کیارستمی در لیست بهترین های دنیا

به گزارش وبلاگ سیما، عباس کیارستمی همچنان مطرح ترین و معتبرترین کارگردان ایرانی در دنیا سینماست. اگرچه بعضی از مخاطبان اروپایی او به ویژه در فرانسه، عکس هایش را بیشتر از فیلم هایش دیده اند، اما منتقدان سینمایی همچنان آثارش را در دسته برترین فیلم های تاریخ سینما قرار می دهند.

کیارستمی در لیست بهترین های دنیا

به گزارش دنیای اقتصاد، در تازه ترین نمونه مجله سینمایی و معتبر سایت اند ساوند پس از 10 سال لیست جدیدی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما را با نظرسنجی از منتقدان سینمایی منتشر کرد. این مجله که از سوی موسسه فیلم بریتانیا منتشر می گردد و هر 10 سال اقدام به معرفی بهترین فیلم ها و بزرگ ترین کارگردانان تاریخ سینما بر اساس نظرسنجی از منتقدان سینمایی می نماید، در جدیدترین لیست خود عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران در عرصه بین المللی را در رتبه بیست و پنجم بزرگ ترین کارگردانان تمام ادوار سینمای دنیا قرار داد.

در این لیست که شامل 35 کارگردان است، آلفرد هیچکاک با 437 رای همچنان در صدر قرار گرفته است؛ در حالی که شانتال آکرمن با 314 رای رتبه دوم را به خود اختصاص داده و دیوید لینچ، فرانسیس فورد کوپولا، ژان لوک گدار، آنیس واردا، اورسن ولز، یاسوجیرو اوزو و استنلی کوبریک رتبه های سوم تا نهم را کسب نموده اند و وونگ کار وای و اینگمار برگمان نیز به صورت مشترک در رتبه دهم جای گرفته اند.

عباس کیارستمی سینماگر درگذشته ایرانی بالاتر از سینماگران بزرگی، چون چارلی چاپلین، فریتز لانگ، لوئیس بونوئل، میکل آنجلو آنتونیونی، روبرتو روسلینی و کنجی میزوگوچی رتبه 25 را به خود اختصاص داده است.

صدرنشین ها

در این لیست آلفرد هیچکاک با 437 رای از منتقدان با اختلاف بسیاری از دیگران در صدر نشسته است. پس از او شانتال آکرمن با 314 و یاسوجیرو اوزو با 261 رای در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. موسسه فیلم بریتانیا چندی پیش پس از 10 سال لیست 100 فیلم برتر تاریخ سینما را نیز به روزرسانی کرد.

این لیست که در مجله ساید اند ساوند منتشر شد بر اساس نظرسنجی از 1639 منتقد، برنامه ریز، آرشیودار و استاد دانشگاه انجام پذیرفته بود و در نهایت فیلم سه ساعت و 21 دقیقه ای ژان دیلمان ساخته شانتال آکرمن در رتبه اول این لیست جای سرگیجه هیچکاک را گرفت تا این نخستین باری باشد که ساخته یک کارگردان زن در صدر لیست بهترین آثار تاریخ سینما قرار می گیرد.

همشهری کین ساخته اورسن ولز، داستان توکیو اثر یاسوجیرو اوزو، در حال و هوای عشق اثر وونگ کار وای، 2001: اودیسه فضایی اثر استنلی کوبریک، کار نیکو اثر کلر دنی، جاده مالهالند اثر دیوید لینچ، مردی با دوربین سینما اثر ژیگا ورتوف و آواز در باران اثر استنلی دانن در این نظرسنجی رتبه های بعدی (سوم تا دهم) را به خود اختصاص دادند و کلوز آپ کیارستمی نیز در جایگاه هفدهم قرار گرفته است.

منبع: فرارو

به "کیارستمی در لیست بهترین های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیارستمی در لیست بهترین های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید