اسطوره های زشتی از 5 قرن باور ویرانگری زشت رویان می گوید

به گزارش وبلاگ سیما، خبرنگاران در کرمانشاه، کتاب اسطوره های زشتی به قلم سعید امامی، شاعر کرمانشاهی و فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی به تازگی روانه بازار شده که به یک باور عمومی در ایران پرداخته است. این کتاب که برگرفته از رساله دکترای نویسنده است و به همت انتشارات دانشیاران ایران با شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

اسطوره های زشتی از 5 قرن باور ویرانگری زشت رویان می گوید

امامی، سال 1398 در مقدمه کتاب شعرهای ارگانیک - انوشه، مکتب ادبی مینوایسم را پایه گذاری نموده است، وی در مقدمه کتاب اول، اصول مکتب مینوایسم را بنیان کرد که در آن مبانی یک مکتب ادبی نوین پی ریزی شد. در موخره کتاب دوم اصطلاحات ویژه و مهم این مکتب را برای ایضاح و تبیین ارکان و جهت گیری های مکتب مینوایسم، توضیح داده است.

چه عواملی موجب شد تا ادبیات فارسی پنج قرن از باور عمومی مبنی بر ویرانگری زشت رویان بگوید؟

این باور عمومی که می تواند به عنوان یک آرکی تایپ معرفی گردد، رابطه و ملازمت زشتی و ویرانگری است. در واقع در این رابطه افراد یا موجودات زشت رو عامل و فاعل ویرانگری هستند. این کتاب، 500 سال نثر و نظم فارسی را آنالیز نموده است و در پی بیان این نکته بوده که ادبیات فارسی از قرن چهارم تا نهم هجری چه در حوزه نثر و چه در حوزه نظم، این باور عمومی را منعکس نموده است.

در این تحقیق، علاوه براینکه نمونه های متعدد این باور یعنی وجود رابطه زشت رویی و ویرانگری از متون مختلف استخراج شده است، به آنالیز ژرف ساخت این اندیشه و باور نیز پرداخته است؛ علاوه براین عوامل اصلی شکل گیری این باور را مولفه هایی همانند، ساختار تقابلی فکر انسان، کهن الگوها و آرای تایپ های قومی و اسطوره های مربوط به تقابل اهریمن و اهورا مزدا و اندیشه های ثنویت گرا می داند.

آیا این پژوهش در پی اثبات این مطلب بوده که زشت رویان، ویرانگر هستند؟

خیر، این پژوهش در پی آن نبوده است که ثابت کند، زشت رویان ویران گرند، بلکه تنها به این مسئله پرداخته که این باور وجود داشته و در ادبیات پنج قرن نیز انعکاس یافته، به عبارت دیگر هدف یافتن ژرف ساخت این مفهوم است.

معناگرایی چه جایگاهی در مکتب ادبی شما دارد؟

مینوایسم هدف خود را معناگرایی دانسته و در این طریق گام خواهد برداشت. همانگونه که یکی از معانی مینو در مینوایسم خرد است با مکاتب خردگریز و خردستیز نیز سرناسازگاری دارم؛ همانطور که درگذشته گفته ام، مینوایسم متون ادبی را بر مبنای ارتباط متن با مخاطب به سه دسته مکانیکی، ارگانیک و انوشه تفسیم می نماید و موسیقی، تصویر، زبان ادبی را لازمه متن ادبی می داند و به معنا اصالت تام می دهد.

از دیگر آثار نو و کلاسیک خود بگویید.

پس از اتمام دوره دکتری، فراغتی حاصل شد تا اشعار نو و کلاسیک که شامل آثارم از سال 1380 تا 1398 بود را جمع آوری کنم. ابتدا در کتاب اول که با نام شعرهای ارگانیک - انوشه منتشر شد، اشعار کلاسیک را که در قالب های غزل، مثنوی، دو بیتی، رباعی و... سروده بودم را به جامعه ادبی و دوستداران ادبیات تقدیم کردم. سال 1399 اشعار نو خود، با نام عشق شناسنامه دارد را به مخاطبین و جامعه ادب پرور و ادب دوست پیشکش کردم.

کتاب اسطوره های زشتی را در تهران منتشر کردید؛ بعضی از مولفان استان نیز کتاب خود را خارج از استان منتشر می نمایند. چرا این رویکرد وجود دارد؟

بعضی انتشارات محلی، برای چاپ کتاب مولفان، نه تنها به مولفین حق تالیف پرداخت نمی نمایند؛ بلکه قیمت های بالایی را از مولف طلب می نمایند. مساله دیگر ضعف توزیع کتاب است؛ بعضی انتشارات محلی در قبال پخش و توزیع کتاب، تعهدی برعهده نمی گیرند؛ بنابراین دامنه پخش و توزیع کتاب هایی که در انتشارات محلی چاپ می گردد، به همان شهرستان محدود خواهد شد؛ بنابراین مولف، مخاطب کمتری خواهد داشت و اثر ناشناخته خواهد ماند. علاوه براین تبحر اندک برکیفیت و نحوه چاپ کتاب هم بر اندازه استقبال بسیار موثر است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اسطوره های زشتی از 5 قرن باور ویرانگری زشت رویان می گوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسطوره های زشتی از 5 قرن باور ویرانگری زشت رویان می گوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید