جباری: مثل کی روش مربی سخت گیری می شوم

به گزارش وبلاگ سیما، مربیگری در استقلال برخلاف آنچه تصورمی شد، برای جباری هدف اولیه نیست. او می خواهد کارش را از تیم های پایه آغاز کند و از فعالیت در این حوزه سیراب گردد و بعد از آن به مربیگری استقلال برسد.

جباری: مثل کی روش مربی سخت گیری می شوم

حمیدرضا عرب ، ورود جباری به عرصه مربیگری ازآن منظرمهم است که او با سابقه سال ها بازی درترکیب استقلال درآینده می تواند یکی ازگزینه های جدی مربیگری دراین تیم باشد. جباری اما رفتن به کلاس مربیگری را مقدمه ای برای طی مسیری طولانی می داند و اعتقاد دارد که باید کارش را ازتیم های پایه آغاز کند. حرف های جباری دقیقا برخلاف آن تصوراتی است که پس ازحضوراو درتمرین استقلال و احتمال دستیاری وینفردشفر به وجود آمد. جباری فعالیت درتیم های پایه را هدف قرارداده و میخواهد دراین حوزه مشغول به کارگردد. او تاکید می نماید که هیچ عجله ای برای نشستن روی نیمکت تیم های بزرگسال ندارد. شماره 8 رویایی سابق باشگاه استقلال هیچ ابایی ازیاد دادن الفبای فوتبال به نوجوان ها وجوان ها ندارد واین کاررا بنیادین و موثرمی داند. حرف های جباری پس ازماه ها سکوت مجذوب مان می نماید.

چه شد که تصمیم گرفتی به کلاس مربیگری بروی؟

من به کارمربیگری علاقه دارم و دوست داشتم درکلاس های مربیگری شرکت کنم. البته خیلی قبل ترازاین ها منتظرتشکیل کلاس بودم که به خاطریکسری تغییرات نشستن درکلاس درس کمی عقب افتاد. به هرحال هرطوربود دراین دوره شرکت کردم. تجربه خوبی بود و نکات قابل توجه و مهمی را ازآقای سنجری، مدرس این کلاس یاد گرفتیم. قصد دارم درآینده بازهم درکلاس های مربیگری شرکت کنم تا به آن نقطه ای که مدنظرم است برسم.

دردورانی که بازی می کردی به پیروزیت های بسیاری رسیدی. تصور می کنی این فضا برای تو درعرصه مربیگری فراهم باشد؟

حقیقت این است که فضا برای پیروزیت درمربیگری محدود تراست. بازیگری داستان جدایی است ومربیگری هم جدا، اما کسی که به کارش علاقه داشته باشد قطعا پیروز می گردد.

نقطه آرمانی که دراین دایره برای خودت تصویرنموده ای کجا است؟

قطعا دوست دارم پیشرفت کنم وبه مدارج بالا برسم اما حقیقتا علاقه دارم ازتیم های پایه آغاز کنم.

با این همه سابقه اما می توانی ازهمین حالا برای مربیگری درتیم های بزرگسال استارت بزنی.

حتما می گردد اما من برنامه خودم را برای مربیگری دنبال می کنم واعتقاد دارم که باید ازپایه آغاز کرد. اساس همه تیم ها ازپایه است و اگر کسی بتواند دراین حوزه پیروز باشد قطعا درآینده درتیم های بزرگسال هم پیروز خواهد بود. ضمن اینکه فوتبال ما دربخش پایه ضعف دارد و کسی به آن توجهی نمی نماید. همواره برای من سوال بوده که چرا به تیم های رسیدگی نمی گردد؟ شما اگربه تیم های بزرگ نگاه کنید می بیند که باشگاه های پیروز همگی دررده های پایه شرایط بسیارایده الی دارند و کارهای دقیقی درآن انجام می گردد. من هم دوست دارم فعالیتم را ازآنجا استارت بزنم و بروم با بچه ها کارهای تکنیکی انجام بدهم و هرچه دراین سال ها یاد گرفتم را به آن ها یاد بدهم. شاید برخی ها بخواهند ازهمان ابتدا بروند ویک تیم بزرگسال را بگیرند و بازیکنان را مدیریت نمایند اما من دوست دارم به نوجوان ها و جوان ها روپایی زدن، سانترکردن، بغل پا زدن وهمه تکنیک های فوتبال را یا بدهم؛ هرچه خودم یادگرفتم.

اما همه مربیان فوتبال این ویژگی را که خودشان وسط گود به نوجوان ها آموزش بدهند را ندارند.

بله، درهمین کلاس های مربیگری افرادی بودند که درکنارما نشسته بودند ونمی توانستند یک بغل پای ساده به توپ بزنند.این ها به نظرمن مشکل ایجاد می نماید. مربی وقتی خودش جلوی شاگردانش همه فنون فوتبال را انجام می دهد این درنتیجه دریافتش تاثیربیشتری می گذارد. این ویژگی تسلط مربیان را بالا ترمی برد وازنظرمن اینکه یک مربی کارکردن با توپ را بلدباشد حسن بسیاربزرگی است. هرچند که درکنارش باید مسائل دیگرهم باشد.

همان طورکه گفتی درفوتبال ایران به تیم های پایه کمترتوجه می گردد. با توجه به شرایط حاکم درفوتبال ایران آن فضایی که مد نظرت است دراین بخش برای فعالیتت فراهم می گردد؟

تازمانی که جای مناسبی برای کارنداشته باشم وارد این حوزه نمی شوم. شرط من برای کاراین است که اولا درجایی متمرکز آغاز کنم واینکه امکانات مناسب برای فعالیت درکنار جوان ها وجودداشته باشد. با امکانات کم و محدود نمی گردد کاررا به نتیجه رساند. همه اخلاق من را می دانند. سخت گیری های خاص خودم را دارم. من می خواهم کاری که انجام می دهم نتیجه داشته باشد.

به سخت گیری هایت اشاره کردی، یاد زمانی افتادیم که درهمین استقلال بازیکن بودی و به بسیاری ازجزییات توجه می کردی وحتی گاهی تنش هایی هم ایجاد می شد. رفتاری که داشتی بی شباهت با رفتاری نیست که کارلوس کی روش داشت. ممکن است برای پیروزیت درمربیگری سرمربی سابق تیم ملی را الگوی کاری ات قراربدهی؟

من اصرارکی روش برای دریافت یکسری امکانات را می پسندیدم. مربیگری به نوعی مبارزه هم هست. کی روش برای رسیدن به یکسری امکانات خیلی زحمت کشید و زمان زیادی هم وارد چالش شد اما درنهایت خروجی عملکردش درتیم ملی خوب بود. من هم مثل کی روش مربی سخت گیری خواهم شد واصلا دوست ندارم درفضایی کارکنم که فاقد امکانات باشد.

رفتن به دنیای مربیگری درتیم های پایه تو را ازرسیدن به مدارج بالاترمحروم نمی نماید؟

من هیچ عجله ای برای رسیدن به تیم های بزرگسال ندارم. دوست دارم ازکاردرتیم های پایه سیراب شوم و کسب تجربه کنم، بعد به تیم های بزرگسال بروم.

به مربیگری دراستقلال هم فکرمی کنی؟

به هرحال مربیگری دراستقلال به آن هایی که دراین تیم بازی نموده اند، می رسد ومن هم دوست دارم دراین موقعیت قراربگیریم اما بازهم تاکید می کنم که هیچ عجله ای برای این کارندارم وپله به پله جلو می روم.

بازی های اخیراستقلال را چه طورارزیابی می کنی؟

بازی با فولاد خیلی مهم بود که استقلال برد. وقتی یک تیم خوب و مدعی را درخانه اش می بری یعنی توانایی های بیشتری داری. استقلال با بازیکنان جدید راه افتاده و یک اتفاقی که درتیم اتفاق افتاده وبی شباهت به فصل قبل نیست، جذب بازیکنان تاثیرگذارخارجی درنیم فصل دوم است. فصل پیش هم استقلال با یکسری خریدها درنیم فصل دوم تیم بهتری شد و حالا هم همان اتفاق اتفاق افتاده است.

این تیم ظرفیت قهرمانی دارد؟

فکرمی کنم اگراستقلال تمرکزش را ازدست ندهد و وارد حاشیه ها نگردد، قهرمان می گردد. این استقلال پتانسیل قهرمانی را دارد اما باید بتواند این وضعیت را حفظ کند.

10-1

منبع: ایران ورزشی

به "جباری: مثل کی روش مربی سخت گیری می شوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جباری: مثل کی روش مربی سخت گیری می شوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید