لزوم به کارگیری رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح برای مقابله با ویروس کووید19

به گزارش وبلاگ سیما، جمعی از اساتید علوم انسانی و پزشکی در نامه ای بر لزوم به کارگیری رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح برای مقابله با ویروس کووید 19 تاکید کردند.

لزوم به کارگیری رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح برای مقابله با ویروس کووید19

به گزارش وبلاگ سیما، جمعی از استادان رشته های علوم انسانی و پزشکان در نامه ای که خطاب به نظام سیاست گذاری و مردم نوشته اند می گویند: با واقعیت سرسختی چون ویروس کرونا، نه می توان برخورد سرسری کرد و نه می توان با روش های نادرست به مقابله اش رفت. فرجام هر دو، میدان دادن بیشتر به اشاعه ی این ویروس و افزایش میزانریسک نظام مند است. ریسکی که به دلیل ماهیت خفته آن در بدن فرد آلوده و سرعت انتقالش، در قالب الگوی شبکه ای غیر خطی، عمل می کند و به سرعت تکثیر می شود.

در این نامه آمده: بنابراین در غیاب رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح و نبود همکاری جمعی و عمومی، امکان فراگیر شدن این ویروس در سطح کشور و رسیدن تعداد مبتلایان، به مرز های بسیار خطرناک کنترل ناپذیر همراه با مرگ و میر بالا وجود دارد. طبق آمار رسمی اعلام شده، در 20 استان کشور، آلودگی به کرونا وجود دارد.

نویسندگان این نامه با بیان این که این نقشه جغرافیایی، ضرورت اتخاذ رویه های صحیح را صدچندان می کند می گویند: در صورت توجه جدی به تجربه ی کشوری چون چین که به تایید سازمان بهداشت جهانی، در این باره فوق العاده عمل کرده است، می توان بر این بحران غلبه کرد.

این استادان علوم انسانی و پزشکان معتقدند افکار عمومی شناخت کافی از این ویروس دارد بنابراین تنها راه حداقل سازی هراس اجتماعی و بازگرداندن امید اجتماعی، پیگیری جدی اقدامات صحیح، چه از سوی نظام حکمروایی، در سطوح کلان و بخشی، و چه از سوی تک تک افراد جامعه است.

نویسندگان در ادامه این نامه بر اتخاذ اقدامات زیر تاکید کرده اند:

صورت بندی صحیح مسئله؛ با نگاه توطئه گرایانه و با انداختن بار تقصیر بر گردن بیگانگان، مسئله ای حل نمی شود. حتی اگر در یک سناریو، چنین فرضیه ای قابل اعتنا باشد، از اهمیت نظام مدیریت بحران برای مواجهه با آن نمی کاهد. ضمن این که افکار عمومی، با مقایسه اقدامات اجرا شده در چین و در ایران، صورت بندی های نادرست مسئله را حمل بر عدم پاسخگویی نظام حکمروایی می کند. امری که بحران دیگری به نام بی اعتمادی اجتماعی را بیش از قبل دامن می زند.

دومین اقدامی که این استادان دانشگاه و پزشکان بر لزوم اتخاذ آن تاکید می کنند تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه ها تا خاتمه سال، عقب انداختن یک ماهه تقویم آموزشی و زمان کنکور و خاتمه ترم دانشگاه ها و بهره گیری از امکانات دنیای مجازی و آموزش از راه دور در این خصوص است.

در این نامه بر یک روز درمیان کردن حضور پرسنل دولتی و بخش خصوصی تاکید شده است و آمده: به نحوی که نظام اداری ضمن باز بودن، با اتکا به نیمی از پرسنل خود، امور جاری روزانه را انجام دهد. در این جا نیز می توان در مواردی از سیاست دورکاری استفاده کرد.

نویسندگان این نامه اقدام بعدی را منع برگزاری هر نوع اجتماعی، چه مذهبی و چه غیر مذهبی عنوان می کنند و می افزایند: در مورد اجتماعات مذهبی، ما ضمن احترام فراوان به اماکن مقدس و شعائر و آیین های دینی و مذهبی، بر این باوریم که به استناد سخن پیشوایان دین، رعایت احتیاط ها با هدف صیانت از جان، شرط شرعی و عقلی است؛ به خصوص در شرایط کنونی که هرگونه بی احتیاطی علاوه بر تهدید جان شرکت کنندگان در اجتماعات دینی و مذهبی، موجب به خطر افتادن جان دیگران در ابعاد بالا نیز می شود.

این استادان دانشگاه و پزشکان می گویند: اعلان رسانه ای دقیق افراد مبتلای فوت شده و آلوده و درخواست از افراد در تماس با بیماران، برای رجوع به مراکز درمانی و انجام معاینات بالینی لازم، شفاف سازی در این باره، اقدام مهمی برای کنترل بحران است.

در ادامه این نامه بر تامین امکان مرخصی برای زندانیان بیمار، و اجرای عفو زودتر از موعد برای زندانیان مورد نظر و سایر تسهیلات در این باره، با هدف کاهش تراکم زندان ها و پیشگیری از وقوع شرایط خطرناک در این مکان های با دسترسی ضعیف به امکانات پزشکی و درمانی تاکید شده است.

در بخش دیگری از این نامه آمده: با توجه به اقدامات لجستیک اجرا شده در چین، و تجربه ای که این کشور در زمینه کنترل بحران دارد، می توان از آن و همینطور سازمان بهداشت جهانی، برای تامین امکانات پیشگیری و درمانی کمک گرفت.

این استادان دانشگاه و پزشکان با اشاره به لزوم تامین فوری تجهیزات پزشکی به ویژه امکانات پوششی قوی برای تمامی کادر پزشکی - درمانی و پرسنلی بیمارستان ها و ایجاد انگیزه های مثبت برای آنان می گویند: در مورد امکانات پوششی باکیفیت می توان از سازمان بهداشت جهانی و چین کمک گرفت.

در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به تجربه کشور های چین، کره جنوبی و ایتالیا مطمئن ترین راه برای کاهش قابل توجه سرعت اشاعه ویروس، قرنطینه کردن شهرهایی است که بیشترین آلودگی به کرونا را دارند معرفی شده است.

امضا کنندگان این نامه معتقدند در مورد اکیپ های کنترل مسافران بهتر است اولویت به استقرار آن ها در معابر خروجی شهرها داده شود تا در صورت مثبت بودن جواب تست، افراد مشکوک به بیماری، در همان شهر، تحت مراقبت های درمانی و قرنطینه ای قرار بگیرند. اکیپ های مستقر در معابر ورودی می توانند نقش مکمل را داشته باشند؛ به ویژه درمورد افرادی که در راستا بین دو شهر حرکت می کنند.

در بخش دیگری از این نامه بیان شده:با توجه به احتمال افزایش روزافزون مبتلایان در چند روز آینده و احتمال کمبود جا در مراکز درمانی، می توان با تجهیز سریع ساختمان های بلااستفاده نهاد های دولتی و عمومی، در شهر های مختلف، این کمبود را جبران کرد.

نویسندگان در بخش خاتمهی این نامه، با بیان این که کنترل بحران کرونا بدون همکاری جمعی امکان ناپذیر است معتقدند در این شرایط خاص اخلاق و مسئولیت فردی با اخلاق و مسئولیت اجتماعی در هم تنیده است.

این استادان دانشگاه و پزشکان بر لزوم رعایت اصول بهداشتی تاکید کرده اند و افزوده اند: اگر از دیگران انتظار داریم که از رفتار های فرصت طلبانه کاسب کارانه با ما پرهیز کنند، به همین میزان مسئولیت رعایت چنین رفتاری بر دوش تک تک ما نیز سنگینی می کند. موقعیت حساس و خطیر کنونی را می توانیم تبدیل به فرصت خوبی برای تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی و مهرورزی به یکدیگر کنیم..

آنها در خاتمه با مخاطب قرار دادن رسانه ها می گویند: انتشار اخبار نادرست و ایجاد هول و هراس در شرایط خطیر کنونی می تواند با افزایش استرس و کاهش ایمنی بدن هموطنان گرامی آنان را در برابر این ویروس آسیب پذیر تر کند، بنابراین بر عهده اصحاب رسانه است که ضمن اطلاع رسانی صحیح، مانع از افزایش بی مورد استرس اجتماعی شوند.

اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیر است:

پرویز اجلالی، جامعه شناسی، موسسه عالی مدیریت و برنامه ریزی

شیرین احمدنیا، جامعه شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

حمید امین اسماعیلی، اقتصاد و روابط بین الملل جهاد دانشگاهی

عبدالرضا رکن الدین افتخاری، جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس

حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناسی، دانشگاه تهران

لطفعلی بخشی، اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی

محسن برزگران، جراح دندانپزشک

پرویز پیران، جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

صفر پیش بین، اقتصاد دانشگاه اهواز

محمد باقر تاج الدین،جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

عزیزالله تاجیک اسماعیلی، روانشناسی دانشگاه خوارزمی

مجمود جامساز، اقتصاددان مستقل

حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناسی دانشگاه تهران

ابوالفضل جنتی، اقتصاددان مستقل

فاطمه جواهری، جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی

ژاله حساس خواه، آموزش زبان انگلیسی دانشگاه گیلان

حسن حیدری، اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس

جواد حیدری، علوم سیاسی دانشگاه شاهد

عباس خلجی، پژوهشگاه علوم انسانی

اسماعیل خلیلی، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

ابوالفضل دلاوری، علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

علی دینی ترکمانی، اقتصاد و سیاست گذاری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

حسین راغفر، اقتصاد الزهرا

حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی، علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

حامد رضا نصیری، علوم سیاسی دانشگاه تبریز

علی رضا زاده، اقتصاد دانشگاه ارومیه

حسن رفیعی، روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

بیژن زارع، جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی

شهریار زورکی، اقتصاد دانشگاه مازندران

سید حسین سراج زاده، جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی

ملیحه شیانی، جامعه شناسی دانشگاه تهران

مجمود صادقی، حقوق دانشگاه تربیت مدرس

سید جواد صالحی، علوم سیاسی دانشگاه شیراز

اسماعیل صفرزاده، اقتصاد دانشگاه الزهرا

مسعود صوفی مجید پور، اقتصاد دانشگاه آزاد فیروزکوه

حسین طالقانی، اقتصاد مترجم

بیژن عبدالکریمی، فلسفه دانشگاه آزاد

محمد عبدی، اقتصاد دانشگاه مازندران

غلامرضا علیزاده، جامعه شناس دانشگاه علامه طباطبایی

علی عمران، پزشک متخصص پوست و مو

نعمت الله فاضلی، مردم شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

علینقی فراهانی، روانشناسی دانشگاه خوارزمی

علیرضا قبادی، مردم شناسی دانشگاه خوارزمی

سیمین کاظمی، پزشک و جامعه شناس

مراد کاویانی، جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی

حمید کردبچه، اقتصاد دانشگاه الزهرا

زهرا کریمی، اقتصاد دانشگاه مازندران

مجمد سالار کسرایی، علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی

الهه کولایی، علوم سیاسی دانشگاه تهران

یوسف محمدزاده، اقتصاد دانشگاه الزهرا

محمود محمودزاده، اقتصاد دانشگاه آزاد فیروزکوه

علیرضا مرادی، روانشناسی دانشگاه خوارزمی

علی مرشدی زاده، علوم سیاسی دانشگاه شاهد

حسین مفتخری، تاریخ دانشگاه خوارزمی

مجتبی مقصودی، علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران

سید سعید ملک الساداتی، اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد

مرتضی منطقی، روانشناسی دانشگاه خوارزمی

سید یعقوب موسوی، جامعه شناسی دانشگاه الزهرا

میرطاهر موسوی، جامعه شناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

فرشاد مومنی، اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

منصور مهینی زاده، اقتصاد دانشگاه یزد

سید جواد میری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

عباس نعیمی جورشری، جامعه شناسی

نهال نفیسی، جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاد دانشگاه تهران

ایرج همتی، علوم سیاسی ، نویسنده و مترجم

مریم یارمحمد توسکی، جامعه شناسی دانشگاه آزاد اراک

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم به کارگیری رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح برای مقابله با ویروس کووید19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم به کارگیری رویه های سیاستی و مدیریتی صحیح برای مقابله با ویروس کووید19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید