گورستان زباله های دنیا را ببینید

به گزارش وبلاگ سیما، بیابانی منحصربفرد در شیلی به نام صحرای آتاکاما اکنون به گورستان زباله های دنیا تبدیل شده است.

گورستان زباله های دنیا را ببینید

به گزارش وبلاگ سیما، صحرای آتاکامای شیلی، زیستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و باکتریایی کمیاب است با این حال، انبوه زباله هایی که از نقاط مختلف جهان به این منطقه آورده می گردد، زیست بوم آن را به خطر انداخته است.

این منطقه یکی از خشک ترین بیابان های جهان است. مکانی که در نگاه اول، زندگی در آن غیرممکن به نظر می رسد. صحرای بزرگ آتاکاما در شیلی به گفته کارشناسان اکنون در معرض تهدیدی جدی واقع شده است.

این بیابان یکی از زیست بوم های منحصر بفرد جهانست که به محل دفن انبوهی از زباله ها از سراسر جهان تبدیل شده است. کوهی از کفش و لباس گرفته تا لاستیک و ماشین آلات قراضه در اینجا به چشم می خورد.

بنابر گزارش یورونیوز، در این میان لباس های نو که برچسب قیمت روی آنها نمایان است نیز یافت می گردد. گفته می گردد هزاران تُن لباس که در اروپا، آسیا و آمریکا قابل فروش نیست به شیلی فرستاده می گردد.

آتاکاما با زیباییِ خارق العاده و نمک زارهای گسترده اش، به علت استخراج شدید مس و لیتیوم نیز تخریب و زیست بوم آن دگرگون شده است. کارمن سرانو، مدیر یک سازمان غیردولتی زیست محیطی در این باره می گوید: بیشتر مردم آتاکاما را چیزی جز تپه های لم یزرع نمی دانند که در آن می توانند منابع را استخراج یا جیب خود را پر نمایند.

بنابر گزارش فرانس 24، این صحرا با اشتهای سیری ناپذیر جهان برای پیشرفت صنعت مُد، سال گذشته شاهد تلنبار شدن بیش از 46 هزار تن لباس مستعمل بود که به منطقه آزاد تجاری ایگیگه در شمال شیلی وارد شد.

لباس هایی که دست کم باید 200 سال برای تجزیه و بازگشت آنها به طبیعت صبر کرد. بعلاوه از مواد شیمیایی درست شده اند که باعث آلودگی هوا و خاک می شوند. پاتریسیو فریرا، شهردار شهر بیابانی آلتو هوسپیچیو در این باره گفت: ما دیگر فقط حیاط خلوت محلی نیستیم بلکه حیاط خلوت جهان هستیم که بدتر است.

صحرای آتاکاما، یکی از خشک ترین منطقه ها زمین است اما دانشمندان میکروارگانیسم هایی را در آن یافته اند که بسیار منحصربفردند و می توانند سرنخ هایی در خصوص چگونگی یافتن حیات در سیارات مشابه، به ویژه مریخ ارائه دهند. با این حال در شرایط فعلی و تبدیل شدن این صحرا به گورستان زباله، تحقیقات این چنینی در خطر انقراض است.

بارش باران در این صحرا بسیار نادر است و در بعضی نقاط اصلا وجود ندارد.

خشک ترین قسمت آتاکاما، منطقه یونگای در شهر آنتوفاگاستا است. میکروارگانیسم های این منطقه با جهانی تقریبا بدون آب و سطوح بالای تابش خورشیدی سازگار شده اند و تقریبا هیچ ماده مغذی برای آنها وجود ندارد.

دانشمندان بر این باورند که این میکروارگانیسم ها ممکن است اسرار تکامل و بقا در زمین و سایر سیارات را در خود داشته باشند. ناسا منطقه یونگای را شبیه ترین منظره زمین به مریخ می داند و از آن برای آزمایش وسایل نقلیه روباتیک خود استفاده می نماید.

با این وجود اگرچه در آتاکاما باران زیادی نمی بارد اما جریان های بزرگ مه در سراسر صحرا می چرخد و به بعضی از گیاهان و بعضی از مقاوم ترین گلسنگ ها، قارچ ها و جلبک های جهان، اجازه رشد می دهد.

زمانی که باران بالاتر از حد میانه ببارد در نمایشی دیدنی که هر پنج تا هفت سال یک بار اتفاق می افتد و آخرین بار نیز در سال 2021 رخ داد، تعداد زیادی از گونه های گل های وحشی با رنگ های روشن در منطقه های از این صحرا شکوفا می شوند؛ مانند آنچه که در تصویر زیر شاهد آن هستیم و عکس آن در سال 2017 گرفته شده است:

منبع: همشهری آنلاین

به "گورستان زباله های دنیا را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان زباله های دنیا را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید