کاهش 50 درصدی مصرف گوشت قرمز

به گزارش وبلاگ سیما، در آینده دامداران با چه مشکلاتی رو به رو خواهند شد؟

کاهش 50 درصدی مصرف گوشت قرمز

منصور پوریان در گفت وگو با ایلنا، قیمت گوشت قرمز را تابع عرضه و تقاضا ندانست و اضافه نمود: از ابتدای هفته اول فروردین عرضه دام سبک از سوی دامداران استان های فارس، کرمانشاه و خوزستان فرایند تصاعدی پیدا کرد و این افزایش عرضه تا انتها اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

اما افزایش عرضه به معنی کاهش قیمت گوشت نخواهد بود چراکه در حال حاضر بازار در شرایط رکود تورمی قرار گرفته است از این رو قیمت ها فرایند رو به جلو به خود گرفتند تا جایی که حتی با توقف فرایند صادرات و شروع واردات گوشت، قیمت این محصول در بازار فرایند کاهشی به خود نگرفت.

این فعال مالی با اشاره به میانگین قیمت دام سبک، اضافه نمود: در ابتدای سال قیمت دام شیب تندی به خود گرفت اما بعد از گذشت یک هفته قیمت آن به زیر کیلویی 70 هزار تومان رسید چراکه مقدار عرضه افزایش پیدا کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که این قیمت جبران هزینه های فراوری را نمی نماید.

رییس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در ماه های آینده دامداران با کم آبی و خشکسالی روبرو خواهند شد، اضافه نمود: حدود 4 میلیون راس بره نر آماده کشتار از سال گذشته در دست دامداران به جای مانده است که باید به این مقدار دام زایش های زمستان و بهار را نیز اضافه کنیم. از دولت انتظار داریم در راستای سیاست های حمایتی، مجوز صادرات دام سبک را صادر کند تا دامداران متضرر نشوند.

پوریان مقدار مصرف گوشت قرمز در کشور را کاهشی دانست و اضافه نمود: وزیر کشاورزی در سفر به استان های ایلام و کهگیلویه و بویراحمد از نزدیک مقدار دامی که در دست عشایر مانده است را مشاهده کرد از این رو مجوز صادرات 250 هزار راس دام سبک را دادند اما در عمل 40 هزار دام صادر شد و مجوز صادرات دام را به بهانه تنظیم بازار گوشت لغو کردند.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام با بیان اینکه مجوز واردات گوشت به بهانه بالا رفتن قیمت گوشت در بازار داده شد، توضیح داد: در حال حاضر دولت مجوز واردات 10 هزار تن گوشت را داده است پس احتیاج به خرید حمایتی کاهش پیدا می نماید از این رو انتظار داریم که جهت صادرات هموار گردد که انگیزه فراوریکنندگان برای فراوری از بین نرود.

این فعال مالی با اشاره به بالا رفتن قیمت راسته و مغز ران گوشت گوسفندی، گفت: تقاضا برای خرید گوشت قرمز کاهش ملموسی پیدا نموده و مقدار مصرف در ایام نوروز و رمضان نسبت به سال های گذشته کاهش چشم گیری پیدا نموده است. در سال های گذشته اگر خانواری برای ایام نوروز 10 کیلو گوشت خریداری می کرد در امسال مقدار خرید خود را نصف کرد.

به گفته وی؛ در نوروز 1401 مصرف گوشت مرغ نسبت به گوشت گوسفندی افزایش پیدا کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که با گرم شدن هوا مقدار مصرف گوشت قرمز کاهش پیدا می نماید.

پوریان با اشاره به نرخ گوشت قرمز در بازار، گفت: قیمت دام سبک کیلویی 68 هزار تومان و قیمت لاشه بره نر کشتاری کیلویی 130 هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز

به "کاهش 50 درصدی مصرف گوشت قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 50 درصدی مصرف گوشت قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید