مجموعه 5 جلدی انرژی برای آینده منتشر شد

به گزارش وبلاگ سیما، تهران- خبرنگاران- مجموعه کتاب های انرژی برای آینده که درباره استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر مانند سوخت های فسیلی و انرژی های پایدار مانند انرژی خورشیدی، انرژی آب و سایر انرژی های نوین بحث و گفتگو می نماید، به همت موزه ملی علوم و فناوری منتشر شد.

مجموعه 5 جلدی انرژی برای آینده منتشر شد

به گزارش روز شنبه گروه علمی وبلاگ سیما از روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری، این مجموعه پنج جلدی شامل کتاب های انرژی زیست توده، تغییرات آب و هوایی کره زمین، توسعه پایدار و زندگی پایدار، ردپای کربن ما و مراقبت از کره زمین است که در خاتمه هر کدام از این کتاب ها، یک فعالیت عملی برای فراوری انرژی های پایدار و سازگار با محیط زیست آمده است که نوجوانان را برای مشارکت در این راه تشویق می نماید.

بنابر این گزارش، درکتاب انرژی زیست توده (بیومس) آمده است: همه جانداران روی کره زمین، منبع فراوری انرژی اند و شکلی از انرژی به شمار می آیند. بیومس یا زیست توده از گیاهان و حیوانات و فضولات دامی و انسانی که منشاء آلی دارند به دست می آید. اکنون در بسیاری از کشورها برای فراوری نیروی الکتریسیته و تأمین روشنایی و مصارف گرمایشی و حرارتی خانه ها، از این نوع انرژی استفاده می گردد.

این کتاب درباره انواع منابع انرژی زیست توده و استفاده هرچه کارآمد تر از آن ها بحث می نماید. بدون شک، استفاده از انرژی مواد زیستی یکی از راهکارهای فراوری انرژی پایدار برای تأمین انرژی مورد احتیاج ما در آینده است. نوجوانان ضمن مطالعه این کتاب با انرژی زیست توده آشنا می شوند.

در کتاب تغییرات آب وهوایی کره زمین که به مقوله افزایش کربن دی اکسید توجه نموده است، می خوانیم: ما در دوره ای زندگی می کنیم که سرشار از منابع انرژی است. اما کارخانه ها، وسایل نقلیه و نیروگاه هایی که برای تأمین روشنایی و گرمایش خانه هایمان نیروی الکتریسیته فراوری می نمایند، گاز کربن دی اکسید فراوانی در جوّ زمین منتشر می نمایند. افزایش روزافزون این گاز سبب بالا رفتن دمای کره زمین و دگرگونی در شرایط آب و هوایی شده است و درنتیجه خشک سالی، بالاآمدن سطح آب دریاها، تخریب محیط زیست و تغییرات اقلیمی آینده کره زمین را تهدید می نماید. دانشمندان و دولت ها برای توسعه پایدار درصدد یافتن منابع انرژی نوین هستند که زندگی بهتری را برای نسل آینده فراهم نمایند. خوانندگان ضمن مطالعه این کتاب با عواقب دگرگونی در آب و هوای کره زمین، فناوری های استفاده از منابع انرژی نوین و راهکارهای جلوگیری از انتشار کربن بیشتر در جوّ زمین آشنا می شوند.

کتاب ردّپای کربن ما هم درباره کاهش گازهای گلخانه ای می نویسد: همه ما ردّپای کربن فراوری می کنیم. ردّپای کربن مجموعه ای از گازهای گلخانه ای است که هر فرد در محیط پخش می نماید. وقتی ما برای تأمین انرژی مورد احتیاجمان سوخت های فسیلی را می سوزانیم، گاز کربن دی اکسید را وارد جوّ زمین می کنیم. استفاده از روش بازیافت، وسایل حمل و نقل عمومی به جای اتومبیل شخصی و جلوگیری از اتلاف انرژی از جمله شیوه های کاهش ردّپای کربن است. نوجوانان ضمن مطالعه این کتاب با تأثیراتی که سبک زندگی شان در افزایش یا کاهش ردّپای کربن دارد، آشنا می شوند.

چهارمین کتاب منتشر شده از سوی موزه ملی علوم و فناوری هم با عنوان توسعه پایدار و زندگی پایدار به جوامع سبز اشاره دارد که در آن می خوانیم: مردم دنیا تا چه اندازه با زندگی سبز و توسعه پایدار آشنا هستند؟ استفاده از وسایل نقلیه و مصرف بی رویه انرژی، محیط زیست ما را تهدید می نماید و آینده کره زمین را به خطر می اندازد. استفاده بهینه از انرژی، صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از منابع انرژی جایگزین و انرژی های پاک و بازیافت؛ از جمله شیوه های کارآمد برای توسعه پایدار و زندگی پایدار هستند. زندگی پایدار بر کاهش استفاده از منابع طبیعی زمین تأکید می نماید. نوجوانان ضمن مطالعه این کتاب با رفتارهای زسیت محیطی که لازمه حفاظت از منابع طبیعی زمین و سلامت محیط زیست است آشنا می شوند.

مراقبت از کره زمین هم کتاب دیگری است که ضمن یادآوری تغذیه و زندگی سبز درباره راه رسیدن به آن می گوید که همه ما از تأثیراتی که فعالیت های روزانه مان در کره زمین به وجود می آورند مطلع هستیم. انتخاب زندگی سبز و تغذیه سبز یکی از راهکارهای مهم در جهت توسعه پایدار، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از محصولات غذایی ارگانیک و محلی است. خریدن محصولات غذایی و کالاهایی که وارداتی نیستند، استفاده از محصولات بازیافتی، پرورش مواد غذایی در باغچه های خانگی مان، تهیه کود کمپوست از زایدات به منظور کاهش حجم زباله، استفاده از وسایل برقی کم مصرف نمونه هایی از انتخاب سبک زندگی و تغذیه سبز است که سلامت محیط زیست و سالم سازی کره زمین را تضمین می نماید. نوجوانان ضمن مطالعه این کتاب با شیوه های سبک زندگی سبز و توسعه پایدار آشنا می شوند.

علمی*9294*1485

منبع: ایرنا

به "مجموعه 5 جلدی انرژی برای آینده منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه 5 جلدی انرژی برای آینده منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید