خواننده نون خ: گفتند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی!

به گزارش وبلاگ سیما، حسین صفامنش، خواننده شناخته شده موسیقی کردی که علی رغم سال ها سابقه کار، با تیتراژ سریال نون. خ در میان مردم عادی شناخته شد، پنجشنبه 9 دی ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.

خواننده نون خ: گفتند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی!

صفامنش در خصوص قطعاتی که در این کنسرت خواهد خواند، می گوید: قطعات کردی است، اما در کنسرت های دیگر یا کمتر اجرا شده یا اصلا اجرا نشده است و برای اجرا در کنسرت نهم دی مجددا تنظیم شان نموده ایم.

از او در خصوص تیتراژ نون. خ و شائبه ای که بر سر ترکی بودن قطعه لیلُم لیل پیش آمده بود هم پرسیدیم و او با ارائه پیشینه این قطعه، آن را در اصل یونانی دانست و شرح داد که در سال 1974 به ترکی استانبولی تبدیل شده و سپس ابراهیم تاتلیس آن را در سال 1985 خوانده و ناصر رزازی هم در سال 1991 به کردی شنیدنی اش نموده است.

صفامنش بعلاوه خاطره ای از پیشنهاد خواندن تیتراژ تعریف کرد. هنگامی که به او گفته بودند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی و باورشان نشده بود که او برای خواندن تیتراژ سریال نون. خ پولی پرداخت ننموده است.

متن کامل این تبادل نظر را در ادامه بخوانید.

میان ناصر رزازی و ابراهیم تاتلیس گیر نموده بودم

از حسین صفامنش می پرسیم با توجه به این که در کنسرت نهم دی اش، از یک سو تنها به اجرای قطعات کردی خواهد پرداخت و از سوی دیگر، با این وجود تمام بلیت های کنسرتش به فروش رفته یا اصطلاحا سولداوت شده است، علت این استقبال را در چه می داند؟

او می گوید: اگر به اصل موضوع هنر و موسیقی برگردید، درمی یابید که این ها حد و مرزی ندارند و هیچ زبانی و گویشی جلودارشان نیست.

هرچند تاثیرش را می پذیرم و می دانم که بخشی از تماشاگران این کنسرت کرد هایی از سراسر کشور و باقی کسانی هستند که اگرچه کردی نمی دانند، اما از موسیقی اقوام ایران لذت می برند.

در کرمانشاه به ته خط رسیدم که به تهران آمدم

اندازه اهمیتی که شبکه های استانی به موسیقی اقوام منطقه می دهند، محور دیگر تبادل نظر با صفامنش است. او در گفت وگویی که 10 سال پیش، در سال 1390 انجام داده بود در خصوص شبکه استانی کرمانشاه (زاگرس) چنین گفته بود: با تمام احترامی که برای کارکنان این رسانه فراگیر قائل هستم، اما احساس می کنم آن ها فقط در پی پرکردن برنامه هایشان هستند و توجهی به احساسات و خواسته های مردم ندارند.

از صفامنش می پرسیم در 10 سال گذشته شاهد تغییری در این رویه بوده است یا نه؟

او می گوید: شما خودتان بگویید در این 10 سال چه اتفاقی برای شبکه زاگرس افتاده است؟ چیزی نگوییم بهتر است و ان شاالله مدیران از این به بعد یا فکری نمایند یا اساسا این شبکه را تعطیل نمایند.

چرا؟ چون ما کپی شبکه یک و دو و سه که نمی خواهیم، اساسنامه شبکه های استانی بر این پایه است که فرهنگ بومی منطقه را ترویج دهند.

شبکه های استانی لرستان یا ایلام این کار را می نمایند، اما نمی دانم چرا شبکه استانی کرمانشاه نسبت به این موضوع بی توجه است. هرچند من دوستان زیادی در این شبکه دارم که همه شان هم انسان های خوبی هستند، اما خروجی کار چیز خوبی نیست.

او که زمانی در برنامه هدهد که از شبکه شما پخش شد گفته بود: 20 سال طول کشید تا صدای مان از مراکز استان ها به مرکز برسد و دوربین صداوسیما به سمت ما نچرخید و ما ناچار شدیم بچرخیم.

ادامه می دهد: همین الان هم این را می گویم. تا زمانی که کج سلیقگی و نگاهی کلیشه ای که تنها به چند نفر عنایت دارد در جریان باشد نه تنها من، هیچ کدام از عزیزانی که در حوزه موسیقی فعالیت می نمایند، در کرمانشاه به پیروزیت نمی رسند.

چرا ما نباید بتوانیم در شهر خودمان کار کنیم؟! ممکن است گمان کنید من با میل و رغبت خودم به تهران آمدم، اما باور کنید این گونه نیست.

من در کرمانشاه به ته خط رسیدم که به تهران آمدم. چون کسانی بودند که اساسا دوست داشتند ما نباشیم. دوست نداشتند حسین صفامنشی وجود داشته باشد، ولی ما یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت، آن جا نتوانیم کار کنیم، این جا کار می کنیم.

نون. خ آینه ای بود که مرا منعکس کرد

به معروفیت رسیدن و شناخته شدن حسین صفامنش با تیتراژ سریال نون. خ نکته دیگری است که در خصوص آن با او صحبت می کنیم و صفامنش چنین می گوید: من سوالی از شما دارم؛ من به عنوان خبرنگار، شما به عنوان حسین صفامنش. آیا اگر تیتراژ سریال نون. خ را یک ناخواننده، یک نفر که صدا نداشت، یک نفر که صرفا پولی به کارگردان داده بود تا تیتراژ بخواند و کارگردان هم پذیرفته بود، می خواند باز هم می توانست پیروز گردد؟!

پس نون. خ راهی بود برای این که من به ایران معرفی شوم. نون. خ آینه ای بود که مرا منعکس کرد؛ بی آن که چیزی از من بکاهد یا بر من بیفزاید، من را منعکس کرد، مانند آینه که روبه رویش می ایستیم و خوبی ها و بدی های خود را بی واسطه در آن می بینیم.

او با بیان این که به نظر من پیروزیت تیتراژ نون. خ در این بود که کارگردان، آهنگساز و تنظیم نماینده اش فوق العاده باهوشند.

ادامه می دهد: چرا؟ چون می توانستند مثل دیگر سریال های صداوسیما که من خود جزو منتقدانش هستم یک ناخواننده را به صرف این که پول داده است و دوست دارد معروف گردد، انتخاب نمایند.

ناخوانندگان بسیاری هستند که پول می دهند و کارگردان هم متوجه نیست که دارد به ضرر سریال خودش کار می نماید، اتفاقی که خوشبختانه در نون. خ رخ نداد و خوشبختانه هم سریال و هم تیتراژ در جذب مخاطب پیروز عمل کردند و در نتیجه حاصل کار به دل مخاطب نشست.

اصل لیلیم لیل نه ترکی و نه کردی که یونانی است

قطعه لیلیم لیل؛ تیتراژ پایانی سریال نون. خ همان هنگام که در فروردین 1400 شنیده شد واکنش هایی به همراه داشت از جمله این که در اصل قطعه ای ترکی و نه کردی است. ادعایی که همان زمان پاسخ هایی نیز دریافت کرد.

صفامنش در این مورد می گوید: اصل این قطعه نه کردی است و نه ترکی بلکه یونانی است. ببینید چه قدر زیباست. ما کجا، یونان کجا؟! اصل لیلیم لیل یونانی است و در سال 1974 به ترکی استانبولی تبدیل شده و سپس آقای ابراهیم تاتلیس آن را در سال 1985 خوانده است و در سال 1991 هم خواننده کرد خودمان؛ ناصر رزازی آن را به کردی شنیدنی نموده است.

او با بیان این که حالا کار من بسیار سخت بود ادامه می دهد: بگویید چرا؟ به خاطر این که من میان دو هنرمند بزرگ گیر نموده بودم.

از یک طرف ابراهیم تاتلیس و از طرف دیگر ناصر رزازی، حالا من در این میان باید امضای خودم را پیدا می کردم و به گونه ای می خواندم که کسی نگوید ابراهیم تاتلیس کجا و این کجا؟! یا ناصر رزازی کجا و این کجا؟!

خوشبختانه سبکی که اجرا کردم، سبک خودم بود، یعنی نمک خودم را به آن اضافه کردم و برای همین بود که قشنگ شد و به دل نشست.

گفتند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی

صفامنش در جواب این که بعد از نون. خ پیشنهادی برای خواندن تیتراژ داشته است یا خیر، خاطره جالبی تعریف می نماید و می گوید: چند وقت پیش یک پیشنهاد داشتم.

رابطین یکی از سریال ها با مدیر برنامه ام تماس گرفته و گفته بود ما سریالی 30 قسمتی داریم که در برترین ساعت پخش خواهد شد و قیمتش 140 میلیون تومان است. مدیر برنامه ام با من تماس گرفت و گفت گفته اند 140 میلیون تومان.

گفتم خیلی خوب است اگر می خواهند 140 میلیون تومان بدهند؟! گفت نه! ما باید 140 میلیون تومان بدهیم. گفتم یعنی چه؟! گفت این ها فکر نموده اند شما برای خواندن تیتراژ سریال نون. خ پول داده اید و وقتی گفته ام ما اصلا پولی پرداخت ننموده ایم، گفته اند مگر می گردد؟!

ببینید در این حد اوضاع بد است و ظاهرا 140 میلیون تومان مبلغ کمی است و ناخواننده ها بالای 600، 700 میلیون تومان می دهند تا تیتراژ بخوانند.

منبع: فرارو

به "خواننده نون خ: گفتند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواننده نون خ: گفتند 140 میلیون تومان بده تا تیتراژ بخوانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید