خبرنگاران پایداری بر چندجانبه گرایی برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک

به گزارش وبلاگ سیما، تهران - خبرنگاران - به تازگی، شی جین پینگ، رییس جمهوری خلق چین در جلسات مربوط به هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد و هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد. وی در این جلسات مواضع چین را در رابطه با اوضاع آشفته جاری در نظام بین الملل بیان و با تمرکز بر سرنوشت مشترک بشری، پاسخ های چین را بیان کرد.

خبرنگاران پایداری بر چندجانبه گرایی برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک

شی جین پینگ در واکنش به تغییرات روزگار کنونی و تحولات جهان سخنان مهمی را ایراد کرده و مواضع چین را در رابطه با اوضاع آشفته جاری در نظام بین الملل بیان و با تمرکز بر سرنوشت مشترک بشری، پاسخ های چین را مطرح کرد.

نخست، ضرورت متحد سازی نیروی همکاری در روبروه با بحران ها و چالش ها.

فراگیری ویروس کرونا به عنوان تغییری عظیم در یک سده اخیر، بشریت را با چالش ها و تهدیدات بی سابقه ای روبرو کرده است. باید دید در برابر این چالش ها و تهدیدات، اتحاد و همکاری پاسخی شایسته است یا جدایی و تقابل؟ تقسیم مسوولیت ها درست است یا سرزنش دیگران؟ این ها گزینه هایی هستند که امروز کشورهای مختلف با آن روبرو است. در جریان این سخنان، شی جین پینگ چهار ابتکار قرار دادن ملت ها در راس امور و اندیشه اولویت بخشی به جان انسان ها، تقویت اتحاد و تعامل به مثابه ساکنان یک کشتی، تثبیت همه جانبه و عادی سازی تدابیر مقابله ای و توجه به کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای آفریقایی و حمایت از آن ها را مطرح کرد.

در دوران جهانی شدن، منافع کشورها به گونه ای تنگاتنگ با یکدیگر ارتباط داشته و سرنوشت ها به گونه ای نزدیک به هم گره خورده است. طبعا امروز فراگیری ای که در برابر دیدگان مان قرار گرفته آخرین بحرانی نیست که بشریت با آن روبرو شده و همه کشورها باید دست در دست یکدیگر آمادگی خود برای روبروه با چالش های جهانی بیشتر را حفظ کنند.

دوم، باید با پایداری بر چندجانبه گرایی، ارشادات لازم در زمینه حکمرانی جهانی را انجام داد. در بحبوحه فراگیری ویروس کرونا، ناهمگونی ساختاری حکمرانی جهانی و ناهماهنگی آن بیش از هر زمانی به وضوح عیان شده است. باید دید بازیابی یک جانبه گرایی و هژمونی طلبی یا پایداری بر چندجانبه گرایی در شرایط کنونی موجب بهبود اوضاع خواهد شد؟ پاسخی که شی جین پینگ برای این مساله ارائه کرده روشن و شفاف بود: ما باید با پایداری در جهت چندجانبه گرایی حرکت و بر حفاظت از نظام بین المللی با موضوع سازمان ملل متحد تاکید کنیم.

از دیگر موارد مشخصی که شی جین پینگ در چارچوب اصلاح و بهبود نظام حکمرانی جهانی ارائه کرده می توان به تاکید بر اصول مشورت مشترک، سازندگی مشترک و بهره برداری مشترک، ترویج حقوق برابر، فرصت های برابر و قوانین برابر برای همه کشورها، تغییر ساختار حکمرانی در جهان متناسب با تحولات اقتصادی و سیاسی جهان برای پاسخ گویی به نیازهای حقیقی جهان در روبروه با چالش های جهانی و همچنین همسو با توسعه همکاری های تاریخی صلح محور و معادله برد - برد و امکان وجود رقابت بین کشورها اما با مختصات مثبت و خوشایند و همچنین مبتنی بر اصول اصلی اخلاقی و قوانین بین المللی، اشاره کرد.

سوم، لزوم عملیاتی کردن احیای سبز و تطابق با چارچوب های جدید توسعه محور. با مروی بر تاریخ بشری می توان دریافت که کمتر زمانی همچون سالی بوده که اکنون ما در آن قرار گرفته ایم که سلامت بشر به این صورت و اقتصاد بشری به این شکل مورد هجمه ای با این ابعاد عظیم قرار گرفته باشد. اکنون جهان چه باید بکند؟ ما چه باید بکنیم؟

رییس جمهوری چین با درک دقیق شرایط اقتصاد جهانی، در پاسخ به موارد یاد شده، به گونه ای مشخص طرح احیای سبز اقتصاد جهانی در شرایط پساکرونا را به عنوان یک دیدگاه توسعه محور مطرح کرد.

احیای سبز دیدگاهی با اهمیت است که شی جین پینگ از لحاظ هماهنگی میان بشر و طبیعت و از زاویه توسعه ای قابل تداوم ارائه کرده است.

بشریت در این زمینه به انقلابی در درون خویشتن نیازمند است تا ضمن تسریع در فرایند توسعه سبز و اصلاح شیوه های زندگی، سیاره ای زیبا و متمدن با ویژگی های طبیعت محور را ایجاد کند و از قضا ایده توسعه جدید می تواند اقتصاد جهان را نیز به سمت و سوی تحقق احیای سبز رهنمون شود.

چهارم، لزوم احترام به واقعیت کلانی تحت عنوان جهانی شدن اقتصاد و جریان تاریخی مربوط به آن است.

باید دید آیا ما در روبروه با فرایند عظیم جهانی شدن اقتصاد، همچون کبک سر خود را زیر برف فرو برده و وانمود به ندیدن شرایط کنیم و همچون دن کیشوت با سپر و نیزه ای خیالی به دنبال توهمات خویش می گردیم که البته همه این نمونه رفتارها به مثابه نقض قواعد تاریخی است.

جهان دیگر نمی تواند به شرایط بسته و منزوی سابق بازشود و از آن فراتر تجزیه اش توسط دیگران نیز غیر ممکن است.

شی جین پینگ در عین حال به چالش هایی اشاره کرده که جهانی شدن اقتصاد به همراه می آورد و البته نمی توان آن ها را نادیده انگاشت؛ به همین دلیل باید با مسائلی اساسی از جمله اختلاف طبقاتی میان اقشار غنی و فقیر یا شکاف های طبقانی حاصل از توسعه و موارد مهمی از این دست روبرو شویم.

آنچه در این خصوص مورد نیاز است، حل و فصل درست روابط میان دولت ها و بازار، عدالت و کارآیی، رشد و توزیع و ارتباط میان فن آوری و اشتغال است تا از قبل آن توسعه ای متعادل و کامل شکل گرفته و اقتصاد باز جهانی نیز ایجاد شود.

با هدف کمک به بازیابی توسعه در حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف و همچنین پیشبرد حکمرانی جهانی، شی جین پینگ از تدابیر چین سخن گفته که از آن جمله می توان به تعهد چین در ارائه دو میلیارد دلار کمک بین المللی و علاوه بر آن عملیاتی کردن مرحله سوم صندوق تعامل چین و سازمان فائو برای همکاری های جنوب- جنوب به میزان 50 میلیون دلار، ایجاد مرکز نوآوری و اطلاعات جغرافیای جهانی در سازمان ملل متحد و مرکز پژوهش های بین المللی کلان داده های توسعه قابل تداوم، تعمیق و گسترش همکاری های بین المللی در زمینه های کشاورزی، کاهش فقر، آموزش، زنان و بچه ها، تغییرات اقلیمی و دیگر حوزه های مربوطه اشاره کرد.

چین همچنین تلاش خود را بکار خواهد بست تا پیش از سال 2030 انتشار گاز دی اکسید کربن را از نقطه اوج خود گذرانده و تا پیش از سال 2060 از نظر تصاعد کربن به سطح خنثی برساند تا از رهگذر این اقدامات نقش خویش را در عرصه تمدن اکولوژیک جهانی نیز ایفا کند.

دقیقا همان گونه که شی جین پینگ اشاره کرده، امروز بشریت به دورانی جدید در عصر ارتباطات وارد شده، دورانی که منافع کشورهای مختلف در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر قرار می گیرد و سرنوشت آن ها نیز به گونه ای فشرده به یکدیگر پیوند می خورد.

چین در میان کشورهای بنیان گذار سازمان ملل متحد، نخستین عضوی بود که منشور ملل متحد را امضا کرد و در عین حال تنها کشور در حال توسعه موجود در میان اعضای دائم شورای امنیت محسوب می شود. ما همچنان روحیه مسوولیت پذیری خود را محفوظ خواهیم داشت و ضمن پایبندی به ارزش های مشترک بشری از جمله صلح، توسعه، برابری، عدالت، مردم سالاری و آزادی هم سو با کشورهای مختلف از جمله ایران، به مصاف چالش های جهانی خواهیم رفت و از رهگذر این رویکرد، مناسبات جدید در نظام بین الملل را پایه ریزی می کنیم تا جامعه بشری با سرنوشت مشترک محقق شود و همه در کنار یکدیگر به طور مشترک آینده زییاتری را برای جهان مان بیافرینیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پایداری بر چندجانبه گرایی برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پایداری بر چندجانبه گرایی برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید