سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ

به گزارش وبلاگ سیما، درست همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، همان جایی که ترامپ به دنبال بهره برداری انتخاباتی بود وقصد داشت فاتح مذاکرات دیپلماتیک، به ویژه درخصوص ایران باشد، زمزمه های استیضاحش به گوش رسید؛ استیضاحی که ترامپ آن را ساحره گیری های دموکرات ها نامید.

سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ سیما، درست همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، همان جایی که ترامپ به دنبال بهره برداری انتخاباتی بود و قصد داشت فاتح مذاکرات دیپلماتیک، به ویژه درخصوص ایران باشد، زمزمه های استیضاحش به گوش رسید؛ استیضاحی که ترامپ آن را ساحره گیری های دموکرات ها نامید و آن را آزار و اذیت رئیس جمهوری دانست.

ترامپ از هفته گذشته با مسئله ای به مراتب جدی تر از مسائل دو سال اخیر روبرو بوده و آن پیوندخوردن اقدامات غیرقانونی وی با موضوع امنیت ملی آمریکاست؛ موضوعی که رقبایش در حزب دموکرات را در پیگیری ماجرای استیضاح ترامپ مصرتر کرده است. رییس جمهوری آمریکا حال باید جوابگوی اعمال خود باشد. هیچ کس فراتر از قانون نیست. این جمله ای بود که نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت بازی را 16 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا تغییر دهد. حال کلید این استیضاح زده و وزیر خارجه ترامپ نیز برای تحقیقات مقدماتی استیضاح به مجلس احضار شده است.

حمایت آمریکایی ها از استیضاح ترامپ

حمایت از استیضاح ترامپ در میان هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات (140 نماینده) و احزاب مستقل در مقایسه با سه ماه گذشته افزایش یافته است؛ به طوری که حمایت دموکرات ها از استیضاح ترامپ درمقایسه با سه ماه قبل از 59 به 78 درصد و شمار جمهوری خواهانی که از استیضاح ترامپ حمایت کرده اند، از 5 درصد به 18 درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش، شمار احزاب مستقل نیز که از این فرآیند علیه ترامپ حمایت کردند، با افزایش دوبرابری به 41 درصد رسیده است.

همچنین، نظرسنجی جدید هیل-هریس ایکس، یکی از مؤسسات مطالعاتی آمریکا، نشان می دهد حمایت از فرآیند استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، درمقایسه با سه ماه گذشته، 12درصد افزایش یافته است. نظرسنجی مذکور در بازه زمانی 26 و 27 سپتامبر (4 و 5 مهر) درست چند روز بعد از آن انجام گرفته است که دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا رسما استیضاح ترامپ را درباره رسیدگی به شکایت یکی از افشاگران در باره مکالمات تلفنی ترامپ با ولادمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، آغاز کردند.

پیوستن هم حزبی های ترامپ برای استیضاحش

سناتور برنی سندرز، از اعضای ارشد حزب دموکرات، هم از استیضاح ترامپ حمایت کرد. سندرز در این باره گفت: لازم است از افشاکننده مکالمه ترامپ با رییس جمهوری اوکراین تشکر کنیم. روند استیضاح ترامپ از افشای مکالمه ترامپ و رییس جمهوری اوکراین آغاز شد. در پی درخواست های متعدد دموکرات ها برای استیضاح ترامپ، مارک آمودی، نماینده حزب جمهوری خواه کنگره، نیز دیروز به حامیان استیضاح ترامپ پیوست تا با نادیده دریافت موضوعات روز آمریکا همچون برگزاری نشست عمومی سازمان ملل و بازتاب های منفی که درنتیجه این استیضاح بر وجه عمومی این کشور دارد، همچنان بر استیضاح خود و برکناری دونالد ترامپ اصرار ورزند. علاوه بر آمودی، پیش تر نیز جو والش و بیل ولد، دو نامزد انتخابات 2020 از حزب جمهوری خواه، حمایت خود را از استیضاح دونالد ترامپ اعلام کرده بودند.

احضار وزیر امورخارجه آمریکا به مجلس

این استیضاح در حالی رقم می خورد که وزیر امورخارجه آمریکا هم برای تحقیقات مقدماتی استیضاح به مجلس احضار شده است. سه کمیته پرنفوذ مجلس نمایندگان آمریکا از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، رسما خواسته اند همه اسناد و مدارک مرتبط با ارتباط دولت ترامپ و اوکراین را دراختیار آنها بگذارد. رؤسای کمیته های روابط خارجی، اطلاعات، امنیت و نظارت بر دولت در احضاریه ای که خطاب به پمپئو نوشته شده اند، به وزیر خارجه آمریکا یک هفته مهلت داده اند که همه این مدارک را به آنها ارائه کند.

دونالد ترامپ متهم است رییس جمهوری اوکراین را برای تحقیق درباره جو بایدن، رقیب دموکراتش، زیرفشار قرار داده است. در تحولی دیگر، رسانه های آمریکا از استعفای کورت ولکر، نماینده ویژه این کشور در مذاکرات اوکراین، خبر داده اند. ولکر یکی از چهره های اصلی در تلاش های آمریکا برای کمک به حل مناقشه اوکراین بود که از زمان ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به روسیه و تلاش برای تجزیه این منطقه، آغاز شده است.

ترامپ اتهام فشار بر ولادمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین را رد کرده است. در این مکالمه، ترامپ تلاش می کند اوکراین را به فعالیت علیه رقیب انتخاباتی اش ترغیب کند. رییس جمهوری آمریکا با سرزنش نیروهای اطلاعاتی و مشاوران کاخ سفید، انتشار محتوای مکالمه تلفنی اش با رییس جمهوری اوکراین را خیانت توصیف کرد.

طبق این گزارش، فرد افشاگر که ظاهرا یکی از کارکنان سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) بوده ، مدعی شده بود ترامپ تلاش کرده زلنسکی را به آغاز تحقیقات درباره پسر جو بایدن، رقیب اصلی ترامپ در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، متقاعد کند و از این طریق بخت انتخاب مجدد وی در انتخابات آمریکا را افزایش دهد. با این حال، ترامپ به طوردائم ارتکاب هرگونه اقدام اشتباه را رد می کند.

دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا

کاخ سفید پیش از این بخش هایی از این گفت وگوی تلفنی را بعد از به تعویق افتادن کمک نظامی چند صد میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، منتشر کرده بود که در آن به جزئیات اشاره نشده بود. نخستین امید مخالفان ترامپ به گزارش مولر بود. رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا که پس از برکناری جان کومی، رییس سابق پلیس فدرال آمریکا، به دنبال این بود حقیقت را درباره تلاش احتمالی ترامپ برای سدکردن اجرای عدالت و تأثیرگذاری بر تحقیقات نهادهای فدرال

روشن کند.

درنهایت، این تحقیقات با وجود اینکه با ابهام فراوان امکان روی دادن برخی تخلفات را تأیید کرد، ترامپ را از اتهام دستکاری نتایج تحقیقات تبرئه کرد. گذشتن ترامپ از سد تحقیقات مولر بسکمک از تحلیلگران را مطمئن کرد که ترامپ با قدرت می تواند در انتخابات بعدی ریاست جمهوری شرکت کند و حتی به پیروزی قاطع و کم دردسری فکر کند. با وجوداین، افشاگری یکی از مسوولان امنیتی ایالات متحده آمریکا درباره برخی قول های دردسرساز به یکی از طرف های خارجی، ترامپ را وارد مهلکه تازه ای کرده است؛ مهلکه ای که این بار دمکرات ها را برای برکناری زودهنگام ترامپ وسوسه کرده است. نکته جالب درباره پرونده رسوایی جدید ترامپ اینجاست که این بار هم پای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در میان است.

البته روشن شدن ارتباطات عجیب ترامپ با عربستان سعودی و امارات ازطریق جورج نادر، از نتایج دیگر تحقیقات مولر بود؛ ارتباطاتی که یک ضلع دیگر آن برخی تجار روسی بوده اند. شاید اگر در این باره نیز رسانه ها همچون ارتباط با روسیه از توان خود بهره گرفته بودند، ماجرا جالب تر از این می شد.

سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ

اگر ثابت شود ترامپ به رییس جمهوری اوکراین درباره تحقیقات از پسر بایدن رشوه داده، باید انتظار مسائلی جدی را برای کاخ سفید داشت. قاعدتا برای آغاز تحقیقات جدی درباره اقدام ترامپ، باید تحقیقات جدی کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شود. از دوران تشکیل دولت آمریکا تاکنون، دو رییس جمهوری استیضاح شده اند: اندرو جکسون و ریچارد نیکسون که هر دو نیز اتفاقا شباهت نزدیکی از نظر طرزتفکر و روش سیاسی به دونالد ترامپ داشتند. درحقیقت، جمهوری خواهان امیدوار بودند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، بتوانند ریگان دیگری در کاخ سفید بیابند؛ اما درنهایت رییس جمهوری با راه وروش ریچارد نیکسون وارد کاخ سفید شد؛ نیکسونی که در پی رسوایی واترگیت، به ترک کاخ سفید مجبور شد. اتفاقا در فقره رسوایی واترگیت نیز نوار پیاده شده سبب شد نیکسون راهی جز استعفا نداشته باشد.

گاردین: تخلفات ترامپ بسیار جدی تر از نیکسون است

روزنامه گاردین با اعتقاد بر اینکه تخلفات ترامپ بسیار جدی تر از نیکسون است، در مقاله ای نوشت: برخلاف رییس جمهوری اسبق آمریکا که رسوایی انتخاباتی داخلی به بار آورد، تخلفات ترامپ کشورهای خارجی را نیز شامل شده و بسیار خطرناک تر هستند. ریچارد نیکسون، رییس جمهوری سابق آمریکا، با سوءاستفاده از قدرت سیاسی خود تلاش کرد بر رقبای خود در دور دوم برای تصاحب این سمت پیروز شود و سپس بر آن سرپوش بگذارد. دونالد ترامپ، رییس جمهوری فعلی، نیز تلاش کرد با کمک همتای اوکراینی خود، رقیبش در انتخابات 2020 را از میدان خارج کند و برای بار دوم رییس جمهوری آمریکا شود. در یک نگاه، می توان گفت تخلف نیکسون شامل سرقتی خرابکارانه (گذاشتن شنود در کمپین انتخاباتی حزب رقیب) بود؛ در حالی که تخلف ترامپ، کشوری خارجی را نیز شامل می شود. با تمام این ها، بازهم موضوع فراتر این ها است.

سوءاستفاده نیکسون از قدرت پس از انتخاب مجددش به عنوان رییس جمهوری آمریکا افشا شد. با اینکه او کلاهبرداری خطرناک بود، در آن زمان، به این نتیجه رسید که بیش از این به دموکراسی آمریکایی ضربه نزند. بااین حال، سوءاستفاده ترامپ از قدرت سیاسی 14 ماه پیش از انتخابات سال 2020 افشا شده است و او اکنون در برهه ای واقع شده است که برای پیروزی در انتخابات حاضر است دست به هر کاری بزند.

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نیکسون در انتظار ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید