اعلام نتایج اولیه جایزه جهانی کتاب سال، رقابت نهایی بین 10 پژوهشگر اسلامی ـ ایرانی

به گزارش وبلاگ سیما، احمد علی حیدری، دبیرعلمی بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره جریان داوری بیان نمود: اسامی منتخبان بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال به زودی نهایی خواهد شد و طبق روال هرساله این افراد، بهمن ماه با حضور مقامات در آئین اختتامیه اعلام و جوایز به برگزیدگان اهدا خواهد شد. امید واریم مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا به نحوی حل و فصل گردد تا امکان حضور منتخبان وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت آئین اختتامیه مشابه سال گذشته، مجازی برگزار خواهد شد.

اعلام نتایج اولیه جایزه جهانی کتاب سال، رقابت نهایی بین 10 پژوهشگر اسلامی ـ ایرانی

وی با بیان این مطلب که تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری اختتامیه این دوره از جایزه دنیای کتاب سال، منوط به شرایطی کرونایی طی چند هفته آینده است، اضافه کرد: متاسفانه مولفه هایی که منجر به اتخاذ تصمیم می گردد، هنوز روشن نیست و با شیوع اومیکرون سویه تازه کرونا شرایط اروپا به طور خاص بحرانی است؛ بنابراین با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از منتخبان جایزه دنیای کتاب سال از اروپا و آمریکای شمالی هستند، با توجه به شرایط ناگواری که در این منطقه ها وجود دارد، احتمال برگزاری مجازی اختتامیه بیست و نهمین دوره جایزه دنیای کتاب سال وجود دارد. البته راضی خواهیم شد اگر بتوانیم آئین اختتامیه را حضوری برگزار کنیم.

حیدری درباره تعداد آثار داوری شده و تابعیت منتخبان بیست و نهمین دوره جایزه دنیای کتاب سال گفت: طبق روال هر دوره، تلاش کردیم از نظر کمّی همه آثار ناظر بر حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی که طی سال 2020 منتشر شده را احصا کنیم. خوشبختانه با وجود همه محدودیت ها مانند محدودیت در ارسال کتاب، به علت همراهی دنیای نشر با شرایط تحمیلی کرونا، بخش قابل توجهی از آثار در قالب نسخه دیجیتال تهیه شد. در نهایت بین 1800 تا 2000 اثر در مرحله نخست در نظر گرفته شد. در نتیجه ادامه داوری ها به 40 اثر و با تداوم آنالیز ها به 10 رسیدیم. لیست پدید آورندگان منتخب نهایی نشده است؛ در این لیست پدید آورندگانی از کشور های اروپایی و آمریکای شمالی، همچینن در منطقه آسیا و به طور تعیین از کشور بنگلادش، چین و از حوزه ادبیات آلمانی زبان نیز در این لیست قرار گرفته است. بنابراین شاهد ترکیب متنوع و جالب توجهی در لیست منتخبان جایزه دنیای کتاب سال را شاهد هستیم.

دبیرعلمی بیست و نهمین دوره جایزه دنیای کتاب سال درباره تغییر معیار های داوری جایزه دنیای کتاب سال اظهار کرد: معیار های داوری جایزه دنیای کتاب سال، از چنان کلیتی برخوردار است که چندان تابع تغییر شرایط نیست. تلاش می کنیم، مستدل ترین، عمیق ترین و اصیل ترین آثاری که در حیطه مطالعات ایرانی و اسلامی طی سال گذشته میلادی به رشته تحریر درآمده را با وسواس و دقت انتخاب کنیم که معیار و اندازه بنیادیین مد نظر داوران جایزه دنیای کتاب سال است.

حیدری در تشریح مفهوم شرایط امکان جایزه دنیای کتاب سال که پیش تر مطرح نموده بود اعلام کرد: اگر قرار باشد، جایزه ای در حوزه کتاب برگزار گردد تا در خور یک نگاه بین المللی و انقلاب اسلامی ایران باشد، این رویداد چه شرایطی را باید تامین کند؟ می دانیم که جایزه دنیای کتاب سال، به مطالعات متنوع ایران و اسلامی شناسی معطوف است. بحث برسر این است که به لحاظ کمّی و کیفی، داوری جایزه دنیای کتاب سال را آنچنان عمق ببخشیم که این رویداد به جایگاه قابل توجهی برسد و مورد توجه چهره های شاخص فرهنگی دنیا قرار بگیرد.

جنبه های کمی و کیفی جایزه دنیای کتاب سال را افزایش دهیم

وی اضافه کرد: خوشبختانه جایزه دنیای کتاب سال، وجهه خوبی دارد اما باید به سمت و سویی برویم که این رویداد شکوه بیشتری پیدا کند. علاوه براین جایزه باید سهم قابل ملاحظه خود را در مسائل فرهنگی ناظر به مطالعات ایرانی و اسلامی بیش از پیش پیدا کند. تحقق همه این ها مستلزم این است که بتوانیم جنبه های کمی و کیفی ناظر بر انتخاب کتاب را سال به سال ارتقا ببخشیم؛ بعلاوه دست اندرکار مسائل داوری هستند، با دقت بیشتری به امور داوری بپردازند. در نهایت تلاش کنیم ماحصل پژوهش ها و محصول فرهنگی برآمده از مطالعات ایرانی و اسلامی را در اختیار تفکر ایران زمین قرار دهیم و امکان مبادله و گفت و گوی بیشتر را بین طرف ایرانی از یک سو و پدید آورندگان از سوی دیگر برقرار کنیم تا این جنبش و نهضت، پویایی لازم را در سطح دنیای داشته باشد.

دبیرعلمی بیست و نهمین دوره جایزه دنیای کتاب سال، درباره اهدا هدایای منتخبان بیست و نهمین دوره جایزه دنیای کتاب سال در صورت برگزاری مجازی این رویداد اعلام کرد: اگر جایزه دنیای کتاب سال، مانند سال گذشته مجازی برگزار گردد، جوایز منتخبان به سُفرای کشور های پدید آورندگان منتخب برای اهدا به آن ها سپرده می گردد. با توجه به تجربه سال گذشته و امکان برگزاری نشست خبری، از اصحاب رسانه برای انعکاس رسانه ای این نشست دعوت می کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اعلام نتایج اولیه جایزه جهانی کتاب سال، رقابت نهایی بین 10 پژوهشگر اسلامی ـ ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نتایج اولیه جایزه جهانی کتاب سال، رقابت نهایی بین 10 پژوهشگر اسلامی ـ ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید