آنالیز تفاوت بین LED و QLED و ارزش خرید هرکدام

به گزارش وبلاگ سیما، خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - صفحه نمایش تلویزیون ها از زمان فراوری ال سی دی در اواخر دهه 90 میلادی به سرعت در حال تحول است و تقریبا بازار صفحه نمایش CRT را به صفر رسانید. جهان تازه داشت فناوری ال سی دی را درک می کرد که چراغ های ال ای دی ظاهر شدند و فرایند تاریخ تلویزیون ها را تغییر دادند. ابتدا ال سی دی بود، بعد ال ای دی و حالا تلویزیون های QLED پیشرفته تر و باکیفیت تری داریم که ورای آن چیزی است که تا به حال درک می کردیم. LED کم و بیش شبیه به ال سی دی است، اما به جای لامپ های فلورسنت سرد کاتدی با لامپ های LED کار می نماید. در مقابل، QLED یک تکنولوژی کاملا متفاوت و جدید است و در واقع آینده نمایشگر های تلویزیون که از نقاط کوانتومی الکترومغناطیسی برای انتشار نور استفاده می نمایند، محسوب می گردد. سوال این است که کدام فناوری فزونی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید تفاوت بین LED و QLED را آنالیز کنیم.

آنالیز تفاوت بین LED و QLED و ارزش خرید هرکدام

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • LED چیست؟
  • QLED چیست؟
  • تفاوت بین LED و QLED چیست؟

LED چیست؟

LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود های انتشاردهنده نور است و به منابع نوری کوچک و کارآمدی اشاره دارد که هنگام عبور جریان الکتریکی از آنها، نور ساطع می نمایند. آن ها با تلویزیون های LCD معمولی که دارای نور پس زمینه CCFL بودند تفاوت دارند و در مقایسه با آن ها می توانند تصاویری با کنتراست پویاتری را نمایش دهند. همچنین تلویزیون های LED می توانند بسیار باریک تر از LCDها طراحی شوند.

تکنولوژی اصلی پشت توسعه LED به دهه 60 میلادی باز می گردد، زمانی که چند دانشمند روی تراشه هایی از جنس نیمه رسانا که به ناخالصی آغشته بودند کار می کردند تا یک اتصال مثبت - منفی را ایجاد نمایند. ال ای دی ها در اصل به دو شکل فراوری می شوند ال ای دی دینامیک RGB که پشت پنل قرار می گیرد و ال ای دی Edge-LED سفید رنگ که در لبه صفحه جاساز می شوند تا نور را به طور مساوی در پشت صفحه با استفاده از یک پنل انتشاری خاص پخش نمایند.

QLED چیست؟

QLED مخفف عبارت Quantum Dots Light Emitting Diode به معنای دیدو های انتشار دهنده نور کوانتومی است و به نسل بعدی نمایشگر های تلویزیونی که توسط شرکت سامسونگ به بازار عرضه شد، اشاره دارد. اگرچه به دلیل واژه کوانتومی بیشتر به نظر می رسد که این تکنولوژی به دهه 90 مربوط باشد، اما درواقع به آینده نمایشگر های تلویزیونی اشاره دارد. QLED چیزی فراتر از کیفیت تصویر است. همانطور که از نام این محصولات می توان پی برد، با اضافه کردن یک لایه اضافی از ذرات ریز در مقابل یک صفحه نمایش با نور پس زمینه LED معمولی، نور را منتشر می نماید. چنین فناوری منجر به دقت بیشتر رنگ، رنگ هایی غنی تر، کنتراست پویا و اوج روشنایی بالاتری می گردد. اگرچه QLED ممکن است شبیه به OLED به نظر می رسد، اما یک فناوری بسیار متفاوت است که نمایش بیش از یک میلیارد رنگ را ممکن می سازد.

تفاوت بین LED و QLED چیست؟

برای آنکه ارزش خرید یک محصول نسبت به دیگری معین گردد، باید ویژگی های آنها را با یکدیگر معین کرد. در ادامه به مقایسه LED و QLED از نظر تکنولوژی، نمایش رنگ سیاه، حجم رنگ، درخشندگی و زاویه دید می پردازیم.

1. تفاوت بین LED و QLED از نظر تکنولوژی

تلویزیون های LED بیشتر شبیه به تلویزیون های LCV هستند که به جای لامپ های سرد کاتد فلورسنت استاندارد که در بیشتر تلویزیون های LCD استفاده می گردد، از دیود های دارای نور استفاده می نماید. از نظر فنی، LED به منابع نوری کوچک و کارآمدی اطلاق می گردد که هنگام عبور الکتریسیته از درون آن، نور فراوری می نماید.

در تلویزیون ها QLED، همانطور که از نامشان پیداست، از فناوری کوانتومی نقطه ای برای فراوری نور استفاده می نماید، بدان معنا که آن ها به یک لایه اضافی از ذرات ریز در مقابل صفحه نمایش دارای نور های LED مجهز هستند تا رنگ را با دقت و خلوص بیشتری به نمایش بگذارد.

2. تفاوت LED و QLED از نظر نمایش رنگ سیاه

توانایی فراوری رنگ های سیاه با عمق بیشتر به تلویزیون این امکان را می دهد که کنتراست بالاتر و در نتیجه تصویر بهتری را ارائه دهد. ال ای دی ها با نور های رنگی RGB کار می نمایند تا رنگ های غنی و واضح تری را با کنتراست پویای بالاتر ایجاد نمایند. همچنین آن ها گام رنگی گسترده تر با شدت نور بیشتری را فراوری می نمایند.

در طرف دیگر QLED، کنتراست باور نکردنی با رنگ های مشکی واقعی و سفید های بسیار روشن را نمایش می دهند. از آنجا که هر پیکسل در این صفحه نمایش نور خود را منتشر می نماید، تلویزیو ن های QLED می توانند به مراتب روشن تر از سایر فناوری های صفحه نمایش موجود در بازار کار نمایند.

3. تفاوت LED و QLED از نظر حجم رنگ

بدون شک QLED در زمینه حجم رنگ برنده است چرا که از این یکی از اصلی ترین ویژگی های آن محسوب می گردد. فناوری کوانتومی نقطه ای در تلویزیون های QLED جدید حجم رنگ 100 درصد با میزان اشباع رنگ (saturation) بی همتایی ارائه می نماید. این ویژگی به QLED یک رجحان واضح نسبت به LED می دهد. حجم رنگی گسترده با کیفیت تصویر تقریبا کامل و با تصاویر واقع بینانه تر، دقیق تر و پرجنب وجوش تر نتیجه فناوری نور کوانتومی است. در این زمینه، LED ها نیز بد عمل نمی نمایند، اما به اندازه کافی خوب نیستند تا به QLED رقابت نمایند.

4. تفاوت بین LED و QLED از نظر درخشندگی

تلویزیون های LED در زمینه روشنایی بسیار خوب هستند چرا که بدون احتیاج به انرژی بیشتر، به اوج روشنایی دست یابند. تنها مسئله ای که در اوج روشنایی وجود دارد مصرف انرژی است چراکه تلویزیون ها برای ذخیره انرژی نور را کاهش می دهند تا به مصرف بهینه دست یابند. این دقیقا همان کاری است که LED آن را به خوبی انجام می دهد. مصرف برق پایین بدون قربانی کردن روشنایی صفحه. از طرف دیگر، QLED ها از فناوری های مختلفی استفاده می نمایند تا بدون مصرف انرژی بیشتر، به سطح انرژی مطلوب برسند.

5. تفاوت میان LED و QLED از نظر زاویه دید

اگرچه LED و QLED هر دو زمانی که بیننده درست در مقابل تلویزیون و در مرکز نشسته باشد هردو ایده آل عمل می نمایند، اما هیچ کدام در نمایش از زوایای کناری عملکرد خوبی ندارند. کیفیت تصویر به دلیل تاثیر تماشای تلویزیون از زاویه کناری به طور قابل توجهی در هر دوی این تلویزیون ها کاهش می یابد. چراکه آن ها از LED ها برای تامین نور پس زمینه یک پنل LED استفاده می نمایند، مستقیما بر زاویه دید تاثیر می گذارند و منجر به کاهش دقت رنگ و روشنایی، از بین رفتن کنتراست و تخریب درخشندگی می گردد.

در ادامه جدول مقایسه و تفاوت بین LED و QLED را مشاهده می کنید.

QLEDLED
QLED به معنای دیودهای انتشار دهنده نور کوانتومی است.LED به معنای دیودهای انتشار دهنده نور است.
از تکنولوژی نقاط کوانتومی برای انتشار نور استفاده می نماید.به وسیله عبور نور از درون دیودهای نیمه رسانا فراوری نور می نماید.
حجم رنگ 100 درصد ارائه می نماید.از نظر رنگ به خوبی QLED عمل نمی نماید.
مصرف انرژی بالایی دارد.مصرف انرژی بهینه دارد.

جمع بندی

LED کم و بیش شبیه به LCD عمل می نماید، اما به جای لامپ های فلورسنت سردکاتدی معمولی از نور پس زمینه تامین شده توسط LED استفاده می نماید. از سوی دیگر QLED با اضافه کردن یک لایه اضافی از ذرات بسیار ریز در مقابل صفحه معمولی ال ای دی به شکل نقاط کوانتومی، از فناوری کوانتومی استفاده می نماید. درحالیکه هر دو فناوری نمایش فوق العاده خوبی را فراهم می نمایند، اما هردو مزایا و معایبی دارند. QLED ها در بیشتر موارد نسبت به LED ها ارزش خرید بالاتری دارند، اما LED ها نیز از نظر انرژی و هزینه مناسب تر هستند. اگر به فکر خرید یک تلویزیون جدید هستید، توصیه می کنیم پیش از تصمیم گیری مطالب تلویزیون 4k چیست؟ آنالیز دلایل خرید تلویزیون 4K و هر آنچه که باید در خصوص تلویزیون منحنی بدانید را نیز مطالعه کنید.

نظر شما چیست؟ شما کدام نوع نمایشگر را ترجیح می دهید؟ نباید فراموش کنید نظرات و پیشنهادات خود را به وسیله بخش نظرات و پرسش ها با ما و سایر همراهان وبلاگ سیما به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com

به "آنالیز تفاوت بین LED و QLED و ارزش خرید هرکدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تفاوت بین LED و QLED و ارزش خرید هرکدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید