تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

به گزارش وبلاگ سیما، تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با آنالیز چالش ها و ویرایش نسخه 02 این برنامه اطلاع داد.

تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

به گزارش وبدا، مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب اضافه کرد: هم اکنون گروهی از همکاران متشکل از عوامل اجرایی دانشگاه های پایلوت این برنامه وعوامل فنی در ستاد مدیریت شبکه، در حال تدوین نسخه 03 هستند.

وی اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده یک قانون است که باید برای جمعیت تحت پوشش اجرایی شده و در راستای اجرای آن جهت ارتقای بیشتر سلامت مردم و جامعه برنامه ریزی گردد.

رضائی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت طی دو دهه گذشته اجرایی شده است. ولی برای شهرهای بالای 20 هزار نفر به لحاظ جمعیت بالای این منطقه ها ابتدا مقرر شد در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت اجرا گردد که از 9 سال پیش تا به امروز در قالب نسخه 02 اجرایی شده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه گفت: این برنامه در اجرا افت و خیزها و چالش هایی همانند تامین منابع اقتصادی داشت، ولی همکاران نهایت کوشش خود را انجام دادند تا به صورت کامل اجرا گردد. اجرای نسخه 02 پیامدهای مثبتی هم داشت که در راس این پیامدهای مثبت بحث دسترسی بیشتر جمعیت تحت پوشش به برنامه بود.

رضایی اضافه کرد: آنالیز های زیادی در نحوۀ اجرای نسخه 02 پزشک خانواده در دو دانشگاه علوم پزشکی فارس و مازندران و بعلاوه به وسیله ستاد وزارت بهداشت اجرا شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی فارس به مدت حدود 6 سال به نظام ارجاع مطابق نسخه 02 عمل کرد ولی در پی بروز بعضی مسائل در سال های اخیر در پی نارضایتی هایی در خدمت گیرندگان در نظام ارجاع و انتخاب متخصص خلل وارد شد و آنطور که در مفاهیم برنامه پزشک خانواده آمده بود در این استان عمل نشد. طی یکماه گذشته جلسات متعددی در اتاق فکر معاونت بهداشت به ریاست معاون بهداشت وزارت بهداشت با سیاستگذاران کلان نظام سلامت و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی برگزار گردید و ضرورت پرداختن به برنامه پزشک خانواده به عنوان یکی از برنامه های دولت سیزدهم مورد تاکید نهاده شد.

رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: علاوه بر ملزومات قانونی برنامه پزشک خانواده که موجود است، یکی از برنامه های مورد تاکید دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و بعلاوه رویکرد دکتر حیدری معاون بهداشت اجرای این برنامه است.

رضایی اضافه کرد: به همین دلیل نشستی سه روزه با حضور تمام صاحبنظران و مجریان برنامه پزشک خانواده برگزار گردید تا درباره جنبه های مختلف نسخه 02 اعم از مراحل تدوین واجرای آن گفتگو گردد و در نهایت با آنالیز تمامی جوانب این نسخه اصول و راهبردهایی در جهت دستیابی هرچه سریع تر به برنامه ای که به وسیله آن پزشک خانواده شهری اجرایی گردد، مشخص شد.

پزشک خانواده تنها راه گریز از بعضی چالش های نظام سلامت است

رضایی با اشاره به اینکه مهم ترین راهبرد این است که حاکمیت به این باور برسد که برنامه پزشک خانواده تنها راه گریز از بعضی چالش های نظام سلامت است، گفت: در این نشست اصول برنامه پزشک خانواده و نحوه اجرای آن به وسیله ستادهای ملی، استانی و شهرستانی و بعلاوه چالش های نسخه شهری در استان های فارس و مازندران، مورد بحث و آنالیز نهاده شد و در نهایت پس از جمع بندی نقطه نظرات، راهبردها و تکالیف اصلی برنامه و دستیابی به نسخه 03 که ویرایش شده نسخه 02 است، مورد تاکید و تصویب نهاده شد.

وی بیان داشت: مقرر شد گروهی در معاونت بهداشت برای تدوین نسخه 03 اقدام نمایند که هم اکنون نیز این گروه در حال تدوین نسخه 03 هستند. امیدواریم در نسخه 03 شاهد کمترین موانع و چالش ها در اجرای برنامه پزشک خانواده باشیم. چالش هایی که موجب شده در بعضی استان ها از اصول برنامه عدول گردد، نیز باید پیگیری شوند.

رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: پنج کمیته برای تدوین و اجرای نسخه 03 برنامه پزشک خانواده تشکیل خواهد شد. اول کمیته تامین اعتبار و نظام پرداخت که هزینه های اجرای برنامه و نظام پرداخت را پیش بینی می نماید.

وی اضافه کرد: کمیته دوم به نام کمیته آموزش و اطلاع رسانی برنامه نقش راهنمایی و ارتقای آگاهی مردم در مورد فواید برنامه پزشک خانواده را عهده دار است. این کمیته کاهش هزینه ها از جیب مردم با اجرای برنامه پزشک خانواده را اطلاع رسانی خواهد نمود. آگاهی بخشی به ارائه دهندگان خدمت نیز از وظایف این کمیته خواهد بود.

رضایی با اشاره به این که کمیته سوم کمیته بسته های خدمتی است، گفت: قریب به دو دهه است که بسته های خدمتی در نظام شبکه تعریف و اجرا می شوند که این بسته ها احتیاج به بازنگری دارند. بعضی از کارکردها و برنامه های حوزه سلامت باید احصاء گردد و آن دسته از برنامه های خدمتی که تاثیرگذاری کمتری بر سلامت دارد باید مورد بازبینی قرار گیرد.

وی چهارمین کمیته را کمیته پایش و ارزشیابی برنامه نامید و اضافه کرد: بر اساس اهداف کلی و اختصاصی مشخص شده، ابزارهای پایش در این کمیته مشخص و به صورت مستمر نحوه اجرا و دستیابی به اهداف برنامه پزشک خانواده ارزشیابی و پایش می گردد.

وی اظهار کرد: کمیته آی تی یا فناوری اطلاعات نیز پنجمین کمیته خواهد بود که اطلاعات لازم برنامه را پیگیری می نماید. یک کمیته به نام کمیته نظام ارجاع نیز پیش بینی شده است که ممکن است زیر نظر کمیته فناوری اطلاعات یا جداگانه فعالیت کند. این کمیته پیگیر برطرف موانع ارجاع برای اجرای صحیح تر برنامه خواهد بود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه عنوان نمود: پس از نهایی شدن نسخه 03 این نسخه به بعضی دانشگاه های علوم پزشکی و صاحبنظران برای اعلام نظر نهایی ارسال می گردد و پس از تصویب نهایی برای تامین اعتبار به دولت ارسال خواهد شد.

رضایی تاکید نمود: اجرای نسخه 03 به وسیله ستادها استانی و ملی و پس از فراهم آوری زنجیره ارجاع در مدت کوتاهی اجرایی خواهد شد تا پیامدهای اجرای برنامه برای مردم ملموس گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین نسخه 03 برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید