عدم ثبت پتنت برای فناوران دردسرساز است ، درآمد 3 میلیارد تومانی از عقد قرارداد های بروکری

به گزارش وبلاگ سیما، یک کارگزار حوزه فناوری گفت: در ایران بسیاری از فناوران طرح خود را به صورت پتنت ثبت نمی نمایند که همین امر برای آنها مشکل ساز نیز می گردد.

عدم ثبت پتنت برای فناوران دردسرساز است ، درآمد 3 میلیارد تومانی از عقد قرارداد های بروکری

حسن اصیل کردکندی کارگزار فن بازار آذربایجان شرقی و مدیرعامل موسسه پژوهش و فناوری رها، در تبادل نظر با خبرنگار فناوری وبلاگ سیما، درخصوص فعالیت این موسسه بروکری اظهار کرد: بیش از چهار سال است که کار خود را در حوزه کارگزاری فناوری شروع نموده ایم.

وی درخصوص آخرین شرایط همکاری این کارگزاری با فن بازار استان آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر 760 عضو و 400 محصول فناورانه در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده و توانسته ایم شبکه ای از سرمایه گذاران، فناوران و 1200 واحد صنعتی مستقر در استان ایجاد کنیم.

اصیل کردکندی با بیان اینکه تا امروز با 21 شرکت دانش بنیان عقد قرارداد داشته اند، توضیح داد: فروش سال گذشته برای شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه نزدیک به 3 میلیارد تومان بوده است.

وی درخصوص برنامه های جدید این بروکر اظهار کرد: یکی از بحث هایی که در حال حاضر پیگیر آن هستیم مسئله انتقال فناوری است، ما کوشش می کنیم ابتدا احتیاج هایی که در صنایع مورد احتیاج است را شناسایی کنیم تا بتوانیم به یاری فناوران داخلی مشکل را حل کنیم، اما اگر به هر دلیلی مشکل صنایع از طریق فناوران داخل حل نگردد سعی خواهیم کرد تا انتقال فناوری از کره جنوبی صورت بگیرد.

اصیل کردکندی تعداد تفاهم نامه های همکاری امضا شده در حوزه انتقال فناوری در استان آذربایجان شرقی را 11 مورد مطرح کرد که در حال تبدیل به قرارداد است.

این کارگزار حوزه فناوری در مورد چالش ها و مسائل موجود در این کار گفت: قطعا هر کاری که برای اولین بار شکل می گیرد چالش ها و مسائل خود را دارد، امروز شاهدیم همه بازیگرانی که در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور فعالیت می نمایند در این سیستم دارای شناسنامه هستند.

وی ادامه داد: در واقع یک شناختی در داخل اعضا وجود دارد، اما تاکنون مرجع خاصی بروکر ها را شناسنامه دار ننموده است، از سوی دیگر برای فعالان این حوزه اعتماد طرفین اهیمت زیادی دارد، زیرا عملاً در حوزه تجارت و واسطه گری شرایط باید به نحوی باشد که مسائل فروشنده و خریدار برطرف گردد.

اصیل کرکندی تاکید نمود: مسئله دوم بحث فرهنگ سازی است وقتی یک سازمان یا فرد می خواهد یک مشتری را به فناور برساند باید حق قانونی آن پرداخت گردد، این ها جزو مسائلی هستند که ما با آن درگیر هستیم، البته با وجود همه این مسائل توانسته ایم روی پای خودمان بایستیم و هزینه هایمان را با درآمد ها تحت پوشش قرار دهیم و برای خودمان ارزش اضافه کرده ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بروکر ها در سایر کشور ها ساز و کار های قانونی دارند، اضافه کرد: مدلی که در سایر کشور ها استفاده می گردد برپایه ثبت پتنت است، اما در ایران یک فناوری یا احتیاجی را مطرح می کنیم به ثبت آن توجه نداریم و در نهایت ممکن است مسئله عدم رعایت حق انتشار نیز ایجاد گردد، زیرا این فناوری ها شناسنامه ندارند و مسائل متعددی را برای خود فناور و بروکر ها ایجاد می نماید.

این کارگزار حوزه فناوری ادامه داد: مسئله بعدی در حوزه بروکری در کشور ما بحث بازار است، در مرکز رشد یا پارک های علم و فناوری به دقت آنالیز نمی گردد که آیا محصولاتی که فراوری می گردد امکان فروش دارد یا نه؟ آیا این فناوری که فراوری می گردد بازار خوبی خواهد داشت یا خیر؟ متاسفانه در بسیاری موارد محصول فراوری می گردد و روی دستشان باقی می ماند و ما به جای اینکه با یک کارآفرین روبرو باشیم با یک فناور بدهکاری روبرو هستیم.

وی درخصوص سایر خدمات بروکری گفت: در کارگزاری ها خدمات مختلفی از بازاریابی، ثبت پتنت، مشاوره برای قرارداد های انتقال فناوری و ارزیابی طرح ها در قالب خدمات فناوری به واحد های مختلف ارائه می گردد.

این کارگزار حوزه فناوری درباره حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی با یاری بروکرها، اعلام نمود: با توجه به اینکه هر کشوری برای خود قوانین خاصی دارد به همین دلیل حضور در نمایشگاه های خارجی بیشتر بر عهده کریدور های صادرات بین المللی معاونت علمی است، زیرا این کشور ها ممکن است مدل عقد قرارداد و یا قوانین خاص فناوری خودشان را داشته باشند، به همین جهت ضروری است تا بازار آن ها به دقت مورد آنالیز قرار بگیرد که در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری این کار را بر عهده گرفته اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عدم ثبت پتنت برای فناوران دردسرساز است ، درآمد 3 میلیارد تومانی از عقد قرارداد های بروکری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم ثبت پتنت برای فناوران دردسرساز است ، درآمد 3 میلیارد تومانی از عقد قرارداد های بروکری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید