خانه تاریخی اولین عکاس شیراز سفره خانه سنتی شد ، سفره خانه ای در همسایگی ارگ کریم خانی ، سقف های خانه چهره نگار حرف می زنند

به گزارش وبلاگ سیما، سفره خانه سنتی چهره نگار دوشنبه 4 شهریور 98 در نزدیکی ارگ کریم خانی در شیراز به بهره برداری رسید.

خانه تاریخی اولین عکاس شیراز سفره خانه سنتی شد ، سفره خانه ای در همسایگی ارگ کریم خانی ، سقف های خانه چهره نگار حرف می زنند

وبلاگ سیما: خانه چهره نگار متعلق به استاد چهره نگار اولین عکاس شیراز در ضلع شمالی ارگ کریم خانی و نبش خیابان 22 بهمن نهاده شده است.

منصور صانع در کتاب پیدایش عکاسی در شیراز می نویسد: نخستین کسی که در فارس عکاسی را پایه ریزی کرد مرحوم میرزا حسن عکاس باشی بود. او در زمره هنرمندان سخت کوش و گمنامی بود که هنر عکاسی را با همه شگردها و جنبه های هنرمندانه اش برای نخستین بار در محدوده فارس قدیم (بوشهر، کازرون، شیراز) و همچنین در عتبات عالیات و بقاع متبرکه (نجف، کربلا، کاظمین و سامرا) شروع کرد.

میرزا حسن عکاس باشی در سال 1278 شمسی اولین عکاسخانه عمومی را پشت بازار وکیل (طاق اسکرو) بنیان نهاد. پس از وی برادرانش میرزا محمد رضا، میرزا محمد رحیم و فرزند ارشدش میرزا حبیب الله خان راه او را دنبال کردند.

عکاس خانه فردوسی را شاید بتوان یکی از جاذبه های فراموش شده شیراز است. این عکاس خانه که خیلی ها به آن به چشم یک خرابه در وسط شهر نگاه می نمایند توسط مالکش برای چند روز هم به صورت مکانی برای فروش میوه و تره بار مورد استفاده نهاده شد. عکاس خانه فردوسی قدیمی ترین عکاس خانه شیراز است که به دست خاندان چهره نگار در کنار ارگ کریم خانی بنا شد. مهم ترین اسناد تصویری شیراز در همین عکاس خانه شکل گرفتند. بنای آجری آن هنوز باقی مانده و پا برجا است. با این حال فضای داخلی و تابلو عکاس خانه به طور کامل از بین رفته است.

میرزا حسن عکاس باشی در عصری که دانش عکاسی در ایران در پایین ترین سطح خود قرار داشت به واسطه تسلط به زبان انگلیسی به شیوه کاملا علمی عکاسی می کرد.

خانه میرزا حسن عکاس باشی در پشت بازار وکیل و نزدیک طاق اسکرو به سبک خانه های آن موقع اندرونی و بیرونی داشت. در قسمت بیرونی، سقف به جای آئینه کاری و نقاشی پر از عکس بود و نام و مشخصات عکس ها روی سقف نوشته شده بود. شیشۀ نگاتیوها هم روی شیشه دیگری نصب شده بود تا به صورت اسلاید در بیاید. شیشه ها روی درهای خانه نصب شده بود. خط زیبای استاد نیز زینت بخش سقف این خانه تاریخی است.

میرزا حسن بسیاری از مکان ها و نقاط دیدنی شیراز را حدود صد سال پیش ثبت نموده است. این عکس ها سندهای معتبر و با ارزشی از زمان زندگی میرزا حسن عکاس باشی است.

میرزا حسن عکاس باشی در سال 1232 در کازرون دیده به دنیا گشود و درحدود 13 سال بعد به شهر شیراز آمد و در سال 1336 نیز دیده از دنیا فروبست.

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان

به "خانه تاریخی اولین عکاس شیراز سفره خانه سنتی شد ، سفره خانه ای در همسایگی ارگ کریم خانی ، سقف های خانه چهره نگار حرف می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی اولین عکاس شیراز سفره خانه سنتی شد ، سفره خانه ای در همسایگی ارگ کریم خانی ، سقف های خانه چهره نگار حرف می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید