تخت فولاد آینه تمام نمای فرهنگ اصفهان

به گزارش وبلاگ سیما، یکی از منابع مهم در جهت شناخت تاریخ، فرهنگ و اندیشه هر ملتی مطالعه بافتهای گورستانی و مزارات آنان می باشد و با توجه به اینکه تدفین یکی از ملموس ترین و عینی ترین تجسم انسان از مرگ و پدیده های پس از آن می باشد که همیشه در طول تاریخ فکر بشر را به خود معطوف ساخته،علمای تاریخی ،جامعه شناسی،ادیان و مذاهب و... نمی توانند بدون توجه به آثار گذشتگان که به نوعی به فلسفه مرگ و برخورد انسان بدان مربوط می گردد، به نتیجه گیری یا تصحیح و بازسازی اعتقادات و سنتهای حاکم بر جوامع پیشین و تأثیر آن در حرکت و تحول انسان در تاریخ آن دست یابند.

تخت فولاد آینه تمام نمای فرهنگ اصفهان

تخت فولاد آینه تمام نمای فرهنگ اصفهان

یکی از منابع مهم در جهت شناخت تاریخ، فرهنگ و اندیشه هر ملتی مطالعه بافتهای گورستانی و مزارات آنان می باشد و با توجه به اینکه تدفین یکی از ملموس ترین و عینی ترین تجسم انسان از مرگ و پدیده های پس از آن می باشد که همیشه در طول تاریخ فکر بشر را به خود معطوف ساخته،علمای تاریخی ،جامعه شناسی،ادیان و مذاهب و... نمی توانند بدون توجه به آثار گذشتگان که به نوعی به فلسفه مرگ و برخورد انسان بدان مربوط می گردد، به نتیجه گیری یا تصحیح و بازسازی اعتقادات و سنتهای حاکم بر جوامع پیشین و تأثیر آن در حرکت و تحول انسان در تاریخ آن دست یابند.

در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز گورستان ها و مقابر به عنوان یکی از عناصر اصلی اکوسیستم، از صندلی معنوی و عرفانی بالایی برخوردار بوده و دارای جنبه های قوی قومی و اجتماعی هستند.

بعلاوه تأکید شرع مقدس اسلام به زیارت قبور مؤمنین و استحباب زیارت بزرگان علما و صلحا، موجب شده گورستان های اسلامی با شیوه ای خاص و برخوردار از عناصر ارزشمند هنری و معماری با رویکرد معنوی شکل بگیرد. از این رو مجموعه های گورستانی یکی از شواهد برجسته بیان وقایع گذشته به شمار می آید و به عنوان بخش مهمی از بافت زندگی مردم، ارتباط تنگاتنگی با تاریخ و فرهنگ و هنر جامعه دارد.

در شهر تاریخی اصفهان نیز که از پیشینه بالای تاریخی و بار بزرگ تمدنی برخوردار بوده ،یکی از عناصر قابل توجه مجموعه مزارات و گورستانها می باشد که در ادوار گوناگون تاریخی در میان محلات مختلف این شهر شکل گرفته همانند آب بخشان، چملان، طوقچی و از همه مهمتر تخت فولاد.

یکی از مهمترین جنبه های ارزشی تخت فولاد در بیان هویت تاریخی و پشتوانه فکری و تمدنی شهر اصفهان، وجود مزار جمع کثیری از بزرگان علمی ،فکری ،ادبی و هنری و ... می باشد. ذخائر بزرگ انسانی که کوشش آنان در عرصه اندیشه ،ادب،عرفان و هنری... در این شهر شده و اگر امروز اصفهان را مرکز فرهنگ و تمدن اسلامی می نامند، بی شک در نتیجه مجاهدت ها و کوشش های کسانی است که نامشان با نام این سامان پیوند خورده و موجب برکشیدگی و عظمت نام اصفهان شده اند.

تخت فولاد مدفن بیش از 2500 تن از مشاهیر و بزرگانی است که در زمینه های مختلف همانند علوم و معارف اسلامی،عرفان،ادب و هنر آثار ماندگار از خود به یادگار گذاردند و شاگردان بسیار پرورش دادند که اگر فقط ذکری از نامشان به میان آید خودکتابی مفصل خواهد شد.

شایان ذکر است کسانی که در این ارض قدسی آرمیده اند علاوه بر آنکه در زمینه های مختلف علمی، فکری،ادبی، هنری و خدمات اجتماعی به مراتب بالایی رسیده اند،همگی آراسته به فضایل و مکارم اخلاقی و معنوی بوده اند و حکایات بسیار از حالات معنوی و عرفانی این بزرگان که در نتیجه تقوی الهی برایشان متجلی شده، در منابع ذکر شده است.

از دیگر شاخصه های ارزشمند تخت فولاد وجود مجموعه ای بزرگ از ابنیه و آثار معماری و هنری از دوره های مختلف تاریخی می باشد. علاوه بر بقاع و آرامگاه ها ، وجود مساجد، آب انبارها ،کاروانسرا و دیگر عناصر و ابنیه معماری حکایت از ارزش بالای این مجموعه در بیان تاریخ هنر و معماری دارد.

بعلاوه وجود نمونه های عالی هنری در زمینه خوشنویسی، حجاری ،نقاشی و ...، یک گنجینه بزرگ را درتخت فولاد رقم زده است.

منبع: ویژه نامه روز اصفهان و کنگره بزرگداشت شیخ بهایی ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا / اردیبهشت 89.

منبع: راسخون

به "تخت فولاد آینه تمام نمای فرهنگ اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت فولاد آینه تمام نمای فرهنگ اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید