نحوه بازگشایی مدارس؛ سوال پرتکرار این روزها، لطفا والدین نقش دانش آموز را بازی نکنند

به گزارش وبلاگ سیما، یک مدیر مدرسه و کارشناس حوزه آموزش وپرورش ضمن اشاره به اینکه بازگشایی حضوری مدارس نیازمند کلاسهایی با جمعیت حداقلی با توجه به فضای فیزیکی است گفت: عمده کلاس های مدارس سراسر کشور از تهویه مناسبی برخوردار نیستند. ممکن است بعضی دانش آموزان مسائل جسمانی داشته باشند که آنها هم هنوز واکسینه نشده اند. باید تمهیداتی هم برای ارتقای سرویس های بهداشتی مدارس و تهویه مناسب آنها در نظر گرفته گردد که برای همه مدارس لحاظ نشده است. در مجموع نکات بسیاری هست که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده باید بازنگری جدی روی آن ها داشته باشیم.

نحوه بازگشایی مدارس؛ سوال پرتکرار این روزها، لطفا والدین نقش دانش آموز را بازی نکنند

آفاق صیدی در گفت وگو با وبلاگ سیما، دراین باره اظهار کرد: یکی از سؤالاتی که معمولاً این روزها همکاران از ما می پرسند و از سوی والدین هم بسیار مطرح می گردد این که پایان مدارس به صورت حضوری بازگشایی خواهند شد و یا غیرحضوری دلیل طرح مکرر این پرسش این است که هنوز پاسخ روشن و واحدی از سوی متولیان آموزشی به این سوال داده نشده است.

وی اضافه نمود: برای پاسخ دادن به این سؤال، سه حالت را می توان متصور شد. نخست اینکه خوشبینانه نگاه کنیم و بگوییم محتمل است برگزاری حضوری کلاس ها در دی ماه و نیم سال دوم رخ دهد. حالت دوم این است که بدبینانه نگاه کنیم و بگوییم سال آینده تحصیلی هم به صورت کامل غیرحضوری است. نگاه واقع بینانه هم این که ممکن است از چندماه آینده به اسم مثال از اردیبهشت 1401 بعضی مدارس برای بعضی کلاس ها دوره های حضوری برطرف اشکال برگزار نمایند.

این مدیر مدرسه و کارشناس حوزه آموزش وپرورش با اشاره به فرایند کند واکسیناسیون فرهنگیان و نامشخص بودن واکسیناسیون دانش آموزان اسم کرد: برنامه های ما در آموزش وپرورش، برنامه های اجرایی کامل و صحیحی نیستند. بعلاوه ضروری است برای بازگشایی، از یک تراکم حداقلی برخوردار باشند تا بتوانیم کلاس درس را حضوری برگزار کنیم.

صیدی ادامه داد: بعلاوه عمده کلاس های مدارس در سراسر کشور از تهویه مناسبی برخوردار نیستند. ممکن است بعضی دانش آموزان ما مسائل جسمانی داشته باشند که آنها هم واکسینه نشده اند. باید تمهیداتی هم برای ارتقای سرویس های بهداشتی مدارس در نظر گرفته گردد که لحاظ نشده است. سرویس های بهداشتی لزوماً بهداشت و تهویه مناسب ندارند. درمجموع نکات بسیاری هست که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم باید برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده، بازنگری جدی روی آن ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه معتقدم یک رسالت مهم هر معلمی این است که دانش آموزان را برای همسویی و سازگاری با تغییرات و سبک زندگی ناشی از کرونا به ویژه در زمینه تحصیل آماده نمایند اسم کرد: خود والدین هم نقش مهمی ایفا می نمایند و باید فرزندان خود را برای سال تحصیلی پیش رو آماده نمایند.

این مدیر مدرسه و کارشناس حوزه آموزش وپرورش تأکید کرد: باید به دانش آموزان خودمان بگوییم که شرایط تغییر نموده است؛ نه تنها برای سال جاری بلکه شاید برای سال های بعد. امکان دارد در سال های بعد هم شرایط فیزیکی کلاس به آن صورتی که تابه حال بوده نباشد. دانش آموز باید شرایط را به گونه ای بپذیرد که بتواند با سختی کمتری به صورت غیرحضوری و مجازی به تحصیلش ادامه دهد.

صیدی بابیان اینکه تا وقتی این روال هست، دانش آموز باید خودش را مجاب کند که با شرایط کنونی همراستا گردد، زیرا شاید دوره اپیدمی این بیماری تا زمان نامشخصی به طول بینجامد گفت: هرچند دانش آموزان ما نسبت به اوایل دوره کرونا، اکنون شرایط را بهتر درک می نمایند و بهتر با آن کنار آمده اند. دانش آموز باید بداند موضوع مهم برای یادگیری، فضای فیزیکی به تنهایی نیست و می تواند همان رسالت و کار را در فضای مجازی دنبال کند.

وی که خود مدیر یک مدرسه غیردولتی است درباره فراهم کردن شرایط تحصیل در مدرسه برای دانش آموزان شرح داد و گفت: شرایط ما خوب بود، زیرا تعداد دانش آموزان ما بالا نیست و علاوه بر شبکه شاد که دانش آموزان تکالیفشان را در آنجا انجام می دادند از دیگر وب سایت ها و اپلیکیشن های وبیناری هم استفاده می کردیم و ارتباط تک به تک با بچه ها داشتیم.

این مدیر مدرسه و کارشناس حوزه آموزش وپرورش ادامه داد: ضروری است آموزش وپرورش هم این کار را انجام دهد و این اختیار و فرصت را در اختیار مدارس هم بگذارد تا از امکانات و سیستم های خاصی که معلم دستش برای تدریس بازتر است هم بهره مند شوند.

صیدی ضمن ابراز امیدواری از سپری کردن سال تحصیلی پیش رو به نحو احسن، یک نکته را به والدین متذکر شد و گفت: در دوران کرونا، کلاس های درس در کنار خانواده و دانش آموزان است که معنا پیدا می نماید و امیدوارم آنها همکاری لازم را با ما داشته باشند.

وی اضافه نمود: والدین سعی نمایند جایگزین دانش آموزان برای ما نباشند و نقش دانش آموز را برای ما بازی ننمایند. آنها باید همیار و همکار ما باشند و به بچه ها فرصت دهند که به میزان توانایی شان درس را بیاموزند و خودشان را به جای دانش آموز نگذارند. بیشترین مسئله ای که همکاران ما را گلایه مند می نماید این است که نمی دانند خود دانش آموز است که تکالیف را انجام می دهد یا والدینش؛ والدین به معلم یاری و به اسم همیار همراه ما باشند و تنها به اسم همراه و راهنمای فرزندان خودشان فعالیت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نحوه بازگشایی مدارس؛ سوال پرتکرار این روزها، لطفا والدین نقش دانش آموز را بازی نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه بازگشایی مدارس؛ سوال پرتکرار این روزها، لطفا والدین نقش دانش آموز را بازی نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید