اُمیکرون تهدیدکننده است!، آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازمی شود؟

به گزارش وبلاگ سیما، ویروس شناس و رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به خطر افزایش تصاعدی و انفجاری کرونا با سویه اُمیکرون، گفت: واریانت جدیدی را که به نام اُمیکرون وارد کشور شده، باید به علت خصوصیاتی که دارد، بسیار بسیار جدی در نظر بگیریم. از نظر اندازه انتقال و سرعت شیوع حتی اگر بخواهیم آن را با دلتا که انتقال پذیرترین واریانتی بود که شناسایی شد، مقایسه کنیم، می بینیم که اندازه انتقال و سرعت شیوع اُمیکرون از دلتا هم بیشتر است.

اُمیکرون تهدیدکننده است!، آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازمی شود؟

سرعت 5.2 برابری اُمیکرون نسبت به دلتا در ایجاد یک پیک

علیرضا ناجی اضافه کرد: در بعضی منطقه ها در انگلستان دیده شده که تعداد افرادی که به اُمیکرون مبتلا می شوند، در هر کمتر از دو روز دو برابر می گردد که به این معناست که این واریانت سرعت بسیار بالایی دارد. این دو برابر شدن در منطقه های که بیشتر افراد واکسن هم تزریق نموده اند، دیده شده است. در عین حال اگر اجازه دهیم که اُمیکرون آزادانه بچرخد 5.2 برابر دلتا می تواند سریع تر یک پیک را به وجود آورد.

خطر ترکیب اُمیکرون و دلتا

ناجی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که این واریانت واکسن را ضعیف نموده است. به طوری که حتی درباره فایزر، دیده شده که اُمیکرون اثرات آن را نزدیک به 41 برابر کاهش می دهد. در حالی که این واکسن در برابر دلتا 20 برابر ضعیف شده بود. بنابراین باید این سویه را جدی گرفت؛ چراکه این خطر هم وجود دارد که هرچقدر اُمیکرون بچرخد، باتوجه به سرعت رشد و واکسن گریزی که دارد، حتی می تواند به ظهور واریانت های خطرناک تر منجر گردد.

تزریق دز بوستر از نان شب واجب تر است

وی اضافه کرد: در کنار همه این موارد واکسیناسیون هم نکته مهمی است.باید واکسیناسیون را تکمیل کنیم و تزریق دز بوستر را هم فراموش نکنیم. در شرایط فعلی تزریق دز بوستر واکسن از نان شب هم واجب تر است. مطالعات نشان داده است که هرچند اثربخشی واکسن ها کاهش یافته، اما زمانیکه دز سوم یا یادآور تزریق می گردد، این اثربخشی می تواند افزایش یابد. بنابراین تزریق دز بوستر بسیار مهم است با این اصل که بتوانیم از واکسن هایی استفاده کنیم که اثربخشی بالاتری داشته باشند.

آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازگردد

ناجی با بیان اینکه دولت برای پیشگیری از شیوع اُمیکرون باید محدودیت هایی مانند آموزش مجازی، دورکاری کارکنان و… را بازگرداند، گفت: عاقلانه است که این اقدامات انجام گردد. در عین حال نباید به این نگاه کنیم که در حال حاضر شرایط مان آبی است. ما یک سناریو و خاطره بسیار بدی را برای آلفا و دلتا در پیک چهارم و پنجم داریم. آن موقع هم می دانستیم که واریانت های آلفا و دلتا وارد شده اند، اما جلوگیری نکردیم و ویروس مانند دومینو تمام شهر و استان های کشور را گرفت.

علائم اُمیکرون

وی درباره علائم اُمیکرون نیز گفت: علائمی که تا به امروز از اُمیکرون دیده شده، مانند سرماخوردگی و داشتن سردرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی بدن و… است. علائمی مانند سرفه شدید یا از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله مواردی است که به ندرت در آن مشاهده شده است.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "اُمیکرون تهدیدکننده است!، آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُمیکرون تهدیدکننده است!، آموزش مجازی و دورکاری کارکنان بازمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید