اعترافات رومن گاری درباره زندگی، سیاست، سینما و آمریکا

به گزارش وبلاگ سیما، نشر ماهی کتابی از رومن گاری را با عنوان گذار روزگار در آستانه نمایشگاه بین المللی کتاب، منتشر کرد.

اعترافات رومن گاری درباره زندگی، سیاست، سینما و آمریکا

این کتاب حاصل تبادل نظریی است با رومن گاری که چند ماه قبل از مرگ نابهنگام وی صورت گرفته است. او در این کتاب از بلند پروازی هایش و از آرزوها و کامیابی ها و سرخوردگی هایش می گوید. گاری همچنین در این کتاب درباره جوانی پر و فراز و نشیب خود و سال های خدمتش در نیروی هوایی و نشست و برخواست با بزرگان هالیوود و کتاب هایش و نیز تاملات خود درباره زندگی صحبت نموده است. گذر از روزگار را در واقع می توان آخرین فصل از زندکی نامه این نویسنده کارگردان سینما و روزنامه نگار دانست.

این کتاب در واقع متن تبادل نظریی است که ژان فوشه در سال 1980 و چند ماه قبل از مرگ گاری، در قالب برنامه گفته ها و ناگفته ها برای شبکه رادیو کانادا آن را کارگردانی می نماید و در هفتم فوریه 1982 نیز پخش می گردد. تمام متن کتاب بر مبنای این تبادل نظر پیاده و تنطیم شده است و به واسطه اینکه گاری خود در این مصاحبه عنوان نموده که فکر نمی نماید دیگر آنقدر از عمرش باقی مانده باشد که بتواند برای خود زندگی نامه ای بنویسد، متنی تاثیرگذار و تکان دهنده به شمار می رود.

گاری در بخشی از این کتاب می گوید: از من خواسته اید کمی از زندگی ام برایتان بگویم، به این بهانه که یک بار تجربه اش نموده ام. اما خودم زیاد از این بابت مطمئن نیستم، خصوصا اینکه به نظرم این زندگی است که ما را تجربه نموده و مالک ماست. وقتی به زندگی گذشته مان نگاهی می اندازیم، احساس می کنیم این زندگی واقعا متعلق به ما بوده و خودمان انتخابش نموده ایم. بشخصه می دانم که در نزدگی ام حق انتخاب چندانی نداشته ام، می دانم که تاریخ در عام ترین و در عین حال خاص ترین و روزمره ترین معنایش اختیار مرا به دست داشته است و به عبارتی کلاه از سر من برداشته.

گاری همچنین در این کتاب درباره رمان مشهور خود با عنوان خداحافظ گری کوپر می نویسد: هدفم از نوشتن خداحافظ گری کوپر وداع با آمریکایی بود که به خودش اطمینان داشت، وداع با سفیذ، با سیاه، با مفهوم ارزش، با مفهوم خائن و مثبت اندیش. وداع با شخصیتی که گاری کوپر روی پرده سینماها مجسم نموده بود یعنی وداع با آمریکای آرام و مطمئن به ارزش هایش، مطمئن به حق و حقوقش و مطمئن به اینکه تا ابد برتر است. بنابر این در این رمان خبر از آمریکای امروز می دهم. آمریکای تردید، اضطراب، ذلهره،آسیب پذیر، چررا که از حالا به بعد آمریکا هم مثل تمام کشورهای دیگر جهان رو به تباهی و ویرانی است. سعی کردم تمام اینها را در قالب رمان تضیح دهم.

کتاب گذار روزگار با ترجمه سمیه نوروزی از سوی نشر ماهی و با قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اعترافات رومن گاری درباره زندگی، سیاست، سینما و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعترافات رومن گاری درباره زندگی، سیاست، سینما و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید