چگونه غذا خوردن زیادی را متوقف کنیم؟

به گزارش وبلاگ سیما، خوردن غذا به صورت سرگرمی به خوردن غذای بیش از حد و یا پرخوری اشاره دارد. این مقاله در مورد این نوع اختلال خوردن، علل، نشانه ها و چگونگی غلبه بر آن می پردازد.

چگونه غذا خوردن زیادی را متوقف کنیم؟

مترجم: مهناز مزارعی

منبع:راسخون

خوردن غذا به صورت سرگرمی به خوردن غذای بیش از حد و یا پرخوری اشاره دارد. این مقاله در مورد این نوع اختلال خوردن، علل، نشانه ها و چگونگی غلبه بر آن می پردازد.

خوردن غذا به صورت سر کیفی یا سرگرمی به نام یک دوره از پرخوری نامیده می شود. منظور خوردن یک مقدار زیادی از مواد غذایی در یک وعده غذایی است که ممکن است برای برخی افراد عادت شود. هنگامی که چنین غذا خوردن هایی به صورت مکررانجام شود به نام اختلال خوردن غذا شناخته می شود. افرادی که از اختلالات خوردن رنج می برند اغلب احساس خجالت می کنند. آنها معمولا سعی دارند این مشکل را از دیگران پنهان کنند. این نوع اختلال خوردن در نهایت می تواند بدتر شود و منجر به برخی مسائل روحی و جسمی شود، که چاقی، افسردگی و اضطراب را در پی دارد. غلبه بر این نوع اختلال سخت است، اما غیر ممکن نیست.

علل و علائم

عوامل ایجاد کننده این اختلال به وضوح قابل درک نیست اگرچه این شرایط ارتباطی با افسردگی پیدا کرده است. اما معلوم نیست که آیا افسردگی علت یا تاثیر این اختلال خوردن است. برخی از عوامل دیگر که می توانند باعث اختلال در خوردن غذا شوند، خستگی، ناراحتی، خشم و رفتار مضر است.

بسکمک از افراد معتقدند که برخی از عوامل بیولوژیک مانند ژن های ارثی و مواد شیمیایی تغییر یافته مغز هم ممکن است باعث اختلال خوردن غذا شوند. به طور کلی، دیده شده است که اختلالات خوردن در زنان بیشتر از مردان است. سایر عواملی که اختلال خوردن را ایجاد میکند شامل: چاقی، سابقه خانوادگی در اختلالات خوردن و رژیم غذایی.

شایع ترین نشانه های این اختلال عبارتند از:

خوردن یک مقدار زیادی از مواد غذایی در یک زمان

خوردن بیش از حد و به سرعت در طول یه وعده غذایی

خوردن حتی زمانی که گرسنه نیستید

عادت به خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی، زمانی که فرد احساس افسردگی، غمگینی و یا خستگی کند.

خوردن در تنهایی

افسردگی و اضطراب

این علائم همچنین ممکن است در یکی دیگر از اختلالات خوردن وجود داشته باشد، که به نام اشتهای بیش ازحد شناخته شده است. با این حال، افراد مبتلا به اختلال خوردن بیش از حد معمولا پس از یک دوره خوردن غذا، ورزش می کنند.

چگونه این نوع غذا خوردن را کنترل کنیم

با وجود اینکه سخت است، با برخی از روش های ساده، می توان این نوع اختلال را کنترل کرد. اولین قدم این است که توجه به نشانه های این نوع اختلال داشته باشیم و عوامل موثر را در نظر بگیریم. بعد، شما باید این واقعیت را قبول کنید که از این اختلال رنج می برید و شما تنها کسی نیستید که با این مشکل روبرو هستید. در حقیقت، این مسئله بخش بزرگی از مردم است.

برای جلوگیری از خوردن بیش ازحد غذا، باید سعی کنید عوامل خاصی را در نظر بگیرید. برای برخی از افراد، عامل تحریک کننده اضطراب یا خشم می باشد، در حالی که برای دیگران می تواند خستگی یا انزوا باشد. برای بسکمک از افراد، خوردن یک راه برای مقابله با مسائل خاص عاطفی است.

برای مدیریت اضطراب و استرس شما می توانید یک شیوه زندگی سالم داشته باشید. تکنیک های ورزشی و تسکین استرس، مانند یوگا می توانند در این زمینه کمک زیادی کند. حتی صحبت کردن با یک دوست می تواند کمک زیادی به کاهش اضطراب و خستگی شما کند.

افرادی که از این نوع اختلال خوردن رنج می برند باید سعی کنند خود را به فعالیت هایی که از آن لذت می برند مشغول کنند. بیکاری عامل مهمی است که می تواند باعث پرخوری شود. بنابراین، خود را با فعالیت های مورد علاقه خود مشغول کنید تا بتوانید افکار خود را از غذا خوردن دور کنید.

بسکمک از مردم تمایل به خوردن غدا در نیمه شب دارند برای متوقف کردن این عادت، یک لیوان آب بنوشید. شما همچنین می توانید از اعضای خانواده خود بخواهید که در طول شب مراقب شما باشند.

خوردن غذا هم می تواند با احساسات دردناک مرتبط باشد. به اشتراک گذاشتن چنین احساساتی با کسی که به شما نزدیک است، و می تواند به شما در این شرایط کمک کند. می تواند در رفع مشکل مفید باشد. هر زمان که احساس تنهایی می کنید و تمایل به خوردن غذای بیش از حد دارید سعی کنید یک گفتگوی خوب با دوستان خود داشته باشید.

اگر غذای شیرین و چرب را دوست دارید، آنها را در مقادیر کم بخورید. و به طور کامل خود را از غذای مورد علاقه خود محروم نکنید، چون میل بیشتری برای خوردن آنها پیدا خواهید کرد. بنابراین، بهتر است که چنین مواد غذایی را در مقدار کم مصرف کنید، نه اینکه کاملا از خوردن آنها کاملا اجتناب کنید.

اگر تمام این اقدامات نتوانست به شما کمک کند، در پی کمک حرفه ای باشید. درمان حرفه ای یا پزشکی برای این شرایط، که به صورت ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی می باشد بسیار کارا است. روان درمانی درمان رفتاری شناختی و رفتار درمانی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. داروهایی که معمولا برای درمان این بیماری استفاده می شوند عبارتند از داروهای ضد افسردگی، توپیرامات و ضد چاقی مانند سیبوترامین. حتی استراتژی های کمکی خودمحور می توانند در کاهش وقوع بیش از حد این اختلال اثرگذار باشند.

خوردن غذا اغلب منجر به افزایش وزن و چاقی می شود. افراد مبتلا به این اختلال خوردن هم ممکن است از کمبود مواد غذایی رنج ببرند، زیرا خوردن بیشتر شامل مواد غذایی غنی از چربی، شکر و نمک است، اما ویتامین ها و مواد معدنی کمی در رژیم غذایی این گونه افراد واقع شده است.. این عوامل ممکن است منجر به عوارض متعددی مانند افسردگی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا شود. بنابراین، بسیار مهم است که علائم این نوع اختلال را شناسایی کرده و با کمک یک متخصص پزشکی حرفه ای، آن را در اسرع وقت از بین ببرید

منبع: راسخون

به "چگونه غذا خوردن زیادی را متوقف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه غذا خوردن زیادی را متوقف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید