می خواهم خوب بشنوم

به گزارش وبلاگ سیما، خبرنگاران/خراسان جنوبی یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت ها که در طی سال های اخیر توجه ویژه ای به آن معطوف شده، غربالگری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن غربالگری شنوایی است.

می خواهم خوب بشنوم

اختلالات شنوایی به عنوان شایع ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد هستند و هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می گردد و نقش مهمی در کاهش هزینه ها و پیامدهای ناشی از آن در خانواده و اجتماع خواهد داشت.

به گزارش وبلاگ سیما، متاسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین 2.5 تا 3 سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مسائل زبانی و ارتباطی به دنبال آن مسائل تحصیلی، اجتماعی، روانی، شغلی، فرهنگی و مالی می گردد و بالطبع بار سنگین مالی، اجتماعی بر جامعه وارد می گردد.

برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران

این برنامه با هدف کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخوران انجام می گیرد. این برنامه از جمله طرح های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال 84 در کشور شروع و در استان خراسان جنوبی از نیمه دوم سال 87 با پوشش 8 درصدی شروع و در حال حاضر به پوشش 100 درصدی جامعه هدف رسیده است.

مرحله اول غربالگری(بیماریابی)، قبل از یک ماهگی انجام می گردد. در این مرحله که قبل از یک ماهگی انجام می گیرد و تمامی نوزادان در بدو تولد قبل از اینکه از بیمارستان ترخیص شوند شنوایی آن ها به یاری دستگاه های مجهز و پیشرفته و انجام تست های سریع، ساده، ارزان و بی خطر با هدف جداسازی نوزادان مشکوک به کم شنوایی انجام می گردد.

مرحله دوم تشخیص بوده که قبل از سه ماهگی انجام می گردد. نوزادانی که به هر دلیل در مرحله اول مشکوک به کم شنوایی تشخیص داده شده اند برای انجام معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی به یاری ابزار تشخیص مجهز تر به مراکز شنوایی سنجی معرفی می شوند.

هدف از این مرحله رد و تایید کم شنوایی و معین کردن نوع و میزان آن و همچنین هدایت والدین برای تکمیل مرحله بعدی است.

مرحله سوم مداخله است که قبل از 6 ماهگی انجام می گردد. نوزادی که در مرحله تشخیص، کم شنوایی آن به تایید نهایی رسیده است، برای درمان و یا توانبخشی به موقع و زودهنگام به مراکز طبی و توانبخشی معرفی می گردد.

در سطح اول (غربال)، هزینه اندکی از خانواده ها بر اساس تعرفه دولتی معین شده از سوی سازمان بهزیستی کشور دریافت می گردد و درصورت ارجاع به مرحله دوم یعنی ارجاع به شنوایی شناسان طرف قرارداد بهزیستی شهرستان ها، بچه ها به صورت رایگان معاینه می شوند.

همچنین در صورت تجویز سمعک به خانواده های نیازمند، از طرف سازمان سمعک تحویل می گردد.

سیاست های کلان سازمان بهزیستی در راستای ارتقاء سطح سلامت مردم، افزایش رفاه اجتماعی، کاهش بار ناشی از آسیب های اجتماعی و معلولیت­ ها به وسیله بروز و شیوع آن ها و ارتقاء فرهنگ سلامت و افزایش مشارکت بخش غیردولتی در ارائه خدمات وکاهش تصدی گری دولت درامور محوله به منظور بهبود ارائه خدمات به مردم و جلب مشارکت غیردولتی است.

گسترش عدالت اجتماعی و ارائه خدمات تشخیصی در مناطق محروم و صعب العبور، کنترل در پیشگیری از معلولیت­ها با اجرای طرح های پیشگیرانه من جمله غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد ، غربالگری شنوایی بچه ها 3 تا 5 سال و غربالگری تنبلی چشم بچه ها 3 تا 6 ساله، شناسایی علل بروز معلولیت­ها، مداخله به هنگام به وسیله تشخیص و درمان به موقع و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی و بهبود شیوه زندگی انسان ها با کنترل و درمان به موقع بیماری ­ها و تاکید بر پیشگیری اولیه از دیگر سیاست هاست.

برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران در کشور 14 ساله و در استان 11 ساله شد.

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت وگو با وبلاگ سیما اظهار کرد: پیشگیری در راستای ارتقاء سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های بهداشتی نقش عمده ای دارد.

وی اضافه نمود: یکی از ابعاد مهم این مسئله که در طی سال های اخیر روز به روز توجه بیشتری به آن معطوف شده، غربالگری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن، غربالگری شنوایی در بدو تولد است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: قریب به یک میلیارد نفر در سراسر دنیا با ناتوانی زندگی می نمایند که از این آمار، در حدود 275 میلیون نفر دارای کم شنوایی هستند.

عرب نژاد با بیان اتینکه حدود 5 میلیون نفر دارای کم شنوایی عمیق هستند، اضافه نمود: برنامه غربالگری از نیمه دوم سال 87 در استان اجرا و در طی این 10 سال بالغ بر 150 هزار و 790 نوزاد در بدو تولد در زایشگاه های استان، تحت پوشش برنامه قرارگرفته اند.

وی اضافه نمود: همچنین 1736 کودک بیمار تشخیص داده شده است که از این مجموع 1650 کودک شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند و از مجموع 160 کودک کم شنوای شناسایی شده 144 کودک سمعک دریافت نموده که 108 کودک سمعک دولتی توسط سازمان دریافت نموده اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: 36 نفر نیز سمعک غیردولتی و 31 کودک کاشت حلزون شده اند و از این مجموع 101 کودک در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا سازمان بهزیستی پذیرش و تحت آموزش های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفته اند.

عرب نژاد ادامه داد: کلاس های تربیت شنیداری نیز پس از کاشت حلزون با نظارت مرکز کاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این بچه ها در این مراکز برگزار می گردد.

پوشش 100 درصدی موالید استان در امسال

وی اظهار کرد: 100 درصد موالید استان در 11 ماهه نخست امسال تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: در 11 ماهه نخست امسال 14302 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

عرب نژاد ادامه داد: از این مجموع 220 کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس از ارزیابی تشخیصی 121 کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند که در نهایت از مجموع 41 کودک، تعداد 18 کودک مورد مداخلات طبی (دارویی) قرار گرفتند و 23 کودک، دچار کم شنوایی، ملایم تا عمیق، شناسایی و تحت مداخلات توانبخشی قرار گرفته و 23 کودک سمعک دریافت کردند.

وی اضافه نمود: از این تعداد 19 سمعک بصورت رایگان به بچه ها بی بضاعت به وسیله اداره کل بهزیستی استان تحویل شده است و همچنین شش کودک در مرحله کاشت حلزون هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی توضیح داد: در حال حاضر این برنامه در استان با همکاری و تعامل تنگاتنگ دستگاه های اجرایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند و اداره کل ثبت احوال استان در حال انجام است.

عرب نژاد اظهار کرد: تمام زایشگاه های استان به عنوان مراکز دائمی غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد در استان در طول سال فعالیت نموده و در حال حاضر استان خراسان جنوبی، دارای 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه است.

وی اعلام کرد: همچنین 20 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان، در حال ارائه خدمت به همشهریان هستند و در حال حاضر 21 مجری غربالگری آموزش دیده و 16 مسئول پیگیری، برای پیگیری بچه ها شناسایی شده در برنامه تا حصول نتیجه درمان، چهار کارشناس شنوایی شناس در کلینیک های ارزیابی شنوایی شناسی و 11 نفر متخصص گوش و حلق و بینی و اطفال در استان در برنامه همکاری دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد: همچنین 15 موسسه غیردولتی تحت نظارت اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی به عنوان بخش غیردولتی و دو مرکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا در شهرستان های بیرجند و قاین در این برنامه فعالیت دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "می خواهم خوب بشنوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می خواهم خوب بشنوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید