موش کور مریخی روی سطح سیاره نهاده شد

به گزارش وبلاگ سیما، سفینه مریخ نشین این سایت (InSight) سازمان فضایی آمریکا روز چهارشنبه 13 ژانویه (25 بهمن) دومین وسیله سطحی اش را روی سیاره مریخ قرار داد.

موش کور مریخی روی سطح سیاره نهاده شد

به گزارش بی بی سی این وسیله سطحی به نام HP3 یک کاوشگر جریان حرارتی است که با یک بازوی روباتی از عرشه مریخ نشین برداشته و در مجاورت دستگاه لرزه نگار SEIS (که در ماه دسامبر به کار گرفته شد) قرار داده شد.

این دستگاه های حسگر به همراه یک آزمونه رادیویی روی سفینه برای کاوش درونه این سیاره به کار خواهند رفت تا فعالیت فعلی و لایه بندی سنگ های زیر سطح مریخ معلوم گردد.

نام کامل این وسیله ساخت آلمان بسته جریان حرارتی و خواص فیزیکی است.

سیستم SEIS که ساخت فرانسوی ها است، به لرزه های پوسته مریخ و ضربات ناشی از شهاب سنگ ها گوش فرا می دهد. از اطلاعات به دست آمده از این طریق می توان برای ساختن تصویری کلی از این سیاره - از هسته تا پوسته آن- استفاده کرد.

اما SEIS همچنین فعالیت HP3 را هم پایش خواهد نمود، زیرا لرزش های موضعی درباره مواد زیرین در منطقه مجاور اطلاعاتی به دست می دهند.

محل فرود سفینه این سایت در پهنه مسطحی در نزدیکی خط استوای مریخ در ناحیه ای بود که الیسیوم پلانیتیا نامیده می گردد. آزمایش های این مأموریت در ابتدا برای یک سال مریخی (حدود 2 سال زمینی) به طول خواهند انجامید.

منبع: همشهری آنلاین

به "موش کور مریخی روی سطح سیاره نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موش کور مریخی روی سطح سیاره نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید