پرسونال برندینگ چیست

به گزارش وبلاگ سیما، شاید شما هم تا به حال بارها و بارها واژه برندینگ را شنیده باشید و افرادی را به دنبال ساختن برندینگ شخصی هستند را ملاقات نموده باشید. زمانی که از بازاریابی و برندهای تجاری مختلف صحبت می کنیم، در واقع به موفقیت نامی که پشت آن برند قرار گرفته اشاره داریم و اینکه فردی توانسته با پافشاری بر ایده ها و دنباله گیری های خود قدمی در جهت کارآفرینی بردارد و به موفقیتی نسبی در کسب و کار دست پیدا کند.

پرسونال برندینگ چیست

ممکن است از خود بپرسید اصلا پرسونال برندینگ چیست و اصلا چطور می توان یک برندینگ شخصی راه اندازی کرد برای ورود به بازار تجارت و کسب و کار و ایجاد یک برندینگ شخصی، قبل از هر چیزی افراد به دانش، مهارت و آشنایی با کنترل برند خود احتیاج دارند. گاهی گمان می گردد که ایجاد برندینگ شخصی کاری سخت و دور از انتظار برای عموم مردم است، اما باید بدانید که زمانی که دانش و همت کافی برای راه اندازی یک کسب و کار داشته باشید، می تواند تا هر جایی که می خواهید اوج بگیرید و به پیروزیت های بزرگی نیز دست پیدا کنید. بهتر است در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا در وهله اول بدانید که پرسونال برندینگ چیست و در کنار آن با هر آن چیزی که ضروری است در خصوص برندینگ شخصی بدانید، آشنا شوید.

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی، به فرآیند معین شخصیت شما برای مخاطبین اشاره دارد که ارتباط دقیقی نیز با ارزش ها، اعتقادات، اهداف و روینمودهای شما دارد. حال برای اینکه دقیقا با مفهوم اینکه پرسونال برندینگ چیست آشنا شوید، لحظه ای به برندهای بزرگ و شناخته شده همچون نایک فکر کنید.

اهدافی که نایک برای برندینگ شخصی خود در نظر گرفت حمایت از ورزشکاران، ارائه محصولاتی با کارایی بالا و همچنین حمایت از مشتریانی است که قصد دارند زندگی فعال و سالمی داشته باشند. زمانی که به تبلیغات برند نایک در مجلات، روزنامه ها، برنامه های تلوزیونی و شبکه های اجتماعی نیز نگاه کنید متوجه می شوید که تمامی این فاکتورها را به عنوان شخصیت این برند مشاهده می کنید.

این موضوع دقیقا همان رویکردی است که هر فرد برای ایجاد برندینگ شخصی به آن احتیاج دارد. شاید شما قصد تبلیغات در مجلات و تلویزیون را نداشته باشید اما باید بدانید که برای به وجود آوردن یک برند شخصی باید به وسیله این فاکتورها با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و پیغام خود را به آنها برسانید.

در واقع مفهوم اینکه برندینگ شخصی چیست به این موضوع اشاره دارد که شما خود را چگونه به مخاطب نشان می دهید و چه تصویری از خود در ذهن ها ایجاد می کنید. مجموعه ای از مهارت ها، تجربیات و شخصیت ها که قرار است جهان شما را با این مفاهیم نظاره کند و نگرش، افکار و مقاصد شما را منعکس کند. اینکه برندینگ شخصی چیست نشان می دهد که شما قصد دارید چطور دیده شوید و تجارت شما چه ویژگی متمایزی نیست به سایر برندهای رقیب دارد و این شما را منحصر به فرد می نماید.

تعریف اینکه برندینگ شخصی چیست دقیقا اشاره به نگرش و تصویری دارد که قرار است شما در ذهن مخاطب خود هک کنید تا مخاطبانتان شما و برندتان را از زاویه ای دیگر ببینند. مسلما در تصویرسازی و تشکیل این نگرش عوامل متعددی نظیر اهداف و نگاه شما در تشکیل برند، نحوه تصویربرداری رسانه ها از شما و بازخوردهایی که مخاطبین شما در رسانه ها دست به دست خواهند کرد، دخیل خواهند بود.

شاید تا قبل از دیجیتالی شدن جهان و پیش رفتن همه امور از راه اینترنت، اینکه پرسونال برندینگ چیست، تنها به کارت ویزیتی که هر فرد برای کسب و کارش داشت خلاصه می شد و یا تصویری از برند و چهره تبلیغاتی که بارها و بارها از تلویزیون پخش می شد و صدای و یا آوازی که هر روز از رادیو برای تبلیغ شنیده می شد؛ اما امروزه هر اقدام کوچکی در رسانه های اجتماعی به سرعت در سراسر جهان پخش می گردد و مورد بحث و بازخورد عموم مردم قرار می گیرد و در تصویر برند شما در ذهن عام تاثیر می گذارد.

چرا باید برند شخصی خودتان را راه اندازی کنید!

تا به اینجای مقاله با این موضوع که پرسونال برندینگ چیست تا حدودی آشنا شدید، اما باید بدانید که همه چیز آنقدر هم که به نظر می رسد پیچیده نیست و گاهی افراد بدون آنکه حتی بدانند دست به را ه اندازی برندینگ شخصی خود می زنند. زمانی که شما اقدام به نشر یک پست در وبلاگ یا شبکه های اجتماعی تان می کنید و در آن جنبه هایی از شخصیت خود را برای خوانندگان مطرح می کنید، ناخودآگاه برندینگ شخصی خودتان را نیز با همان محتوا انتشار می دهید. ایجاد برندینگ شخصی به شما اجازه می دهد تا بر روی جایگاه راننده بنشینید و افکار مخاطب را در خصوص خودتان آنطور که دوست دارید راهنمایی کنید، تا شما و زندگیتان را به آن شکلی که شما دوست دارید ببینند.

قرار نسیت مثل شخصیت های سینمایی فیلم بازی کنید و شخصیتی دروغین از خودتان بسازید اما می توانید تنها جنبه هایی از زندگیتان را که دوست دارید به دیگران نشان دهید و دانش و اهداف خودتان را با آنها در میان بگذارید.

در پرسونال برندینگ شما این فرصت این را دارید تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید و از این طریق ارتباط بهتر و اعتماد برانگیزتری با مخاطبین خود برقرار کنید. دقیقا شبیه به زمانی که قرار است انتخابات صورت بگیرد.این روال کار است و در تمام جهان نیز به همین صورت شکل می گیرد که شرکت نمایندگان با معرفی خود، علایق، اهداف، برندینگ شخصی که از خود در ذهن مخاطب ایجاد می نمایند، بدون اینکه حتی ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشند، نظر آنها را جلب می نمایند و رای به دست می آورند.

اهمیت پرسونال برندینگ!

برای اینکه بدانید اهمیت پرسونال برندینگ چیست و چرا راه اندازی آن برای شما بسیار موثر خواهد بود، بهتر است بدانید که برندینگ شخصی شما و محصول و خدماتتان را از همه متمایز می نماید، شما می توانید از این طریق دانش، مهارت تخصصی و همچنین محصولات خود را به مخاطبین ارائه دهید و برای مدتی طولانی در ذهن ها ماندگار شوید. مهم ترین مساله ای که در این میان وجود دارد این است که همه افراد برای اینکه بتوانند محصول و خدمات خود را معرفی نمایند و در واقع محصول و یا خدماتی ارائه دهند، در ابتدا باید برندینگ خود را با توجه به اهداف، افکار و روینمودهایشان به معرض نمایش بگذارند و مخاطبین را جذب نمایند و با آنها ارتباط و پیوند بالقوه برقرار نمایند و بعد محصول و خدماتشان را ارائه دهند.

مواردی که باید در برندینگ شخصی به آنها توجه کنید!

ایجاد یک برندینگ شخصی احتیاج به تامل و برنامه ریزی گسترده دارد. باید فکر کنید و در وهله اول خودتان را بهتر بشناسید و که شاید خیلی از افراد این مرحله از کار را نادیده می گیرند، بعضی از افراد خود را به گونه ای سخت توصیف می نمایند و بعضی بیشتر خودشان را با توجه به اهدافی که در آینده دارند و چیزی که دوست دارند باشند، معرفی می نمایند که البته معمولا روش درست و موثری نخواهد بود.

اگر هدف اصلی شما از برندسازی شخصی، ایجاد بهبود در کسب و کارتان است، قبل از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان هدفتان را به خوبی شناسایی نموده اید، زیرا مهم ترین موضوع برای ایجاد برندینگ شخصی این است که برای مخاطب از خود و اهدافتان بگویید و به افراد نشان دهید که دغدغه شما مراقبت و حل مسائل و مسائل افراد است. بخش مهمی از برندینگ شخصی شما ارائه راهکار مناسب برای حل مسائل است و نمی خواهید با بیان چند جمله کلیشه ای تنها مخاطب جذب کنید.

این موضوع را همواره به یاد داشته باشید که مردم با شرکت ها معامله نمی نمایند، آنها از افراد و برندهایی خرید می نمایند که دوست دارند و به آنها حس خوبی دارند. روابطی مبتنی بر اعتماد و پیوند های متقابل که در برندینگ شخصی نهفته است و بازتابی که هر شرکت از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد نموده است باعث ایجاد ارتباط و استفاده از خدمات یا محصولاتشان می گردد.

در بسیاری از شرکت های بزرگ نیز افراد و شخصیت هایی هستند که برای پیشبرد این رسالت گماشته شده اند و یا برای تبلیغ خود همواره از چهره ای خاص و دوست داشتنی و شناخته شده استفاده می نمایند و او را به عنوان شخصیت اصلی برند خود معرفی می نمایند و در مشاغل کوچک این خود شما هستید که باید آن چهره محبوب را از خودتان بسازید و اعتمادها را به سوی خود جلب کنید.

مهم ترین مسائلی که در برندینگ شخصی به آنها باید توجه کنید عبارتند از:

1-شخصیت خود را بسازید

بهتر است همه چیز را از خودتان آغاز کنید، زیرا شما منحصر به فردترین کسی هستید که شاید هیچکس دیگری در جهان شبیه تان نباشد. نقاط قوت خود را بشناسید و صفات مثبت شخصیتی خود را همانند دقت، شجاعت، بی باکی، سرسختی، برونگرایی و درونگرایی و هر خصلت دیگر را یادداشت کنید و با خود فکر کنید که کدام خصلت شما می تواند برای مخاطبین تان جذاب باشد. سعی کنید آن خصوصیات را در خودتان تقویت کنید و نشان دهید با استفاده از آن می توانید برندی قدرتمند برای خودتان داشته باشید.

2-به خودتان به عنوان یک برند ایمان داشته باشید

بسیاری از متخصصان و صاحبان برند حتی به خودشان برای انتخاب نام برند زحمت نمی دهند و خودشان را به عنوان یک برند نمی بینند. بهتر است با خودتان صادق باشید و بدانید زمانی که قرار است چیزی عرضه کنید و یا عقاید و افکارتان را با دیگران در میان بگذارید، پس شما یک برندینگ شخصی دارید و باید به این موضوع ایمان داشته باشید.

3-خودتان را با همه کاستی ها و قوت ها بپذیرید

شما هم همانند هر انسان دیگری نقاط قوت و ضعفی دارید و اگر بخواهید برندی را به بازار ارائه دهید، باید قبل از هر چیز خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید و حتی از بیان نقاط ضعف خود نترسید. البته لازم نیست همه مسائل خصوصی زندگی خودتان را بازگو کنید اما باید بتوانید نسبت به چیزی که نمی دانید صادق باشید و قبول کنید همه انسان ها همین گونه هستند و ممکن است در خصوص خیلی از چیزها بی اطلاع باشند.

4-وب سایت خودتان را راه اندازی کنید

داشتن یک برندینگ شخصی در کنار معرفی خوب و کاربردی به مخاطب امکانپذیر است. بهتر است برای خود وب سایت بزنید و از این بستر شخصی برای ارائه محصولات، خدمات و ارتباطات خود با مخاطبانتان بهره ببرید.

5-برای اشتراک پست یا مطلب، اهداف خود را به خوبی معین کنید

شاید تا به حال متوجه شده باشید که برندینگ شخصی چیست، اما هیچگاه نباید فراموش کنید که برای اینکه در کارتان پیروز شوید احتیاج به برنامه ریزی حتی برای کوچک ترین کارهایتان دارید. برای هر پستی که قرار است با مخاطبین تان در میان بگذارید، باید هدف داشته باشید و نباید فراموش کنید که اگر مخاطبین را از خودتان ناامید کنید، ممکن است آنها هیچ گاه دیگر به برند شما برنگردند و گمان نمایند که شما هیچ مزیتی نسبت به رقبایتان ندارید و چیز مهمی برای ارائه کردن ندارید.

به یاد داشته باشید…

پرسونال برندینگ یک شبه و به سرعت به وجود نمی آید و باید برای این هدف برنامه ریزی و هدف گذاری گسترده داشته باشید و اطلاعات و پیغامی ارزشمند به مخاطب ارائه دهید و در کنار آن خودتان و برندتان را به گونه ای برای آنها معرفی کنید که خوشایند و اعتماد برانگیز باشد.

منابع:

https://blog.kajabi.com/what-is-personal-branding-why-it-s-important-benefits-examples

https://influencermarketinghub.com/what-is-personal-branding/

https://influencermarketinghub.com/personal-branding-guide/

https://www.socialmediaexaminer.com/personal-branding-how-to-successfully-build-brand-rory-vaden/

منبع: مجله شنبه

به "پرسونال برندینگ چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرسونال برندینگ چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید