ماجرای توئیت های پرحاشیه درباره شرایط اهدای خون در ایران، حکایت فمینیست هایی که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می نمایند!

به گزارش وبلاگ سیما، اخیرا توئیت هایی با مضامین غیر واقعی در مورد شرایط اهدای خون در ایران و در فضای مجازی منتشر شده که با واکنش مسئولان این سازمان روبرو شد.

ماجرای توئیت های پرحاشیه درباره شرایط اهدای خون در ایران، حکایت فمینیست هایی که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می نمایند!

به گزارش خبرنگار اهدای خون اقدامی بسیار خداپسندانه و در عین حال پرفایده است که نه تنها فرد اهدانماینده از آن سود می برد و از خطر ابتلا به بعضی بیماری ها در امان می ماند بلکه با انجام این کار می تواند به نجات افرادی که به دلایل مختلف از جمله بیماری احتیاجمند خون هستند نیز یاری کند. بسیاری از بیمارستان ها و مراکز پزشکی با استفاده از خون اهدا شده جان بیماران خود را نجات می دهند. هر ساله بیش از هزاران نفر برای زنده ماندن وابسته به دریافت خون و یا محصولات خون اهدا شده، هستند. ابتلا به بعضی بیماری های خاص می تواند به سرعت موجب کاهش سطح خون این افراد شود؛ در واقع این بیماران بدون در اختیار داشتن خون کافی قادر به دریافت اکسیژن به میزان کافی نیستند و این مشکل در نهایت منجر به مرگ آنها می شود.

با وجود اعلام های مکرر سازمان انتقال خون، اما همچنان ذخائر خونی با مشکل کمبود روبرو هستند و در این بین هستند افراد سودجویی که با انتشار توئیت های دروغین در مورد سلامت خون های اهدا شده و یا سوالات ضروری که قبل از اهدا از داوطلبان پرسیده می شود، اقدام حاشیه سازی و فریب بعضی کاربران و در نتیجه منصرف کردن آنها از مراجعه به مراکز انتقال خون می شوند.

اخیرا توئیت هایی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن ها اشاره شده سازمان انتقال خون از دریافت خون از خانم های مجرد که دارای روابطی خارج از چارچوب هستند جلوگیری می نماید و در مواردی مشابه سلامت خون های اهدایی را زیر سوال برده اند.

این در حالی است که در همه جای جهان و نه فقط ایران قبل از اینکه فرد داوطلب اقدام به اهدای خون کند، به منظور راستی آزمایی و اطمینان از سلامت اولیه خون اهدایی، فرم هایی را به فرد داوطلب می دهند و از او پرسیده می شود که بعد از انجام خون گیری، برای مصرف بیماران انجام شود یا خیر؟ همچنین اگر فرد رفتار پرخطری داشته باشد، اما بنا به دلایلی از بازگو کردن آن خودداری می نمایند، به راحتی می تواند آن را در فرم مربوطه اعلام کند تا خون دریافتی از چرخه مصرف خارج شود؛ البته این موضوع تنها مختص بانوان نیست.

در این میان بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز با انتشار توئیت هایی سعی در آگاهی بخشیدن هرچه بیشتر و جلوگیری از موج سواری افراد ناآگاه و سودجو حول این موضوع شدند.

سید مرتضی طباطبایی مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ، اظهار کرد: افراد مجرد که ارتباطاتی خارج از کانون خانواده داشته باشند به مدت یک سال معاف از اهدای خون و سایر فرآورده های خونی می شوند.

او با بیان اینکه افراد متاهل از این قاعده مستثنی نیستند، اضافه نمود: این دسته از افراد نیز مانند گروه اول به مدت یک سال از اهدای خون معاف می شوند.

طباطبایی در شرح دلیل معافیت این افراد گفت: این امکان وجود دارد که آلودگی ها پنهان بوده و در نتیجه قابل انتقال به افراد دیگر باشد. به طور کلی کار انتقال خون در ارائه مشاوره بوده و آزمایشات در اولویت بعدی قرار دارند.

او گفت: در اولین گام باید فرد اهدا نماینده سالم باشد و سپس اقدام به خون گیری و آزمایش شود و قرار نیست که از اهدا نماینده ای که رفتار پرخطر و ناسالمی دارد خون گرفته شود و این قانون مستثنی ندارد و درباره خانم ها و آقایان نیز یکسان است.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: طبق استاندارد ها میزان ذخایر خون باید بین 5 تا 7 روز باشد تا این حجم خون علاوه بر تأمین خون بیماران خاص بتواند جوابگوی بیماران بستری در مراکز درمانی باشد.

او گفت: این موضوع ارتباطی به حوادث اخیر ندارد و به دلیل شروع فصل سرما اهدای خون طی سه روز گذشته در تهران به 800 واحد رسید که بسیار اندک بود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون در سطح استان تهران گفت: همزمان با سرد شدن هوا و شروع فصل سرما میزان مراجعه مردم به منظور اهدای خون به مراکز انتقال خون کاهش پیدا می نماید و این مسئله موجب کمبود مقطعی در گروه های خونی خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر کمبود هایی در گروه های خونی O منفی، AB مثبت و A مثبت وجود دارد. امیدوارم مردم در کار خداپسندانه اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

در شرایطی که خون اهدا شده برای افراد احتیاجمند به آن بسیار حیاتی و با اهمیت است، نتایج تحقیقات نیز این موضوع را ثابت نموده است که فرد اهدا نماینده نیز قطعا از اهدای خون سود می برد.

از جمله مزایای انتقال خون می توان به سوزاندن کالری، کاهش میزان سطح آهن، کاهش استرس و داشتن احساس رضایت از انجام این کار و همچنین شناسایی بیماری های احتمالی در بدن اشاره نمود.

جالب است بدانید؛ هر بار که فرد داوطلب اقدام به اهدای خون می نماید، 650 کالری را می سوزاند.

اهدای خون موجب می شود فرد به این باور برسد که توانسته است بر زندگی دیگران تاثیر مثبتی بگذارد. در واقع با هربار اهدای خون فرد اهدا نماینده می تواند جان 3 نفر را نجات دهد و از این طریق احساس خوبی نسبت به انجام آن خواهد داشت و نوعی رضایت از خویش را تجربه می نماید. علاوه بر این؛ اهدای خون می تواند استرس فرد را کاهش دهد.

وجود آهن بیش از حد در خون قطعا برای سلامتی افراد مضر خواهد بود چراکه می تواند اندام های مختلف بدن از جمله کبد و قلب را تحت تاثیر قرار داده و نحوه کارکرد آن ها را مختل کند. از این رو با هدای خون می توان سطح آهن اضافی بدن را به راحتی کاهش داد.

انجام یک معاینه فیزیکی ساده و تست خون کوتاه قبل از اهدای خون اولین اقداماتی است که برای فرد انجام می شود؛ از این رو فرد اهدا نماینده به راحتی می تواند از وجود بیماری های احتمالی آگاه شود.

اهدای خون در کنار مزایای خود بعضی عوارض را نیز به همراه دارد. اگر این کار به درستی انجام شود، اهدای خون کاملا ایمن خواهد بود و در غیر اینصورت و استفاده مجدد از سرنگ از سوی بانک خون می تواند احتمال ابتلای فرد به یک عفونت خونی را افزایش دهد. از جمله عوارض اهدای خون می توان به سرگیجه، احساس ضعف، احساس سبکی سر و تهوع اشاره نمود.

لازم به ذکر است؛ علائم ذکر شده معمولاً طی سه روز پس از اهدای خون از بین می رود و فرد به روال عادی زندگی بر می شود.

معمولا فرد باید قبل از اهدا اقدام به ثبت نام کند و پس از آن سابقه پزشکی خود را در فرم های مربوطه ارائه دهد و در نهایت یک معاینه فیزیکی را انجام دهد. انجام این اقدامات به این دلیل است که فرد اهدانماینده مبتلا به بیماری هایی نباشد که با اهدای خون به سایر افراد احتیاجمند نیز منتقل کند. در صورت منفی بودن این تست فرد گزینه مناسبی برای اهدای خون خواهد بود.

زمان اهدای خون به طور متوسط 8 تا 10 دقیقه خواهد بود، اما در صورتی که فرد اقدام به اهدای یک محصول خونی مانند پلاکت یا پلاسما کند، این فرآیند می تواند تا 2 ساعت زمان ببرد.

مصرف صبحانه قبل از مراجعه به پایگاه اهدای خون از افت قند خون جلوگیری می نماید و در نتیجه فرد اهدا نماینده احساس ضعف نمی نماید. در صورتی که فاصله زمانی خوردن صبحانه و اهدای خون کم باشد، فرد احساس تهوع شدیدی می نماید. همچنین در صورتی که فرد از شب قبل و صبح، مقدار زیادی آب بنوشد با مشکلاتی مانند سرگیجه، ضعف و از هوش رفتن در اثر افت فشار خون روبرو نمی شود.

پس از انتها فرآیند اهدای خون، فرد اهدا نماینده می تواند طبق روال گذشته اقدام به خوردن و آشامیدن کند.

در تمام ایام سال قطعا احتیاج به خون های اهدایی وجود دارد. اما توصیه می شود اغلب در زمان هایی اقدام به اهدای خون کنید که این احتیاج بیشتر از سایر روز های عادی است. ایام تعطیل، ماه های بسیار سرد یا گرم سال و همچنین ماه رمضان زمان مناسب تری به منظور اهدای خون است چراکه در این مواقع میزان مراجعه نمایندگان بسیار پایین است و در نتیجه ذخایر خونی بسیار کم می شود.

همچنین در صورتی که شغل و حرفه فرد همراه با فعالیت بدنی سنگین باشد، بهتر است در زمان هایی که مشغولیت کمتری دارد و یا در روز های تعطیل اقدام به اهدای خون کند.

توصیه می شود از دو هفته قبل از اهدای خون، مصرف منابع اصلی آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. انجام این کار نه تنها برای فرد اهدا نماینده مفید است و موجب افزایش سطح آهن خون فرد می شود، بلکه خون اهدا شده مفیدتر خواهد بود.

بهتر است قبل از اهدای خون از نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه استفاده نکنید چراکه این خوراکی ها موجب افزایش خروج آب از بدن می شوند. همچنین باید از مصرف غذا های چرب اجتناب کنید چراکه این احتمال وجود دارد که چربی وارد شده به خون، نتیجه آزمایش های اجرا شده مربوط به بیماری های عفونی را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ماجرای توئیت های پرحاشیه درباره شرایط اهدای خون در ایران، حکایت فمینیست هایی که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای توئیت های پرحاشیه درباره شرایط اهدای خون در ایران، حکایت فمینیست هایی که از هر فرصتی برای خودنمایی استفاده می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید