دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند

به گزارش وبلاگ سیما، محمد حسینی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص میزان موفقیت دولت در اجرای بسته سیاست های ارزی، گفت: دولت بعد از اینکه ارز را تک نرخی کرد و بازار ثانویه را شکل داد، به علل مختلف نتوانست موفقیت کامل را در کنترل بازار ارز به دست آورد.

دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند

وی وجود سامانه های مختلف ارزی را یکی از عوامل عدم موفقیت دولت خواند و گفت: این سامانه ها، زیرساخت ها و سرعت مورد احتیاج را ندارد و پراکنده هستند همه این عوامل موجب گردیده بازار ثانویه نتواند ثبات و آرامش را به بازار بازگرداند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی عدم موفقیت دولت در تأمین ارز مورد احتیاج بازار ثانویه را از عوامل و مسائل در اجرای بسته سیاست های ارزی خواند و گفت: دولت هنوز نتوانسته ارز مورد احتیاج بازار ثانویه را تأمین کند. پتروشیمی ها تنها 50 درصد ارز مورد احتیاج بازار ثانویه را تأمین نموده اند.

وی ادامه داد: عدم وجود نرخ ثابت برای محصولات پتروشیمی و عدم پرداخت به موقع بهای کالاهای پتروشیمی از علل عدم دسترسی پتروشیمی ها به منابع ارزی است.

حسینی گفت: همه این عوامل موجب گردیده است بازار ثانویه نتواند به کارکرد مورد احتیاج در بسته ارزی دولت عمل کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتخاب 16 صرافی از بین 600 صرافی به صورت گزینشی و قرار دریافت بقیه صرافی ها در زیرمجموعه این 16 صرافی موجب افزایش قیمت ارز گردیده است و منجر گردیده بازار ثانویه نتواند به اهداف خود در بسته سیاست های ارزی دست یابد.

وی با بیان اینکه بازار ارز ما در انحصار چند صرافی خاص واقع شده است، این صرافی ها وقتی به صرافی های دیگر پول می دهند، قیمت ارز را افزایش می دهند.

حسینی ادامه داد: برای اولین بار است که چهار نرخ ارز در اقتصاد کشور ما وجود دارد؛ ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی، ارز 8000 تومانی، ارز بازار ثانویه در حدود 10 هزار تومان و ارز بازار آزاد برای خرید مسافرتی که بیش از 10 هزار تومان است و از بازارهای غیررسمی تأمین می گردد.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: تعدد نرخ ارز در کشور خطرناک است و هیچ وقت در کشور ما چهار نرخ ارزی وجود نداشته است. علاوه بر این اگر مردم به صرافی ها هم مراجعه نمایند، نمی توانند ارز مورد احتیاج خود را تأمین نمایند.

وی گفت: دولت معتقد است مردم با توجه به مسائل اقتصادی، به دنبال این هستند که سرمایه های خود را به سرمایه های پرتداوم و پرارزش تبدیل نمایند که شامل طلا، ارز، خودرو و ساختمان است؛ به همین دلیل نقدینگی به سمت این بازارها حرکت نموده و این بازارها را دچار مشکل نموده است.

عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی توضیح داد: امیدواریم دولت سریعتر خلاءهایی که در سامانه های ارزی وجود دارد را رفع کند، زیرا این سامانه ها نتوانسته همه احتیاجهای متقاضیان را رفع کند. به طور مثال برخی محصولات در زمره کالاهای ضروری قرار نمی گیرد.

حسینی گفت: امیدواریم با همراهی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مسائل به سرعت حل گردیده تا کارکرد بسته ارزی نهایی گردد و آرامش به بازار بازگردد.

وی گفت: دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند که هنوز برخی اتفاقات در وزارت رفاه، زیرساخت های لازم فراهم نشد و هنوز این بسته ارائه نگردیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت قرار بود در کنار بسته ارزی، بسته معیشتی به مجلس ارائه کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید