ویروس کرونا با فعال کردن آبشار ایمنی به کدام اندام های بدن آسیب می رساند؟

به گزارش وبلاگ سیما، ویروس کرونا وقتی به بدن انسان وارد می گردد ممکن است آبشار ایمنی را در بدن فعال کند. با فعال شدن آن علاوه بر ریه، کبد، قلب، کلیه و احتمالا مغز دچار آسیب می گردد.

ویروس کرونا با فعال کردن آبشار ایمنی به کدام اندام های بدن آسیب می رساند؟

به گزارش وبلاگ سیما به نقل از ایرنا، دکتر سیاوش منصوری فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان خاتم الانبیا (ص) درباره عوارض بیماری کرونا توضیح داد: کرونا از خانواده ویروس هایی است که از قبل هم در جهان وجود داشته منتهی این نوع ویروس که کووید 19 است، مانند ویروس های قبلی خیلی شناخته شده نیست.

وی گفت: براساس تحقیقات اجرا شده اثراتی که ویروس جدید کرونا بر بدن انسان می گذارد بیشتر روی سیستم ایمنی بدن است. بعد از این که این ویروس وارد بدن فرد می گردد اگر ایمنی فرد ضعیف باشد و بیماری را بگیرد، دیگر از آن به بعد بیشتر عوارض این بیماری را سیستم ایمنی بدن ایجاد می نماید نه خود ویروس.

فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: وقتی تکثیر ویروس در بدن اتفاق می افتد اگر خیلی زیاد باشد، سیستم ایمنی بدن را فعال می نماید و براساس تحقیقات صورت گرفته این کروناویروس بیشترین بخش هایی که هدف قرار می دهد ریه است.

  • اندام هایی که در معرض خطر قرار دارند

منصوری توضیح داد: این ویروس بعد از ریه، کلیه را هدف قرار می دهد و بعد از این دو مورد در سیکلی به نام گرفتاری چند اندامی قرار می گیرد. در این مورد یکی از اندام هایی که می تواند درگیر کند کبد فرد بیمار است.

وی با اشاره به این که هنوز اثراتی که این ویروس روی کبد بیمار می گذارد خیلی آنالیز نشده است، اما به احتمال زیاد در حد نارسایی کبد است، گفت: پس از آن این ویروس روی قلب اثر می گذارد و با ملتهب کردن عضله قلب آن را دچار نارسایی می نماید. بنابراین کسانی که از نظر سیستم قلبی، ریوی یا کبدی و حتی کلیوی ضعیف هستند بیشتر در معرض عوارض این ویروس قرار می گیرند.

  • درمان ویروس کرونا

این فوق تخصص اظهار کرد: اولین چیزی که برای این بیماری تعیین شده این است که درمان خاصی جز پیشگیری ندارد. درمان هایی که انجام می گردد تا حدی می تواند یاری کند و خیلی زیاد نیست. نباید فکر کنیم وقتی این بیماری را گرفتیم می توانیم با داروهای مختلف خیلی خوب این بیماری را کنترل کنیم؛ چراکه تقریبا اثرات بیماری و این ویروس روی سیستم ایمنی بدن عمل می نماید.

وی ادامه داد: درگیری ریه ها در این بیماری مستقیم برای خود ویروس نیست. ویروس وقتی به بدن انسان وارد می گردد می تواند مثل بسیاری از ویروس ها از بین برود، ولی ممکن است آبشار ایمنی را در بدن فعال کند. فعال کردن این آبشار ایمنی به بدن صدمه می زند. احتمالا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند این ویروس را زود می گیرند و کسانی که سیستم ایمنی بدنشان نمی تواند بدن را تنظیم کند این ویروس را تکثیر می نماید و باعث می گردد اثرات این عوامل ایمنی ریه، کبد، قلب، کلیه و احتمالا مغز را درگیر کند.

  • عوارض درازمدت کروناویروس چیست؟

منصوری یادآور شد: با توجه به این که این عارضه کوتاه مدت و حاد است، در مورد عوارض درازمدت آن نیز هنوز آنالیز نشده است. اگر هم در جهان آنالیز شده باشد، آن را با سارس و مرس که قبلا جزو بیماری های همه گیر بوده است، مقایسه می نمایند. بنابراین در مورد اثرات سوء خود این بیماری آنالیز نشده اما آنچه مسجل است، ریه اولین جایی است که درگیر می گردد و سپس روی کلیه ها و قلب و تا حدی نیز کبد اثر می گذارد.

  • پایش اطرافیان بیمار

این فوق تخصص گفت: انجام تست های مختلف و در نتیجه پیدا کردن بیمار در این نوع بیماری به این دلیل است که اطرافیان این بیماران پایش شوند. پیش از این مشکل این بود که بیماران به ما مراجعه می کردند و ما یا آن ها را بستری می کردیم یا به آن ها دارو می دادیم، اما متاسفانه اطرافیان آن ها پایش نمی شدند. اگر بیمار الان به مراکز درمانی مراجعه کند باید دید با چه کسانی تماس داشته است.

وی اضافه کرد: برای کنترل ویروس کرونا باید اطرافیان بیمار پایش شوند. این که هزار مریض درمان گردد خیلی خوب است، اما کافی نیست. باید اطرافیان بیماران را نشاندار کنیم تا با کسی تماس نداشته باشند وگرنه این ویروس با بی تفاوتی مردم نه تنها کنترل نخواهد شد، بلکه یک فاجعه عظیم در ایران ایجاد خواهد نمود.

  • نقش مردم در ریشه کنی این بیماری

منصوری توضیح داد: تنها راه ریشه کنی این بیماری انجام دستورالعمل های بهداشتی صادرشده در کشور توسط مردم است. مردم باید جدی بگیرند؛ چراکه این بیماری به گونه ای است که سیستم ایمنی فرد بتواند این ویروس را همانند دیگر ویروس ها از بدن خارج کند و بتواند در برابر آن به درستی عمل کند. مردم نباید فقط به خود ویروس توجه نمایند، بلکه باید به سیستم ایمنی افراد مختلف و همراهان خود توجه داشته باشند.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: سیستم ایمنی افراد با یکدیگر تفاوت دارد ؛ بنابراین نباید از این مقوله بی تفاوت گذشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "ویروس کرونا با فعال کردن آبشار ایمنی به کدام اندام های بدن آسیب می رساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا با فعال کردن آبشار ایمنی به کدام اندام های بدن آسیب می رساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید