، زباله فراوریی خود را در سطل های زباله می ریزند و زباله ای در محل باقی نمی گذارند.

وی با اشاره به اینکه در مقابل این افراد، همچنان گروه هایی از گردشگران زباله را در طبیعت رهاسازی می نمایند، گفت: توجه ما به مقوله فرهنگ سازی است تا از این طریق بتوانیم از آسیب به محیط زیست پیش گیری کنیم.

این مسئول با بیان اینکه استاندار مازندران طرح مازندران پاک را مطرح نموده و می توانیم با پاکسازی استان، این معنا را به گردشگران تفهیم کنیم که از ریختن زباله در طبیعت و تخریب محیط زیست، خودداری نمایند، ادامه داد: در کنار اجرای این طرح، احتیاج است دستگاه های متولی در زمینه پسماند، گشت های روزانه داشته باشند و مانع از ایجاد منظر نازیبا در استان شوند.

9927/1899

منبع: ایرنا

به "گردشگری با طعم تخریب محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری با طعم تخریب محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید