انتخاب محتاطانه آموزشگاه نوبل پس از اعتراضات سال گذشته به انتخاب هاندکه

به گزارش وبلاگ سیما به نقل از گاردین، سال گذشته آموزشگاه سوئدی نوبل در بخش ادبیات پیتز هاندکه و اولگا توکارچوک را به عنوان برنده اعلام نمود و با انتخاب هاندکه اعتراضات زیادی را به جان خرید.

انتخاب محتاطانه آموزشگاه نوبل پس از اعتراضات سال گذشته به انتخاب هاندکه

سال جاری نام آن کارسون و جامائکا کینکید به عنوان دو گزینه احتاقتصادی برنده نوبل ادبیات بر سر زبان ها می چرخد و صاحب نظران معتقدند در پی اتفاقات سال گذشته آموزشگاه نوبل کوشش می نماید انتخابی پرریسک انجام ندهد و محتاطانه رفتار کند.

نوبل، که مهم ترین جایزه ادبی جهان است، روز پنج شنبه عصر اعلام می گردد. نام های زیادی به عنوان برنده نوبل سال جاری مطرح می گردد. ماریس کنده، برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال 2018، لیودمیلا اولیتسکایا، نویسنده روس، هاراکی موراکامی، نویسنده ژاپنی، مارگارت آتوود، نویسنده کانادایی، نگوگی تیانگو، داستان نویس، نمایشنامه نویس، و شاعر اهل کنیا از دیگر گزینه هایی هستند که به عنوان برنده نوبل سال جاری مطرح هستند. البته هیئت داوران در حال آنالیز آثار کارسون، شاعر کانادایی، و کینکید آمریکایی نیز هستند.

جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می نماید در سال 2018 برگزار نشد زیرا آموزشگاه سوئدی اظهار داشت برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد اقتصادی، و همچنین بی وفایی برخی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.

سال گذشته هاندکه به دلیل اینکه آثار تأثیرگذارش و اصالت زبان شناسانه پیرامون و خاص بودن تجربه انسانی را به تصویر می کشد به عنوان برنده نوبل ادبیات در سال 2019 انتخاب شد.

هاندکه از سمت مادر اسلوونیایی است و در سال 2006 در مجلس ختم مجرم جنگی صربستان، اسلوبودان میلوشویچ سخنرانی کرد. سخنرانی که سبب شد نقدها شدیدی به نویسنده اتریشی بگردد و حتی جایزه هاینریش هینه به دلیل مواضع سیاسی هاندکه را از نامزدی جایزه خط بزند. در سال 2014 هم برنده جایزه ایبسن شد که با اعتراضاتی در اسلو روبه رو شد. پس از برنده شدن در نوبل هم با اعتراضات شدید مردم روبرو شد

بیورن ویمان، ویراستار فرهنگی مجله سوئدی داگنز نیتار درباره انتخاب سال جاری گفت: انتخاب سال جاری برای آموزشگاه نوبل حیاتی است زیرا من فکر می کنم به جهانل انتخابی مطمئن و بی سر و صدا هستند. فکر می کنم یک نویسنده زن غیراروپایی را که از نظر ایدئولوژیک و سیاسی و حتی ظاهر رفتاری منطقی داشته است انتخاب خواهند کرد. انتخابی درست مقابل پیتر هاندکه تا عکس العمل منفی مشاهده نکنند.

روزنامه نگار سوئدی کارسون و کینکید را از گزینه های قوی دریافت نوبل ادبیات می داند: به نظرم انتخاب هوشمندانه ای است. این جایزه به یک نویسنده و افکارش مشروعیت می بخشد. به همین دلیل بسیاری از افراد سال گذشته ناراحت شدند زیرا نظرات هاندکه درباره نسل کشی در بوسنی کاملاً مبهم بود. به همین دلیل خاص هم انتخاب کینکید به عنوان برنده سال جاری زمان مناسبی است. برای او و همچنین برای آموزشگاه نوبل هم انتخاب عاقلانه ای خواهد بود. به جز این موضوع انتخاب این نویسنده بسیار هوشمندانه هم خواهد بود.

بنا بر وصیت نامه آلفرد نوبل جایزه نوبل به فردی اهدا می گردد که اثر برجسته ای را در راستا ایده ال در حوزه ادبیات خلق نموده باشد. تا به امروز صد و شانزده برنده در بخش ادبیات اعلام شده است که سهم زنان پانزده جایزه بوده است. سال گذشته اولگا توگارچوک، نویسنده خانم لهستانی به عنوان برنده سال 2018 انتخاب شد. جایزه نقدی سال جاری ده میلیون کرون سوئدی خواهد بود که معادل 866.700 دلار است.

کازوئو ایشی گورو، باب دیلن، آلیس مونرو، اورهان پاموک، تونی موریسون، و گاریل گارسیا مارکز از برندگان پیشین جایزه نوبل ادبیات هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انتخاب محتاطانه آموزشگاه نوبل پس از اعتراضات سال گذشته به انتخاب هاندکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب محتاطانه آموزشگاه نوبل پس از اعتراضات سال گذشته به انتخاب هاندکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید